به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از سایپا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از بهمنماه سال گذشته، برنامهریزی دقیق برای پایان دادن به تولید پراید آغاز و از ابتدای امسال با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا، این برنامه اجرایی شده است.
آقای سید جواد سلیمانی افزود: متاسفانه به دلیل تحریمهای بینالمللی، تولید خودروسازان کاهش یافت و این کاهش تولید، به همراه ایجاد تقاضای کاذب ناشی از کاهش ارزش پول ملی، بازار خودرو را با نابسامانی مواجه کرد. از این رو و برای جلوگیری از التهاب بیشتر، برنامه کاهش و توقف تولید پراید رسانهای نشد، اما فرآیند اجرایی آن را با جدیت دنبال کردیم.
وی با بیان اینکه تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخهای اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد گفـت: بنابراین هموطنانی که در طرحهای پیشفروش و فروشفوری این محصول ثبتنام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد.
مدیرعامل سایپا اضافه کرد: برنامه توقف عرضه پراید به بازار داخلی را در ماههای گذشته و در جلسات مختلف غیرعلنی با مدیران ارشد کشور و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم که این اعضا نیز در گفتگو با رسانهها به آن اشاره داشتهاند، همین موضوع نشان میدهد که سایپا برای توقف تولید این محصول برنامه داشته است.
آقای سلیمانی افزود: مهمترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و میشود و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلت فرمهای جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام میکنیم.
وی زمان توقف تولید مدلهای سواری خانواده پراید در بازار داخلی را اعلام کرد و گفت: تولید پراید مدل ۱۳۲ تا پایان دیماه ۹۸، پراید مدل ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل ۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.
آقای سلیمانی با بیان اینکه یکی از شاخصهای تعیین این زمان بندی، تعداد خودروهای معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدلهای پراید است افزود: محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد که به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش میرسد.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه محصول پراید به طور متوسط با قیمت حدود ۷ هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه میشود، گفت: برنامهریزی شده است که تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به کشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.