پخش زنده
امروز: -
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از نمایندگان مجلس خواست در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به دغدغههای شوراها توجه کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اعطا در هشتمین نشست خبری با بیان اینکه سیزدهم مهر ماه روز نیروی انتظامی بود و هماکنون در هفته نیروی انتظامی هستیم، اظهار کرد: نهاد پلیس و نهاد شهرداری تقریباً در تاریخ کشور در یک مقطع زمانی پدید آمدند و صرفنظر از آنچه طی صد سال اخیر روی داده است دو نهاد نظمیه و بلدیه از گذشته تا به امروز از لحاظ همکاری و هماهنگی از یک میزان همکاری قابل قبول و مطلوب برخوردار بودهاند.
وی با بیان اینکه این دو نهاد ضمن حفظ استقلال طرفین به لحاظ جایگاه حقوقی دارای سطح درک متقابل به لحاظ جایگاه و همکاری قابل توجه و شایستهای هستند، بیان کرد: شایسته است به نمایندگی از مجموعه شورا، هفته نیروی انتظامی را خدمت همکارانم در ناجا، مجموعه نیروی انتظامی و فاتب و همچنین سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ تبریک عرض کنم.
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به لایحه مالیات بر ارزش افزوده که هماکنون در مجلس مطرح است، تصریح کرد: این لایحه از چند زاویه برای مدیریت شهری اهمیت دارد. لایحه مالیات بر ارزش افزوده بعد از سالها به مرحلهای رسیده که بالاخره در آستانه تعیین تکلیف قرار گرفته است تا جایگاه مدیریت شهری مشخص شود.
آقای اعطا با اشاره به اینکه تصویب نشدن لایحه مالیات بر ارزش افزوده باعث میشود که مدیریت شهری و شوراها در آستانه یک خطر بالقوه قرار گیرند، گفت: به نمایندگی از شورای شهر تهران از نمایندگان مجلس میخواهم در آستانه تصمیمگیری درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده به دغدغههای شوراها و پیگیریهایی که از سوی شورای عالی استانها صورت گرفته است، توجه کنند.
آقای اعطا با بیان اینکه سهم شهرداریها در گذشته از این میزان ۴ درصد بوده است، بیان کرد: هماکنون سهم شهرداریها در آستانه تبدیل شدن به ۳ درصد است این در حالی است که شهرداریها به عنوان منبع پایدار روی این سقف حساب باز میکنند و این باعث بی تعادل بین منابع و مصارف در حوزه مالی مدیریت شهری میشود.
وی درباره گودهای پر خطر در تهران گفت: ما در مجموعه ضوابط عمرانی تعریفی برای گودهای پر خطر نداریم و در این زمینه برداشتهای متفاوتی وجود دارد.
به گفته اعطا؛ در حدود دو سال پیش اعلام شد ۲۰۰ گود پرخطر در تهران وجود دارد، برخی از آنها به دلیل مشکلات مالی و برخی دیگر به دلیل مشکلات حقوقی رها شده بودند که عمدتا هم مربوط به شهرداری نبود و برخی مربوط به بخش خصوصی است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با پیگیریهای کمیته عمران شورای شهر تهران بررسیهای خود در این زمینه را آغاز کرده است، گفت: شهرداری گودهایی که در اولویت بوده پیگیری کرده و هشدار داده و برخی را هم مقام سازی کرده است.
درباره گود مجاور برج میلاد در حدود دو سه ماه اخیر اخباری از سوی مهندسان مشاور مطرح شد که باید درباره گود برج میلاد تصمیم فوری گرفت.
سخنگوی شورای شهر در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری دزدان سردیس قیصر امین پور هم گفت: گزارشی از این موضوع به ما داده نشده است.
اعطا درباره واکنشهای رئیس فعلی و سابق شورای شهر تهران درباره ضرورت ساخت برج میلاد و بزرگراه دو طبقه صدر گفت: هیچ سابقهای مبنی بر توجیه ضرورت یا طرح مصوبی در میان سوابق پیدا نکردیم و
در هیچ سند مصوب یا طرح جامع، تفصیلی و ... مطالعهای که نشان دهد ضرورت احساس این بزرگراه وجود داشته، پیدا نشده است.
آقای اعطا در مورد ساخت برج میلاد نیز گفت: زمانی که برج میلاد ساخته میشد دو دهه بود که در هیچ کجای دنیا دیگر برج مخابراتی ساخته نمیشد.
علی اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده شده یکی از معاونان دوره مدیریت پیشین قرار است جایگزین اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شود، گفت: در مورد سازمان فرهنگی و هنری، شهرداری تصمیمگیر نهایی نیست؛ این سازمان، هیئت امنایی ۱۱ نفره دارد که یک نفر از شهرداری و یک نفر از شورای شهر عضو آن هستند.
