پخش زنده
امروز: -
پژوهشگر معارف اسلامی؛ اقتدار نبوی (ص)، صلح حسنی (ع) و روشنگری رضوی (ع) را نماد ظلم ستیزی ائمه اطهار (ع) توصیف کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام سیدمحمدحسین میرلوحی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امروز شبکه قرآن و معارف سیما که همزمان با دهه پایانی ماه صفر بود، گفت: تلاشهای برخی به منظور افزایش مفاهیمی نادرست به سیره نبوی و ائمه اطهار (ع) با دقت کافی در عمق تاریخ؛ مردود است.
وی با بیان اینکه درست است که پیامبر (ص) با مردم مدارا میکرد، افزود: این مدارا قطعا به پذیرش دعوت حق پیامبر (ص) منجر میشد و با ظلم پذیری بسیار متفاوت است.
این پژوهشگر معارف اسلامی گفت: در نمونه بی مانند؛ پس از جنگ بدر؛ یهودیان با استفاده از شعر که رسانه تاثیرگذار زمان پیامبر (ص) بود، به هجو ایشان و مسلمانان پرداختند و پیامبر (ص) از ترور این شعرا استقبال کرد که شاید کمتر در طول تاریخ تکرار شده باشد و این پاسخی است به کسانی که فتوای ترور سلمان رشدی را زیر سوال میبردند.
حجت الاسلام میرلوحی در ادامه با قدردانی از دستگیری سرشبکه ضدانقلاب (روح الشیطان) افزود: باید در کنار برخوردهای امنیتی و قضایی افراد قلم به دست و هنرمند و گرافیست با تدبیر و هنر به گونهای در فضای مجازی عمل کنند که کسی جرات اهانت به مقدسات دینی را پیدا نکند.
وی گفت: نباید شرایط به گونهای باشد که به نام آزادی اجازه اهانت به خود بدهند در حالی که آزادی اجازه اهانت به هیچ عقیدهای را نمیدهد.
این پژوهشگر معارف اسلامی با بیان اینکه تهمت ظلم پذیری به ائمه معصومین (ع) خود ظلمی بزرگ در حق ایشان است، افزود: در حکومتهای اسلامی به سبب برخی منافع یا ترس از قدرت حکومت، نفاق قطعا اتفاق میافتد و تنها در زمان امام زمان (عج) است که نفاق ذلیل خواهد شد.
حجت الاسلام میرلوحی گفت: در زمان امام حسن مجتبی (ع) نفاق کهنه و بدبو شده بود و امام حسن (ع) شرایط بسیار دشواری داشت چراکه اگر جنگ مسلحانه را آغاز میکرد، به سبب آمادگی امپراتور روم شرقی برای حمله به سرزمینهای اسلامی از اسلام چیزی باقی نمیماند و اگر صلح میکرد برخی از اصحابش فریاد ظلم بر اسلام سرمی دادند.
وی با بیان اینکه راهبرد امام حسن (ع) افشای نفاق و ممانعت از پیشروی آن در جامعه اسلامی بود، افزود: امام حسن (ع) در ابتدا برای جنگ آماده شد، اما یارانش به سبب ترس یا خریده شدن یا در نظر گرفتن منافع مالی ریزش کردند و امام حسن مجتبی (ع) مجبور به صلح شد.
پژوهشگر معارف اسلامی گفت: با دقت در متن صلح نامه امام حسن (ع) میبینیم که به جز بند نخست که حکومت را به معاویه سپرد، در جای جای این صلح نامه منافع امام درنظر گرفته شده و با صلحهای ظلم پذیر بسیار متفاوت است.
حجت الاسلام میرلوحی درباره ظلم ستیزی امام رضا (ع) نیز با بیان اینکه برخلاف اینکه تصور میشود از سیره ایشان اطلاع کافی داریم، اما متاسفانه سیره مبارزاتی امام هشتم چندان شناخته شده نیست.
وی گفت: سیره مبارزاتی امام رضا (ع) در فرستادن مبلغان به سراسر جهان اسلام و پیام رسانی به مردم بود.
پژوهشگر معارف اسلامی افزود: پیام رسانی مبلغان امام رضا (ع) در زمینه مبارزه با غصب خلافت (غصب سیاسی) همچنین غصب بیت المال (غصب اقتصادی) و توجه به پیروی از اسلام و اهل بیت (ع) بود و در زمان غیبت ائمه (ع) باید به ولایت فقیه اقتدا کرد.
حجت الاسلام میرلوحی در ادامه گفت: امام رضا (ع) هیچ گاه مذاکره نکرد و حتی زمانی که از مدینه حرکت میکرد به خاندانش دستور عزاداری داد به این معنی که این حرکت بازگشت ندارد و هیچ گاه در امر حکومت دخالت نکرد و در مسیر مدینه تا مرو نیز برای فعالیتهای تشکیلاتی مسلمانان کوشید.
وی افزود: امام رضا (ع) بر بیان روشن و شفافیت کلام تاکید داشت.
پژوهشگر معارف اسلامی گفت: فعالیت تشکیلاتی که با صبر و انعطاف پذیری جوانان مسلمان امکانپذیر است نیز از دیگر رویکردهای امام رضا (ع) در سیره مبارزاتی ایشان بود.
حجت الاسلام میرلوحی با بیان اینکه امروز انواع و اقسام دشمنان را داریم، افزود: دشمن سعودی، دشمن صهیونیستی و منافقان داخلی به گونهای هستند که از سیره این سه معصوم بزرگوار باید برای مقابله با آنها استفاده کرد.
وی گفت: اگر برخی میخواهند به هر نحوی کار خود را پیش ببرند، تقاضا داریم ساحت ائمه معصومین (ع) را منزه بدارند و برای اهداف سیاسی از آنان استفاده و در حقشان ظلم نکنند.
پژوهشگر معارف اسلامی افزود: ما پیرو ولایت فقیه هستیم و اگر ایشان در زمانی مذاکره را به منظور روشن شدن برخی از مسایل ضروری بدانند اطاعت میکنیم و اگر زمانی نیز نیاز به ایستادگی باشد در پشت سر ایشان میایستیم.