پخش زنده
امروز: -
تصادفات جاده ای خسارت های مالی جانی و روانی بر جای می گذارد و تا مدت ها اثرات سو آن برجا و گاهی جبران ناپذیراست .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه،از شب قبل تمامی وسایل سفرشان را بسته بودند چمدانها همه آماده تا راهی سفری چند روزه به شمال غرب کشور شوند.
بچهها همه شور و شوق این سفر را داشتند و از پدر راجع به شهرها سوال میپرسیدند و پدر هم با صبوری کامل تک تک سوالهایشان را جواب میداد.
ساعت ۷ صبح بیدار شدند از کرمانشاه تا کامیاران مسافت زیاد نبود قصدشان این بود تا در میان راه توقفی برای صبحانه در کامیاران داشته باشند ...
حادثه تلخی که اقای محمدی با چشمان خیس از اشکش میگفت: صبح که به راه افتادیم هنوز تردد خودروها ان چنان زیاد نبود، با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در حال حرکت بودیم که ناگهان خودرو سواری وانت پیکان که بار میوه هم داشت به قصد سبقت به سمت مقابل ما در حرکت بود.
او میگفت: بعد از آن دیگر چیزی به خاطر نمیآورم، چون چند روز در بیمارستان بیهوش بودم و تا مدتها نمیتوانستم از جایم حرکت کنم و بعد از یک ماه متوجه شدم که دو دخترم به علت ضربهای که به سرشان خورده بود فوت کردند.
با یاد آوری خاطرات تلخ فرزندان اشک پدر سرازیر شد ... دیگر بیش از این نمیخواستم تداعی کنندهای خاطراتی دردناک باشم و سوالهایم را ادامه ندادم...
از این دست حادثههای تلخ در کشورمان زیاد رخ میدهد و در گوشه و کنار استانمان هر روز شاهد وقوع تصادفاتی هستیم که در ان خانوادهها داغدار عزیزشان میشوند و بی احتیاطی یا نبود امکانات هنوز هم در استان کرمانشاه قربانی میگیرد و زنگ خطری است تا مسئولان استان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
برای پیگیری این موضوع به سراغ فرمانده پلیس راه رفتیم تا عوامل حادثه ساز در بروز تصادفات را بیان کند.
فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه گفت: ۵۷ درصد افراد متوفی به علت تصادفات شاخ به شاخ و ۴۱ درصد به علت واژگونی جان خود را از دست میدهند.
حیدری بیشترین علت وقوع تصادفات را رعایت نکردن سرعت بالا و انحراف به چپ خودرو عنوان کرد و گفت: خودروهای سواری ۷۵ درصد آمار تصادفات را تشکیل میدهند و بیشترین تصادفات در معابر دو طرفه است ۴۰ درصد تصادفات هم در جادههای فرعی و روستایی رخ میدهد.
وی گفت: مسیر اسلام اباد غرب به حمیل یکی از محورهای حادثه خیز بود که کار اصلاح آن حدود ۹۸ درصد دارای پیشرفت است.
به گفته وی در استان کرمانشاه سه محور بحرانی وجود دارد که بیشترین وقوع تصادفات را شامل میشود محور کرمانشاه به کامیاران، کرمانشاه به روانسر و اسلام اباد غرب به گواور است.
فرمانده پلیس راه کرمانشاه گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۰ نفر در محور کرمانشاه به کامیاران جان خود را از دست دادند و ۱۶ نفر در محور کرمانشاه به روانسر جان باختند.
محور کرمانشاه به کامیاران از پر حادثهترین جادههای استان کرمانشاه است که به عنوان کریدور شمال غرب به جنوب کشور محسوب میشود و به عنوان مسیر ترانزیتی با توجه به بار ترافیکی زیاد جوابگوی تردد خودروها نیست و هر از چند گاهی شاهد وقوع تصادفات دلخراشی در این محور هستیم.
