پخش زنده
امروز: -
مهمترین کارکرد انجمن اولیا و مربیان افزایش مهارتهای والدین برای ارتباط بهتر با فرزندان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر محسن حاجی میرزایی در مراسم گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان افزود: در جریان یادگیری نباید اختلالی ایجاد شود، اگر در این جریان اختلالی ایجاد شود در حیات سیاسی و فرهنگی یک جامعه مشکلاتی بروز خواهد کرد.
وی گفت: مهمترین مأموریت آموزش و پروش تقویت یادگیری است، فرزندان ما باید در محیطهای مختلف جامعه نقشهای مختلفی ایفا کنند و برای این نقشها نیازمند آموزش هستند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: وقتی فرزندان ما در حال یادگیری هستند، ولی والدین چیز جدید یاد نمیگیرند، بین دو طرف فاصله ایجاد میشود و امکان گفتگو و تبادل نظر از بین میرود.
وی ادامه داد: باید پیوند بین مدرسه و خانواده مستحکم و پیوند روحی بین خانواده و مدرسه برقرار شود، مدرسهای موفق است که بتواند این ارتباط را بخوبی ایجاد کند.
آقای دکتر حاجی میرزایی گفت: خانواده شریک آموزش و پرورش است و ما اهداف مشترک با خانواده داریم، مدرسهای موفق است که مهارتهای مؤثر برای تربیت ارائه کند و خانوادهها را برای تربیت فرزندان هدایت کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش، تربیت دانش آموزان بدون مشارکت مؤثر خانوادهها تحقق نمییابد.
محسن حاجی میرزایی افزود: در آموزش و پرورش، تربیت بدون مشارکت مؤثر خانوادهها تحقق نمییابد. در حال حاضر جریان تربیت به دلیل شرایط جامعه و سرعت پیشرفت علم، باید به طور مؤثر میان خانواده و دانشآموز برقرار شود، در غیر این صورت اختلالاتیدر این حوزه ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: معلمان و مدارس باید به برقراری این ارتباط مؤثر توجه بیشتری داشته باشند، ساماندهی این ارتباط و بهبود آن را پیگیری میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش لزوماً کمکهای مالی را در ارتباط با خانواده نمیداند بلکه در راستای تحقق واقعی تربیت دانشآموزان به حضور خانوادهها نیاز دارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره برنامههای حمایتی از خانوادهها در زمینه مدارس اوتیسم، گفت: اخیرا برآوردی از میزان افراد مبتلا به اوتیسم در آموزش و پرورش صورت گرفته است، تعدادی از این افراد در مدارس عادی و با نیازهای ویژه تحصیل میکنند که در حال حاضر شناسایی شده است.
حاجی میرزایی افزود: بر اساس رایزنیهای صورت گرفته با وزیر بهداشت قرار است، غربالگری و شناسایی افراد در سنین کودکی از طریق وزارت بهداشت صورت گیرد، وزارت آموزش و پرورش در این مسیر با وزارت بهداشت همکاری دارد تا بتواند متناسب با افرادشناسایی شده، فرصتهای آموزشی خود را گسترش دهد. نمونههای خوبی برای آموزش به این کودکان وجود دارد که با کمک آن میتوان این افراد را به زندگی عادی برگرداند.
۱۷ میلیارد تومان هزینه تجهیز مدارس با مشارکت خیرین در سالجاری
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت آموزش در مناطق مختلف یکسان نیست گفت: امسال حدود ۱۷ میلیارد تومان در راستای تجهیز مدارس صرف میشود که بخشی از آن از مشارکت خیرین است.
آقای محسن حاجی میرزایی در این مراسم افزود : تحقق ماموریتهای آموزش و پرورش در نسل نو نیازمند مشارکت خانوادههاست، دستاوردهای مهم تعلیم و تربیت در ترکیب حضور و مشارکت خانوادهها میسر میشود. هر چه این پیوند عمیقتر برقرار شود، برکات بیشتر متوجه آموزش و پرورش خواهد شد، پس باید با مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، مقابله کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: من به شکلی از پیوند اعتقاد دارم که به پیوند عمیق و همه جانبه میان تمامی سطوح منجر شود. یادگیری فراگیرترین رفتار انسانهاست، در تعبیر بزرگان آمده که ز گهواره تا گور دانش بجوی، انسانها در زمانی که به دنیا میآیند چیزی را فرا نگرفتهاند و به تدریج در مسیر یادگیری قرار خواهند گرفت.
وی افزود: اختلال در جریان یادگیری، اختلال در حیات زندگی است، اگر در دورهای از زندگی اختلالی در این جریان ایجاد شود، جبران آثار آن به همین سادگی نخواهد بود. به عنوان مثال اگر اختلالی در توان تنفسی افراد ایجاد شود، توان شخص در بسیاری از زمینهها از بین میرود. حیات اجتماعی انسانها نیز به همین صورت است، در صورت اختلال در حیات اجتماعی افراد، اختلالات جبران ناپذیری در آن ایجاد خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: دانشآموزان باید نقشهای دوست و همبازی را ایفا کنند و باید ایفای این نقشها را بیامورند، تنها فرزندان نیستند که باید بیاموزند بلکه خود ما نیز باید در جریان یادگیری قرار گیریم. هر زمانی که جریان یادگیری دچار تعطیلی میشود، مخاطرات مختلفی ایجادخواهد شد.
