پخش زنده
امروز: -
مجری طرح نگهداری پلها و ابنیه شهر تهران: حفظ و نگهداشت پلها نیازمند توجه و اختصاص اعتبارات ویژه است.
مهدی پورشاسب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: ۷۶۰ پل سواره رو در تهران شناسایی شده است، سازهای، پل محسوب میشود که دهنهای به طول ۶ متر داشته باشد و سازههایی که دهنه زیر ۶ متر دارد، آب رو گفته میشود.
پورشاسب افزود: مقاوم سازی پلها به سه بخش تقسیم میشود؛ مرحله اول نگهداشت یا پایش سلامت سازه، مرحله دوم نیز تعمیرات تخصصی و مرمت و مرحله سوم مقاوم سازی لرزهای پل هاست و حدود ۱۵۰ پل هم در تهران شناسایی کردیم که عمر بالای ۲۵ سال دارد.
آقای پورشاسب افزود: با توجه به آیین نامهها و دستورالعملهای به روز شده اگر این پلها را دوباره طراحی کنیم قطعا جوابگوی نیروهای ناشی از زلزلهای که برای تهران پیش بینی میشود، نخواهد بود، طراحی دوباره این پلها حتی جوابگوی نیروهای ثقلی که در آیین نامهها اعمال شده است هم نیست.
وی گفت: بنابراین اگر پلها نیازمند عملیات مقاوم سازی باشد، بعد از تهیه نقشهها برای اجرا به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران ابلاغ میشود.
مجری طرح نگهداری پلها و ابنیه شهر تهران درباره عملیات عمرانی پل کن - همت هم گفت: این پل جزو ۱۰ پل پهناور تهران است و حدود ۲۵ سال عمر دارد، طول این پل حدود ۲۵۰ متر و عرض هریک از دستگاهها ۲۵ متر است و یکی از شریانهای اصلی ورودی غرب تهران به شمار میرود.
وی افزود: ایمن سازی بستر رودخانه در تقاطع پل ها، ایمن سازی ستونها و مقاوم سازی سرستون ها، بهبود عملکرد لرزهای پل در مقابل ضربههای ناشی از زلزله برای مقاوم سازی این پل انجام شده است.
پورشاسب افزود: پل همت-شیخ فضل اله هم یکی از حساسترین تقاطعهای غربی تهران است و عمری بالای ۴۰ سال دارد و طبق بازطراحی که روی پل انجام شده تمام ستونها و سرستونها نیازمند مقاوم سازی است که در دست مقاوم سازی است. پل رسالت - حقانی هم یکی دیگر از پلهای قدیمی تهران در منطقه ۷ است که ۳۵ سال عمر دارد و کل ستون ها، سرستونها و حتی پی ریزیهای آن در حال مقاوم سازی است.
وی گفت: حدود ۷۶۰ دستگاه پل در تهران داریم و حدود ۵۰۰ کیلومتر هم طول دیوارهای حائل بزرگراهی و سایر ابنیههای فنی است و برای حفظ و نگهداری و همچنین بهینه سازی این سازهها نیازمند توجه ویژه و اعتبار برای این سازهها به ارزش چند هزار میلیارد تومان هستیم.
آقای پورشاسب افزود: مقاوم سازی و بهسازی پلها در تهران به همت معاونت فنی عمرانی و سازمان مهندسی شهر تهران در حال اجراست که نتیجه آن بهره برداری بی وقفه از شبکه بزرگراهی تهران است.