کریدور شمال غرب به جنوب کشور که از مرز بازرگان شروع میشود اذربایجان غربی ، کردستان ،کرمانشاه ،لرستان و خوزستان را در بر میگیرد و مسیری به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر را شامل میشود که ۱۶۵ کیلومتر ان در استان کرمانشاه قرار دارد و ۴۲ کیلومتر ان به عنوان نقطه حادثه خیز شناخته میشود.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در استان کرمانشاه هم در رابطه با وضعیت مسیر حادثه خیز کرمانشاه با کامیاران گفت: این مسیر در دو قطعه از قزانچی به سمت کامیاران در حال اجراست که قطعه اول به طول ۱۷ کیلومتر دو بانده احداث شده و در سال ۹۵ به بهره برداری رسید.
سلیمانی گفت: قطعه دوم این پروژه ۲۵ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر ان نیز هم اکنون زیر بار ترافیک رفته و ۱۵ کیلو متر ان باقی مانده است.
وی افزود: تاکنون ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه شده است و برای تکمیل ان ۶۰ میلیارد تومان نیاز است.
سلیمانی مهمترین عامل کندی اجرای تعریض این پروژه را تملک اراضی دانست و افزود: با توجه به اینکه زمینهای اطراف این جاده به لحاظ کشاورزی ارزشمند هستند شاهد مقاومت مردم در واگذاری این زمینها به دولت هستیم.
او ادامه داد: هزینه این اراضی توسط اسناد خزانه دولت پرداخت میشود و مالکان بیشتر تمایل به فروش نقدی دارند و کمتر رغبت نشان میدهند.
سلیمانی گفت: تا کنون ۳ میلیارد تومان بابت تملک اراضی پرداخت شده است و ۶ میلیارد تومان دیگر برای خرید اراضی باقی مانده است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در استان کرمانشاه گفت: هم اکنون قطعه دوم پروژه تعریض مسیر قزانچی به کامیاران از پیشرفت ۷۳ درصدی برخور دار است و با تامین اعتبار سال ۹۹ این محور نیز به بهره برداری خواهد رسید.
او گفت: این پروژه ملی است و اعتبارات ان با توجه به طول قطعه تخصیص مییابد و اعتبارات برای ساخت پروژه در کرمانشاه کافی نبود که باعث کندی پروژه نیز شد.
سلیمانی گفت: خوشبختانه امسال اعتبارات خوبی به این پروژه اختصاص یافته است و ۱۶۰ میلیارد تمان برای پروژه در نظر گرفته شده که ۱۲۰ میلیارد تومان ان تخصیص یافته و در این میان سهم اعتباری استان کرمانشاه نیز قابل توجه است
محور کامیاران به کرمانشاه تا سال دیگر به بهره برداری میرسد، اما برای کاهش تلفات جادهای هم چنان نیازمند عزم جدی مسئولان و مردم است.
در این میان مثلث مردم ، مسئولان و زیر ساختها نقش مهمی در کاهش تلفات جادهای ایفا میکنند مردم و مسئولان نقش مهمی چه در کاهش آمار تصادفات و چه از لحاظ خسارتهایی که متحمل میشوند دارند.
فرهنگسازی سرعت همیشه به عنوان مبحث مهمی مد نظر بوده است که باید در بین مردم نهادینه شود هم چنان که گفتیم سرعت و انحراف به چپ عامل مهم بروز تصادفات است که منشا انسانی دارد و هم چنین رانندگان و سر نشینان نیز بیشترین ضربه را از این حادثه میخورند و ممکن است دچار اسیبهای غیر قابل جبرانی باشند که اثرات سو ان تا مدتها در خانواده میماند.
مسئولان نیز به عنوان دستگاههای نظارتی و اجرایی در بحث فرهنگسازی و توسعه زیر ساختهای کشور اثر گذارند زیر ساختهای مناسب میتواند تصادفات را کاهش دهد رشد روز افزون استفاده از وسایل نقلیه در کشور و از طرفی تراکم نیازبه پیگیری مجدانه و تلاش گستردهای در حوزهها راهها دارد.
تلخی حادثه تصادف تا مدتها در ذهن تمامی رهگذران نقش میبندد امید است که با رعایت سرعت رانندگان و تامین به موقع زیر ساختها شاهد وقوع حوادث ناگوار و دلخراش نباشیم...
گزارشگر زهره زندیه