پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری : طرح ساماندهی دانشگاهها پس از مدتها کار کارشناسی آماده اجراست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، آقای منصور غلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که با حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شده است افزود: دانشگاهها وجه قوی و قابل عرضه زیادی به جامعه دارند.
وی گفت: بعضی از نوشتهها، سخنرانیها و اخبار عملکرد دانشگاهها را زیر سوال میبرند و گاهی نیز به دلیل اطلاع نداشتن و یا نگاههای متفاوت به سیاستهای کلان کشور مباحثی را مطرح میکنند.
غلامی افزود: اگر ۴۰ سال فعالیت دانشگاهها را پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی کنیم، آنچه که از دوره قبل از انقلاب به این طرف منتقل شد چند دانشگاه بزرگ به همراه تعدادی از استادان و داشتههای فیزیکی بود.
وی گفت: آنچه ما امروز داریم حاصل تلاش دانشگاهیان در دوره بعد از انقلاب اسلامی است که میتوان آن را به سه بخش تقسیم کرد.
غلامی افزود:ما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بخشی را داشتیم که نیاز به تربیت نیروی انسانی بود و جای جای کشور و صنایع مختلف ما از کارشناس خالی بود.
وی گفت:دانشگاههای ما با تمام نقاط قوت و ضعف توانستند کل نیازهای کارشناسی کشور را تامین کنند و اکثر کسانی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و یا در دانشگاهها به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی میپردازند، یک یا دو و سه مقطع تحصیلی را در دانشگاههای داخل کشور گذرانده اند و این سرمایه بزرگ از دستاوردهای دانشگاههاست.
غلامی افزود:در مقطعی دوره تحول در بخش پژوهش شروع شد، در اواخر دهه هفتاد دانشگاهها و مراکز پژوهشی ما دستاوردهای بسیار بزرگ و قابل عرصه داشتند که حاصل آن جایگاه ویژه کشور در مجامع علمی بین المللی بود که به این موضوع افتخار میکنیم.
وی گفت: در میان رقابت تنگاتنگ علمی میان کشورهای بزرگ جهان که صاحب علم و فناوری بودند ما جایگاه پانزدهم را هم اکنون در توسعه علمی داریم که دستاورد قابل افتخار است.
غلامی افزود:مجامع علمی جهان اینگونه به جمهوری اسلامی ایران نگاه میکنند که برغم همه تنگناها که برای آن بوجود آورده اند، توانسته است در بین کشورهای مهم جهان عرض اندام کند و در صحنه علم و دانش حضور پیدا کند.
وی گفت: بخش سوم تحول در تحقیقات و فناوری، ورود به عرصه فناوری هاست و ما از اواخر دهه ۸۰ به موضوع انتقال دانش به جامعه، عرضه آن به جامعه، تولید ثروت و انتقال فناوریها به صنایع و همچنین مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ورود پیدا کردیم و از برنامهها بوده است.
غلامی افزود: امروز نیز انتقال فناوری به جامعه و هدایت آن به سمت صنایع را با جدیت پیش میبریم و گزارشی که معاونت علمی رییس جمهور در این باره در مجامع علمی ارائه میکنند، بخشی از آن حاصل تلاش و دستاورد دانشگاههاست.
وی گفت:هم اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری داریم که با استفاده از جوانان و شرکتهای متعدد از انواع مختلف و در زمینههای مختلف مبتنی بر دانش را پشتیبانی میکنند.
غلامی افزود:هم اکنون ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاههای کشور مشغول فعالیت هستند (به جز دانشگاههای علوم پزشکی) که بخش زیادی از ایدههای جدید و یافتههای علمی و فناوری نوین را پیش میبرند که شرکتهای دانش بنیان در این مراکز به سرعت درحال رشد است.
وی گفت: نزدیک به ۵ هزار شرکت دانش بنیان که برخی از آنها حرفهای جدی برای گفتن دارند حاصل فعالیت جوانان و دانشگاهیان در همین مراکز است.
غلامی افزود:تمام تلاشمان این است که دانشگاه جامعه محور و مسئول در قبال مسائل و مشکلات جامعه را از طرق مختلف داشته باشیم و همکاران ما در دانشگاهها و همچنین دانشجویان استقبال خوبی در این باره داشته اند و ما در این باره هنوز در آغاز راه هستیم.
وی با اشاره به برخی از فعالیتهای علمی در بخشها و صنایع مختلف شامل صنایع نفت و یا صنایع دفاعی گفت: در بسیاری از فعالیتهای پژوهشی انجام شده در این باره، یک سمت آن دانشگاهها بوده اند و نزدیک به نیمی از هزینههای این طرحها را نیز دانشگاهها از منابع محدود خودشان تامین کردند.
غلامی افزود:دانشگاهها تمام قد پای تربیت نیروی انسانی، دانش آموختههای قوی و پژوهش و همچنین فعالیت در موضوعات فناورانه بوده و هستند.
وی گفت: مشکلات وجود دارد و ما منکر این موضوعات نیستیم و مساعدت رییس جمهور در حل مشکلات و سرمایه گذاری موثر در علم و فناوری میتواند منجر به حرکت سریعتر و فعالیت بیشتر شود.
