پخش زنده
امروز: -
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ ۹ درصدی را به عنوان نرخ مالیات و عوارض کالاها و خدمات تعیین کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۷) این لایحه در خصوص تعیین نرخ مالیات و عوارض کالاها و خدمات با ۱۶۳ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
گفتنی است ماده (۷) مصوب لایحه مذکور عبارت است از نرخ مالیات و عوارض کالاها و خدمات به استثنای کالاهای خاص که نرخ آنها در ماده (۲۷) فصل ششم این قانون تصریح شده ۹ درصد میباشد.
ارجاع فصل مربوط به معافیتهای مالیاتی به کمیسیون اقتصادی
نمایندگان مردم در مجلس بخشی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده را که درخصوص معافیتهای مالیاتی بود برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ارجاع فصل سوم لایحه مذکور شامل مواد ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به کمیسیون اقتصادی جهت بررسی بیشتر با ۱۴۴ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
فصل سوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده که به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد، بدین شرح است:
ماده ۹- عرضه کالاها و ارائه خدمات زیر از پرداخت مالیات معاف میباشد.
الف) کالاها
۱. کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی.
محصولات جنگل (از جمله چوب خام)، محصولات گلخانه (از جمله سبزی، صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ).
تبصره - فعالیتهای مربوط به مراحل بسته بندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب در سردخانه انجماد محصول (شامل سردخانه)، پاک کردن، درجه بندی، بوجاری بذور، پوست گیری مانند شالیکوبی، شستشو، تمیزکاری، تفکیک، همگن سازی، خشک کردن انواع محصولات مانند چای، کشمش و خرما با روشهای مختلف، تفت دادن مانند پخت نخود و پنبه پاک کنی، فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمیشود. ارائه خدمات مزبور به محصولات کشاورزی مشمول مالیات فروش نیست.
۲. دام زنده و خوراک آن، کلیه مواد اصلی تولید مثل دام زنده مطابق پروانه صادره توسط وزارت جهاد کشاورزی، کمپوست، کشت بافت و بستر آماده کشت بافت.
تبصره - دام به حیواناتی (شامل چهار پایان، پرندگان، آبزیان و حشرات) اطلاق میگردد که برای امور تغذیه انسان یا دام و فعالیتهای اقتصادی، تولیدی و آزمایشگاهی، تولید، نگهداری و پرورش داده میشوند.
۳. بذر، نشاء، نهال، سم و کود؛
۴. آب مصارف کشاورزی.
ه. کالاهای زیر
۱ - ۵ شیر، پنیر و ماست؛
۲ - ۵ تخم ماکیان؛
۳ - ۵ آرد و نان؛
۴ - ۵ انواع گوشت و فرآوردههای گوشتی؛
۵ - ۵ أنواع ماکارونی؛
۶ - ۵ برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا؛
۷ - ۵ روغن نباتی؛
۸ - ۵ شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان؛
۶. انواع کالاهای زیر
۶-۱. خمیر کاغذ و کاغذ باطله؛
۶-۲. دفتر تحریر؛
۶-۳. کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه
۷. نسخههای کاغذی و الکترونیکی محصولات زیر:
۷-۱. کتاب؛
۷-۲. روزنامه؛
۷-۳. مجله و نشریه؛
۸. کالاهای وارده همراه مسافر برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق قانون مقررات صادرات و واردات؛
۹. شمش طلا و انواع حوالههای کاغذی با الکترونیکی دارای پشتوانه صد درصد طلا
۱۰. دارائیهای غیر منقول و انواع حوالههای کاغذی یا الکترونیکی مبتنی بر آنها؛
۱۱. هر گونه انتقال دارایی به / از صندوقهای سرمایه گذاری پروژه موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب ۲۵/۰۹/۱۳۸۸ یا شرکتهای فرعی صندوقهای سرمایه گذاری پروژه، به عنوان آورده غیر نقد شرکاء در همان صندوقهای سرمایه گذاری پروژه.
تبصره- در صورتی که مالکیت و مدیریت شرکتهای فرعی صندوقهای سرمایه گذاری پروژه متعلق به صندوقهای سرمایه گذاری پروژه موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب ۲۵/۰۹/۱۳۸۸ باشد، هرگونه انتقال دارایی به/ از شرکتهای فرعی صندوقهای سرمایه گذاری پروژه که صرفا در راستای اجرای پروژه و مرتبط با وظایف صندوقهای مذکور باشد، مشمول مالیات نیست.
۱۲. هرگونه انتقال دارایی از / به نهاد واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۲۵/۰۹/۱۳۸۸،
۱۳. فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن
۱۴. صنایع دستی تولید داخل موضوع ماده (۱) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب ۲۶/۱۰/۱۳۹۶ مطابق فهرستی که تا پایان دی ماه هر سال توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد میشود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
۱۵. انواع دارو و واکسن (انسانی و دامی)، لوازم مصرفی درمانی و توانبخشی
۱۶. رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، تجهیزات نظامی و اطلاعاتی موضوع بندهای «پ»، «ت» و «ث» ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/۰۸/۱۳۹۰ با رعایت ترتیبات مقرر در بندهای مذکور
۱۷. تجهیزات و اقلام با کاربرد صرفا دفاعی، نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی. فهرست این تجهیزات و اقلام با پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب هیأت وزیران میرسد.
