پخش زنده
امروز: -
مجلس و دولت بر پرداخت یارانه به اقشار آسیب پذیر اتفاق نظر دارند، اما درباره شیوه اصلاح یارانه ها، هنوز به نتیجه نرسیده ایم
آقای غلامرضا تاجگردون در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص وضعیت اصلاح ساختار اقتصادی و به ویژه نظام بودجه ریزی کشور که یکی از مهمترین دستور کارهای کمیسیون برنامه و بودجه است، تصریح کرد: بخشی از گزارش دولت در زمینه اصلاح ساختار اقتصادی که در شورای عالی هماهنگی قوا نیز مطرح شده، مربوط به نظام بودجه ریزی است، با توجه به محدودیتهای درآمدی و لزوم کنترل مصرف باید به سمت اصلاح چند محور در بودجه حرکت کنیم؛ مجلس باید بتواند در بررسی لایحه بودجه سال آینده، دو سال آینده را ببیند، نه به معنای آنکه دولت بودجه ۱۴۰۰ را هم ارائه کند، بلکه منظور مطابقت مصوبات بودجهای مجلس با برنامه ششم و شرایط کشور است.
وی ادامه داد: دولت معتقد است که باید صرفا نسبت به بودجه دستگاههای اصلی پاسخگو باشد، لذا یکی از موضوعات بحث میان دولت و مجلس اعلام صرفا بودجه دستگاههای اصلی و یا همه دستگاهها در بودجه سال ۱۳۹۹ است.
آقای تاجگردون موضوعاتی همچون جلوگیری از فرار مالیاتی، تعیین تکلیف یارانههای پیدا و پنهان و اصلاح قیمت حاملهای انرژی را از محورهای مهم اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور خواند و افزود: نمایندگان مجلس به اصلاحات تمایل دارند، اما معتقدیم که دولت باید این اصلاحات را در قالب بسته کامل به مجلس ارائه دهد، گرچه دولت اعلام کرده است که باید بیشتر روی اصلاح ساختار بودجه کار کند، لذا ارائه پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه نیز به زمان بررسی بودجه سال آینده موکل شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در خصوص نگاه مجلس به تعیین تکلیف موضوع یارانههای پیدا و پنهان نیز گفت: مجلس بر هدفمند شدن منابع حاصل از اصلاح یارانهها اجماع نظر دارد، اما درباره پرداخت یارانه نقدی به مردم، مجلس و دولت بر پرداخت یارانه به اقشار آسیب پذیر و نیازمند جامعه اتفاق نظر دارند، اما درباره شیوه اصلاح یارانهها هنوز به نتیجه نرسیده ایم، لذا در بودجه سال ۹۹ درباره آن تصمیم گیری خواهیم کرد.
وی همچنین اصلاح قیمت حاملهای انرژی را مهمترین رکن موضوع شفاف سازی یارانهها خواند و افزود: شکی نیست که دولت باید اصلاح ساختار اقتصادی را از اصلاح قیمت حاملهای انرژی شروع کند، اما هنوز اجماعی برای شیوه این اصلاحات بین مجلس و دولت وجود ندارد.
آقای تاجگردون تصریح کرد: دولت باید بسته کاملی از اصلاح ساختار اقتصادی و بودجه ارائه دهد، تا نمایندگان مطمئن شوند که اصلاح قیمتها به نفع اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد بود، اما، چون به جای ارائه بسته صرفا راهکارهای انتزاعی مطرح میشود، ذهنیت قالب مجلس موافق اصلاح و افزایش قیمت حاملهای انرژی نیست.
وی عدم هماهنگی در دعوت از وزرا را عامل اصلی حضور نیافتن تیم اقتصادی دولت در نشست غیرعلنی مجلس درباره یارانههای پیدا و پنهان خواند و گفت: در نشست غیر علنی مجلس موضوع جدیدی مطرح نشد، اصلاح قیمت حاملهای انرژی تصمیم گیری راحتی نیست، علاوه بر اینکه هر زمان مجلس و یا دولت عزمی برای این اصلاحات جزم میکند، یا اتفاقی، چون تحریمها و افزایش تورم رخ میدهد و یا انتخابات پیش رو است.
عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، گفت: دولت اختیارات لازم را برای اصلاح قیمت حاملهای انرژی دارد، اقدام کند، اگر مجلس مانع شد آن زمان بگوید که مجلسیها نگذاشتند.
آقای تاجگردون افزود: معمولا دولتها همت جدی برای اصلاحات ندارند و نگرانیهایی دارند، اما دولت میتوانست زمانی که شرایط متعادل بود، تصمیمات زیادی بگیرد؛ وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است، لذا ما نقص قانون را رفع میکنیم، اما دولت نیز اختیارات فراوانی دارد.