سخنگوی شورای شهر تهران درباره سقوط جرثقیل در بزرگراه بسیج و بررسی موضوع گفت: به لحاظ ساختار مدیریت ایمنی و HSE اشکالاتی وجود دارد و در همین مورد خانم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران مکاتبهای با حناچی کرده و خواستار بازنگری در ساختار HSE در راستای افزایش هماهنگی، تعامل و ارتباط مؤثر در تمام سطوح و تأمین ضمانت اجرایی شده است.
آقای اعطا با اشاره به اینکه موضوع سقوط جرثقیل در بزرگراه بسیج و انتهای خیابان محلاتی که منجر به فوت دو نفر از همشهریانمان شد در دست بررسی است، گفت:: مسئولیت این موضوع بر عهده شهرداری نبوده و در اختیار بهرهبردار قرار گرفته و پیمانکار و جرثقیل طرف قرارداد شهرداری نبوده بلکه طرف قرارداد بهرهبردار بوده و به همین دلیل این موضوع دارای پیچیدگیهای حقوقی است که برای اظهارنظر باید بررسیهای بیشتری انجام شود؛ بنابراین گزارش الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران هم در این نشست به عنوان مسئول کمیته اجرایی «تهران، شهر کودک» گفت: تهران از جمله پایتختهایی است که در سال ۸۹ – ۸۸ به الگوی شهر دوستدار کودک پیوسته و در سال ۹۴ از طریق مصوبه شورای شهر تهران برنامه اجرایی شهر دوستدار کودک ابلاغ شده است.
وی افزود: اعتبار مرحله اول برنامه اجرایی تا تابستان سال ۹۷ بود که به پایان رسید و ما در ابتدای مرحله دوم این طرح هستیم.
خانم فخاری با بیان اینکه بر اساس مصوبه، دو کمیته برای تهران، شهر دوستدار کودک طراحی شده است گفت: اقدامات برنامه تهران، شهر کودک بیشتر ناظر بر زیرساختها بوده است. مناسبسازی محوطه بازی، تعمیر وسایل، کمخطر کردن آنها و ... از جمله این اقدامات است. اما در محورهای تعامل اجتماعی، مشارکت مدنی و فعالیتهای محلی نیاز به کار بیشتری داریم.
خانم فخاری افزود: اگر بخواهیم به بخش سنی کودک و نوجوان در شهر بپردازیم باید آسیبهای هر حوزه را نیز بررسی کنیم؛ همچون آسیبهایی که در حوزه بیسرپناهی، اعتیاد، بیسرپرستی و مشکلات کودکان و نوجوانان توانیاب وجود دارد.
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه از مدارس پرتو بازدید شده است و به زودی هم در صحن علنی شورای شهر درباره مدارس پرتو توضیحاتی خواهیم داد، افزود: اخیراً از این مدارس با عنوان مدارسی از جنس مدارس آموزش و پرورش به ویژه برای اتباع و کودکانی مانند کودکان افغانستانی استفاده میشود. باید آییننامه مدارس پرتو به درستی اجرا شود و به مدارس آموزش و پرورشی تبدیل نشود چرا که این مدارس برای کودکان کار و با تأکید بر آموزش مهارتها طراحی شده است.
خانم فخاری تاکید کرد: ما نمیگوییم این مراکز تعطیل شود، اما زیرساختها را باید طوری طراحی کنیم که مدارسی مانند پرتو خدمت اصلی خود را که آموزش مهارت است، انجام دهد.
وی ایجاد اتاقهای بازی در سطح شهر را ایده خوبی دانست و گفت: در عمل بسیاری از این اتاقها و خانهها به سمتی برده شده که عملکرد آنها شبیه مهدکودکها شده است.
الهام فخاری در ادامه با اشاره به بازگشایی مرکز پیام پس از دو سال گفت: اولویت ما در مرکز پیام ارائه خدمات سلامت و همکاری بین نهادی است ضمن اینکه توافق خوبی با بیمارستانهای محدوده منطقه ۱۱ و ۱۲ صورت گرفته است تا در زمینه غربالگری و نظام ارجاع برای درمان و پوشش محله همکاری کند.
وی افزود: نگاه ما در بخش اول سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و در بخش دوم مهارتآموزی است و اگر طبق برنامه متناسب با این دو گام پیش برویم میتوانیم اقدامات ویژهای برای کودکان و زنان تعریف کنیم.
این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: معتقدیم مرکز پیام متعلق به مردم محله بوده و ما این مرکز را بار دیگر به مردم بازگرداندیم.
وی با اشاره به تفاوت مرکز پیام و بهاران گفت: بر اساس دستورالعمل مجموعه بهاران وظیفه توانافزایی و مهارتآموزی را برای افراد بهبودیافته دارد نه معتادان. مرکز پیام، مجموعه بهاران نیست.
اقای فخاری درباره اظهار استاندار تهران در خصوص واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی گفت: نشستهای کاری و حقوقی بسیاری با مجموعههای مختلف برگزار کردیم و روال کار ما این بوده که مسایل کاری و حقوقی را پیش از آنکه به نتیجه برسد، رسانهای نکنیم.