آقای حاجی میرزایی افزود: زمانی که فرزندان درحال یادگیری هستند و ما یاد نمیگیریم، فاصله میان ما افزایش پیدا میکند هر چه این فاصله افزایشمییابد، زمینه بروز آسیبهای مختلف اجتماعی ایجاد خواهد شد. هر چه بتوان پیوند میان دانشآموزان و والدین عمیقتر شود، کودکان از آسیبهای اجتماعی مصونتر خواهند شد.
وی افزود: ما تاکید کردیم باید پیوند بین مدرسه و خانواده برقرار شود، منظور برداشتن دیوار حائل فیزیکی میان خانواده و مدرسه نیست بلکه منظور ارتباط خانواده و مدرسه است. مدرسه کانون یادگیری دانشآموزان و خانوادههاست، بر اساس تعالیم دینی، خانوادهها مسئول تربیت فرزندان هستند و آموزش و پرورش در کنار آنها به این امر کمک خواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بسیاری از والدین قادر نیستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. برقراری ارتباط با خانواده از جمله مهارتهای اکتسابی است، همه ما وظیفه داریم در این زمینه تلاش کنیم مهمترین کارکرد انجمن اولیا و مربیان این است که ایفای نقش دانشآموزان و اولیا را به آنها آموزش دهند خانواده همکار آموزش و پرورش نیست بلکه شبیه آن است، آنها یک هدف دارند و باید در راستای تحقق آن مسئولیتهای خود را ایفا کنند.
وی افزود: در حال حاضر خانوادهها و دانشآموزان تغییر کردهاند، خانوادهها درحال حاضر عمدتا تحصیل کرده هستند و میتوانند جریانات مختلف را راهبری کنند. ارتباط والدین و مدرسه ارتباط چند دقیقهای و یک روزه نیست، بلکه باید به صورت مرتب و مستمر این ارتباط برقرار شود. هر چه اطلاعات والدین از محتوای آموزشی دانشآموزان بیشتر شود، امکان برقراری ارتباط با دانشآموزان بیشتر است.
آقای حاجی میرزایی بیان کرد: ارتباط خانواده و مدرسه به عنوان اصل مهم و شرط لا ینفک از ماموریتهای خود میدانم، برای برقراری این ارتباط به صورت عمیقتر دست نیاز به سوی اولیا دراز کرده و از آنها میخواهم در مدارس حضور بیشتری داشته باشند.
وی افزود: مدرسه خانواده دوم دانشآموزان است و ساعات زیادی از زندگی آنها در مدرسه میگذرد، تمامی تلاش خود را میکنیم که تجهیزات لازم را برای این امر فراهم شود. اما با توجه به گستردگی مدارس ممکن است نتوان به نحو شایسته به تمامی این مراکز رسیدگی کرد. کیفیت آموزش در مناطق مختلف بکسان نیست، باید در راستای افزایش توانمندی افراد و مناطق تلاش کرد. پیشنهاد کردم تمامی مراکزی که قرار است تاسیس شود به اطلاع مردم برسد امسال حدود ۱۷ میلیارد تومان در راستای تجهیز مدارس صرف میشود که بخشی از آن از مشارکت خیرین است.
اعمال رتبه بندی معلمان از یکم مهر
وزیر آموزش و پرورش گفت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین و تأمین معیشت فرهنگیان رتبه بندی معلمان در نوبت طرح در داخل دولت است و هر زمان که اجرا شود برآورد آن از یکم مهر خواهد بود.
دکتر محسن حاجی میرزایی در حاشیه مراسم گرامیداشت پیوند اولیا و مربیان افزود: طرح رتبه بندی معلمان قطعی است و معلمان متناسب با رتبهای که کسب میکنند از امتیازات لازم برخوردار میشوند.
وی گفت: برای رفع کمبود معلم هم روشهای متعددی در نظر داریم، هم اکنون بخشی از این کمبودها از طریق اضافه تدریس معلمان موجود تاأمین میشود، اما اگر از این طریق هم نتوانیم جبران کنیم قانون این اجازه را داده تا تعدادی از معلمان پیش دبستانی یا حق التدریس را تبدیل وضعیت کنیم و هم اکنون با توجه به امتیازات معلمان کار سامان دهی در مناطق آغاز شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود مدارس دانش آموزان مبتلا به اوتیسم افزود: بر اساس برآوردها تعداد مبتلایان به اوتیسم بسیار بیشتر از ظرفیتهای آموزشی ماست.
وی گفت: صحبتهایی با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشتیم تا برای غربالگری و شناسایی مبتلایان در سنین کودکی اقدام شود و متناسب با شناسایی مبتلایان به اوتیسم، ظرفیتهای آموزشی را گسترش دهیم.