غلامی با اشاره به برخی از فعالیتهای دانشگاهیان افزود: تلاش جامعه دانشگاهی این است که نسل توانمند، فکور و شجاع را تربیت و تحویل جامعه دهیم، زیرا آینده جامعه در دست همین جوانان خواهد بود.
وی گفت: دانشگاههای ما محدودیتهای زیادی دارند، اما توانسته اند کارهای ارزشمندی انجام دهند و ما نیاز به یک بازنگری، طراحی مجدد و ساماندهی در دانشگاهها داریم.
غلامی افزود:بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۴، به ما تکلیف کرده است که ساماندهی دانشگاهها را انجام دهیم و پس از مدتها کار کارشناسی این طرح آماده اجراست.
وی گفت: بر اساس این طرح، دانشگاههای متعددی را که امروز مشغول فعالیت هستند در شبکهای علمی قرار میدهیم و آنها را از متفرق عمل کردن خارج خواهیم کرد و با نظارت علمی و مدیریت دانشگاههای بزرگ، مجموعههای کوچک در یک شبکه فعال قرار میگیرند و در نهایت بر حسب ظرفیت ها، جایگاه منطقهای و نیازهای منطقهای و ملی ماموریت گرا خواهند شد.
غلامی افزود:درسالهای گذشته در مجامع مختلف آماری، حضور ۲ هزار و ۸۶۰ دانشگاه در کشور اعلام میشد که من آن را اکنون اصلاح میکنم.
وی گفت: ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۲۵ مرکز، مجتمع و دانشگاه داریم که به طور مستقل ذیل ردیفهای بودجهای یا ذیل عناوین مدیریتی قرار دارند.
غلامی افزود:درون اینها دانشگاههای پیام نور، جامع علمی کاربردی و فنی و حرفهای وجود دارد که دانشگاه جامع علمی کاربردی قبلا ۱۲۰۰ مرکز داشته است که هم اکنون بر اساس اصلاح مصوبه شورای عالی اداری این دانشگاه ۶۰۰ مرکز دارد.
وی گفت: دانشگاه فنی و حرفهای ۱۷۵ مرکز دارد و دانشگاه پیام نور نیز که قبلا حدود ۸۰۰ مرکز داشته هم اکنون به ۴۰۰ مرکز کاهش یافته است و البته در حال تقلیل نیز هست.
غلامی افزود: همچنین دانشگاههای غیردولتی ما، ۳۹۰ مرکز بود که هم اکنون به کمتر از ۲۴۰ مرکز کاهش یافته است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز متاسفانه آمارش از دست ما خارج است که تعداد زیادی مرکز دارد و هم اکنون به جبر زمان و نبود داوطلب، برخی از مراکز آن در حال جمع شدن است.
وی گفت:: مراکز دانشگاهی اصلی ما که با عنوان دانشگاه فعالیت دارند حدود ۱۶۰ دانشگاه است و برخی از مراکزی که عناوین آنها را نیز جمع کنیم به کمتر از ۲۵۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور تقلیل یافته که شعبههای مختلف و متعدد دارند و در نقاط مختلف کشور مشغول فعالیت هستند.
وزیر بهداشت: دانشگاه، محل کسب درآمد نیست
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: ما نباید دانشگاهها را محلی برای درآمدزایی تصور کنیم و به همین علت دانشجویان شهریه پرداز را بپذیریم که تفاوت فاحشی با دانشجویان رتبه برتر دارند.
دکتر سعید نمکی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که با حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شده است افزود: ما هزینههای زیادی در دانشگاهها کردیم و نیز دورههای تحصیلات تکمیلی را صد برابر کرده ایم، اما آثار این افزایش ظرفیتها را نتوانسته ایم در اقتصاد ملی خود اندازه گیری کنیم.
وی گفت: ما باید به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت و توسط چه کسی و برای کدام جایگاه نظام ارایه خدمت باید تربیت کنیم.
دکتر نمکی افزود: ما آموزشگاه بهیاری را میبندیم و دکتری در رشته پرستاری میگیریم، کدام دکترای پرستاری در کنار تخت بیمار ارایه خدمت میکند، چرا ما باید تعداد زیادی تخت بیمارستانی داشته باشیم، اما نیروی پرستار نداشته باشیم.
وی گفت: زمانی که دانشجویی به عنوان نخبه، دورهای را فرا میگیرد انتظار دارد شغلی برای او وجود داشته باشد، اما ما فکری برای اشتغال نکرده ایم و ۴۴ درصد از بیکاران کشور را فارغ التحصیلان لیسانس به بالا تشکیل میدهند.
وزیر بهداشت افزود: دانشگاه ما از جامعه بریده است درحالی که دانشجو به جای اینکه فقط کنار تخت بیمارستان آموزش ببیند باید با مولفههای سلامت در جامعه آشنا شود.
وی افزود: ما امروز تلاش زیادی میکنیم تا با توجه به شرایط کشور حتی برای یک لحظه اتاقهای عمل ما تعطیل نشوند و همکاران ما زحمت زیادی میکشند تا در این اوضاع، شرمنده مردم نشوند.
دکتر نمکی گفت: استادان دانشگاهی ما، امروز مشکلات معیشتی زیادی دارند و با حداقل پرداختی که برای آنها انجام میشود زندگی در شهرهای بزرگ برای شان بسیار دشوار شده است و با گرفتاریهای زیادی روبرو هستند.