پخش زنده
امروز: -
سالها از انقلاب، دفاع مقدس و آن وقایع میگذرد، هرچند که در سالهای ابتدایی فیلم سازان بسیاری حماسه آن دوران را سرمشق آثارشان قرار دادند.
اما با عبور از آن روزها و با گذشت زمان سینماگران به دلایل مختلف از جمله سنگ اندازیها و پایین آوردن خطرپذیری فروش (ریسک فروش)، سمت و سوی قاب دوربینشان را به سمت آثار طنز و اجتماعی بردند و این قالب سینمایی در حال کمرنگ شدن بود تا اینکه در چند سال اخیر بار دیگر جوان ترها به میدان آمدند و با نگاهی متفاوت این علم را برافراشتند.
محمد حسین مهدویان یکی از آن جوان هاست. فیلم سازی که کارش را با مستند سازی در رابطه با قهرمانان هشت سال دفاع مقدس آغاز کرد و در طی این سالها دست بر سوژههایی گذاشته که کمتر کسی شجاعت و دغدغه پرداختن به آنها را داشته است.
او در مجموعه "اخرین روزهای زمستان" و فیلم "ایستاده در غبار" به بررسی زندگی و معرفی شخصیت شهید حسن باقری و احمد متوسلیان پرداخت و از همان ابتدا با نگاه متفاوتش به همگان نشان داد که کارگردانی توانا و دغدغهمند است.
مهدویان که با "ایستاده در غبار" توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر سی و چهارم را از آن خود کند، برای سومین اثرش به سراغ بازنگری وقایع دهه شصت و جنایات گروه تروریستی منافقین رفت.
"ماجرای نیم روز" که کارشکنیهای ابوالحسن بنی صدر پس از عزلش از ریاست جمهوری و کشتار مردم و ترورهای متعدد مقامات ارشد حکومت توسط منافقین را به تصویر میکشید چه به لحاظ بصری و چه به لحاظ مستندات تاریخی آنچنان واقعی، دقیق و تاثیر گذار بود که توانست مخاطبان بسیاری را به سالنهای سینما بکشد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس را برای گروه سازنده به ارمغان آورد.
مهدویان پس از "ماجرای نیم روز" با رفتن به دنبال سوژهای اجتماعی سیاسی تلاش کرد تا فضای دیگری از سینما را هم تجربه کند، اما همچنان دست از قهرمانانش نکشید و آنها را از خاک ریزهای جنگ، به کوچه پس کوچههای امروز آورد. اغفال دختران و سو استفاه از آنها در خارج از کشور توسط دست نشاندههای برخی کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس، سوژهای بود که او در فیلم "لاتاری" به تصویر کشید و در پس آن به نقد کم کاریهای برخی مسئولین پرداخت. فیلمی که با وجود اختلاف نظرهای بسیار در رابطه با قصه و سکانس پایان بندی اش، توانست با مخاطبان ارتباط برقرار کند و به فروش خوبی در گیشه برسد.
این روزها، اما "رد خون" پنجمین اثر محمد حسین مهدویان که ادامهای بر "ماجرای نیم روز" است روی پرده سینماها به نمایش در آمده است.
"ماجرای نیم روز: ردخون" که در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در دوازده بخش نامزد دریافت جایزه شده بود، در نهایت جایزه بهترین صداگذاری، بهترین طراحی لباس و بهترین جلوههای ویژه میدانی را از آن خود کرد. این فیلم به آخرین روزهای جنگ و اتفاقات پس از امضا عهدنامه میان ایران و عراق میپردازد و بخشی دیگر از جنایات گروه تروریستی منافقین و ماجرای لشکرکشی این گروهک به شهرهای غربی کشورمان را روایت میکند، تجاوزی که در عملیات مرصاد با مقابله مردم و رزمندگان کشورمان روبرو شد و شکست سخت منافقین را در پی داشت.
رد خون سومین همکاری ابراهیم امینی با محمد حسین مهدویان در جایگاه فیلمنامه نویس است. امینی پیش از این، قسمت اول ماجرای نیم روز و لاتاری را هم به رشته تحریر درآورده و نشان داده بود نسبت به مسائل روز جامعه و دنیا هوشیار است، به تاریخ علاقه دارد و قصه گویی تواناست.
او این بار با همکاری حسین تراب نژاد دست به نگارش روایتی انسانی زده است، قصهای که عشق و اعتقاد را در مقابل یکدیگر میگذارد و شخصیتها و مخاطبینش را در جایگاه سخت قضاوت قرار میدهد.
داستانی که از یک سو از تاثیر تبلیغات تروریسم بر افراد میگوید و میخواهد در کنار روایت قصهای جذاب، مخاطبش را از راه کارهای دشمن برای جذب نیرو و تفرقه افکنی میان خانوادهها باخبر کند و از سوی دیگر افراد را در شرایط گوناگون و بدون پیش داوری مورد بررسی قرار میدهد تا به مخاطبش نشان بدهد هر کسی میتواند برای عملکرد و انتخابش (هرچند غلط) دلیلی منطقی داشته باشد.
با وجود آنکه فیلمنامه روایت جذابی دارد و سرنوشت و تغییرات شخصیتهای فصل اول از "ماجرای نیمروز " را نیز به مخاطبش نشان میدهد، اما سنگینی بار احساسی قصه در برابر اتفاقات و چیدمان معمایی آن و از سوی دیگر پرداخت ناقص برخی شخصیتها همچون "افشین" و کارکرد نامناسب آنها در قصه، فیلم را طولانی و خسته کننده کرده است.
جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، هادی حجازی فر، محسن کیایی، حسین مهری، مهدی زمین پرداز و هستی مهدوی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده اند.
مهدی زمین پرداز که از اولین آثار مهدویان با او همراه و در قسمت اول از "ماجرای نیم روز" خوش درخشیده بود، این بار هم در گروه بازیگری مهدویان قرار گرفته است و توانسته همچون دفعات پیش بازی قابل قبولی را ارائه کند. جواد عزتی در نقشش بسیار باور پذیر ظاهر شده است و دیگر شخصیتها نیز به گونهای پرداخت شده اند که مخاطب میتواند با هر یک از آنها هم ذات پنداری کند.
اما در این فیلم هم، چون دیگر آثار مهدویان ردپای گروهی توانمند مشهود است. گروهی متشکل از جوانانی با انگیزه و توانمند که در رشتههای مختلف همچون بازی، تصویر، جلوههای ویژه میدانی، جلوههای ویژه بصری، گریم، طراحی لباس، طراحی صحنه و ... خوش درخشیده اند و حتی اتفاقهایی تازه را پدید آورده اند.
جوانانی که برای مخاطبشان ارزش قائلند و دست به دست یکدیگر داده اند تا باردیگر اثری درخور و مناسب را به تصویر بکشند.
ایمان شمس خبرگزاری صدا و سیما |