مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی:
پیاده روی اربعین الگوی «گردشگری مذهبی»
پیاده روی اربعین حسینی (ع) الکو و مدل بسیار خوبی از «گردشگری مذهبی» است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدسدر دومین «دوره تخصصی آموزشی منتخب دبیران کانونهای گردشگری محلات»، در سالن هویزه موزه انقلاب اسلامی گفت: پیاده روی اربعین حسینی (ع) الکو و مدل بسیار خوبی از «گردشگری مذهبی» است.
علی اصغرجعفری با اشاره به راهپیمایی اربعین حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین یک رویداد بسیار بزرگ است که هر سال برعظمت آن افزوده میشود و با حوزه گردشگری هم مرتبط است، اگر پیاده روی اربعین حسینی (ع) را از لحاظ گردشگری و فعالیت جمعی نگاه کنیم، آن را یک حادثه بی نظیر معرفی میکنم که در جهان اتفاق میافتد.
وی افزود: ۲۵ میلیون نفر از نقاط مختلف جهان برای راهپیمایی معنوی ازشهر و کشور خود دل میکنند و خود را به حرم با صفای اباعبدالله الحسین (ع) میرسانند و مسیری را با پای پیاده طی میکنند.
آقای جعفری گفت:: در این رویداد بزرگ معنوی تعامل فرهنگی، ارتباطی، احساسی بین اقوام، کشورها وملیتها رخ میدهد و این اتفاق یک ظرفیت بزرگ و یک الگوی فکری دارد که هر روز به عمق و عظمت آن افزوده میشود. فرهنگ مردم عراق در پذیرایی از گردشگران مذهبی بی نظیراست. افردی هستند که برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی (ع) در طول سال کارو تلاش میکنند و پولی را جمع میکنند تا در ایام ماه صفر و اربعین به راهپیمایی عظیم و گردشگری مذهبی بیایید و چنین شوروشوق انسانها را در هیچ کجای این کره خاکی نمیبینید. افرادی هستند که با شغل و درآمد کم در طول سال اندوخته مالی اندکی را جمع میکنند تا در مراسم اربعین حسینی (ع) پس انداز خود را برای خدمت به زائران کربلای معلی هزینه کنند.
جعفری اظهارداشت: هر سال مردم عراق با اشتیاق به سمت گردشگران مذهبی میآیند و آنها را به منازل خود دعوت میکنند و هر چه درمنزل دارند در طبق اخلاص میگذارند و به صورت رایگان تقدیم زائران میکنند، این وقایع یک الگو و یک مدل بسیار خوبی از گردشگری مذهبی با اتکا به معنویت اباعبدالله الحسین (ع) است.
وی با بیان اینکه شناخت صنعت گردشگری برای دبیران کانونهای گردشگری محلات بسیار مهم است، بیان کرد: درشرایط فعلی که تحریمها حاکم است و دشمن تلاش میکند با فشار حداکثری تحریمها را بر ما تحمیل کند، یکی از راههای برون رفت از این شرایط رونق «گردشگری» است. صنعت گردشگری میتواند ظرفیت ساز شود. طبق آمارهای موجود هر گردشگرخارجی که وارد کشور میشود، بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار به صورت مستقیم هزینه میکند برابر با ۳۰ تا ۳۵ بشکه نفت.
وی گفت: یکی از موضوعهای مهم مورد بحث در صنعت گردشگری ایجاد چرخه دراقتصاد خرد است، در اقتصاد کلان معمولا به برنامه ریزی، سرمایه گذاری زیاد و بلند مدت و پیچیده نیازمند هستیم، اما اقتصاد خرد به مردم مربوط میشود که صنایع کوچک را تقویت میکنند و چرخه اقتصاد خرد مردمی همه بخشهای اقتصادی کشور را به گردش درمی آورد. چرخ دندههای گردشگری روی آحاد مردم میچرخد، صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است. کشور ما یکی از ۱۲ کشوری است در حوزه گردشگری صاحب تاریخ و تمدن و فرهنگ است. در حال حاضر ایران جزو پنج کشوری است که بالاترین دستاوردهای معماری جهان را دارد. در مقایسه با ایران، بسیاری از کشورها از چنین ظرفیتهای گردشگری برخوردار نیستند، اما سعی میکنند این ظرفیتها را ایجاد کنند.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اندیشه ستروگی را به جهان عرضه کردیم و خیلی از آحاد جهان علاقمند هستند، این اندیشه را مشاهده کنند. شهرداری تهران میتواند لکوموتیو حوزه گردشگری درکشور باشد هیچ مجموعهای به اندازه شهرداری قدرت و ظرفیت در این حوزه را ندارد.
برگزاری دورههای آموزش تخصصی منتخب دبیران کانونهای گردشگری محلات کار بسیار مهمی است که به سازماندهی دقیق، آموزش صحیح، رویکرد مناسب و خوب، افق مناسب نیاز دارد. باید در این عرصه هوشمندانه عمل کنیم، صنعت گردشگری میتواند اقتصاد تهران در متحول کند و تحول اقتصاد پایتخت چه بسا میتواند اقتصاد کشور را هم تحت تاثیر قرار دهد.
دومین «دوره تخصصی آموزشی منتخب دبیران کانونهای گردشگری محلات» روزچهارشنبه ۱۷ مهرماه با حضور علی اصغر جعفری مدیرعامل و نرگس معدنی پورمعاون فرهنگی و هنری و امیراحمدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سید رحیم ابوالحسنی رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران، مهدی شیرزاد رئیس ستاد مدیریت محله، دکترفتانه دانشمند مدرس دانشگاه درحوزه علوم شهری، مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و جمعی از دبیران کانونهای گردشگری محلات ۲۲ گانه تهران درتالار هویزه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگزار شد.