۱۸. خرید و فروش ارزهای خارجی
۱۹. ارزهای رمزی دارای مجوز از مراجع ذیربط؛ تبصره ۱- واردات کالاهای موضوع جزءهای (۲)، (۶)، (۹)، (۱۶) و (۱۷) بند «الف» این ماده معاف از پرداخت مالیات میباشد. واردات کالاهای موضوع جزءهای (۱)، (۳)، (۲) و (۱۳) بند «الف» این ماده مشمول معافیت نبوده و مالیات با نرخ استاندارد نه درصد (۹٪) در مبادی گمرکی به آن تعلق میگیرد. عرضه این کالاها در داخل کشور مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات معاف است. در خصوص جزء (۱۵) این بند، در صورتی که با تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کالای مورد نظر مشابه داخلی نداشته باشد، واردات آن از پرداخت مالیات معاف میباشد و اگر واردات کالای موردنظر به دلیل کمبود تولید داخلی نسبت به نیاز بازار، ضرورت دارد واردات کالای مزبور، مشمول مالیات با نرخ سه درصد (۳٪) در مبادی گمرکی به آن تعلق میگیرد. عرضه این کالاها در داخل کشور، مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات معاف است
تبصره ۲- تولید کنندگان و با عرضه کنندگان کالاهای موضوع این بند مکلفند که برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را بر روی بسته بندی کالاهای مذکور درج نمایند. سازمان مکلف است فهرست کالاها و خدمات معاف از مالیات را از طریق شیوههای مناسب از جمله درج در سامانه عملیات الکترونیکی سازمان به اطلاع عموم مردم برساند. سازمان مکلف است که امکان دریافت گزارشهای مردمی مبنی بر دریافت مالیات توسط عرضه کنندگان کالاها و خدمات معاف از مالیات را از طریق سامانه عملیات الکترونیکی خود فراهم نماید. دریافت مالیات از کالاها و خدمات معاف توسط عرضه کنندگان آنها مشمول جریمهای معادل دو برابر مالیات دریافتی به صورت غیر قابل بخشودگی خواهد شد.
تبصره ۳- واردات کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی، آستانهای مقدسه و کمیته امداد امام خمینی با تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی، حوزههای علمیه با تأیید مرکز مدیریت حوزه علمیه استان مربوطه و مؤسسات خیریه با تأیید مراجع صادر کننده مجوز آنها از پرداخت مالیات معاف است.
ب- خدمات
۱. خدمات درمانی، تشخیصی و پیشگیری، خدمات توانبخشی و حمایتی و خدمات آرامستانها
۲. خدمات درمانی و پیشگیری دامی و گیاهی، واحدهای مکانیزاسیون آب کشاورزی، کشت بافت و تولید اندامهای تکثیری گیاهان؛ ۳. خدمات چاپ و انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها، و هرگونه تبلیغات در روزنامهها و نشریات کی خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم (اعم از سینما و تلویزیون و تئاتر، خدمات فیلمبرداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال
۵. ارائه خدماتی که ما به ازای آن به صورت حقوق و دستمزد پرداخت میشود در صورتی که مشمول فصل مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم باشد.
تبصره - در ارائه خدمت توسط شرکتهای تأمین نیروی انسانی و شرکتهایی که از طریق قراردادهای حجمی خدمات خود را با در اختیار گذاشتن نیروی کار به متقاضی ارائه میکنند (مانند شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرستاری و خدمات نظافتی)، بخشی از قرارداد که مربوط به هزینههای حقوق و دستمزد است، معاف خواهد بود.
حکم این بند مشروط به تأیید میزان حقوق و دستمزد و مزایا توسط سازمان بیمه گر است.
۶. عملیات و خدمات بانکی شامل دریافت سپرده، اعطای تسهیلات و یا ایجاد اعتبار، ارائه ضمانت نامه و انتقال وجه در چارچوب قوانین مربوط و مصوبات شورای پول و اعتبار؛
۷. خدمات اعتباری قرض الحسنه صندوقهای قرض الحسنه دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با سایر مراجع مورد تأیید بانک مذکور و همچنین صندوقهای قرض الحسنه که به موجب قانون تأسیس شده یا میشوند؟
۸. اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامهها توسط صندوقهای حمایتی، ضمانت صادرات، سرمایه گذاری بیمهای و پژوهش و فناوری که به موجب قانون یا با مجوز قانون تاسیس شده یا میشوند در جاری اساسنامه آنها
۹. خدمات بیمه محصولات کشاورزی، خدمات بیمه اجتماعی و درمانی؛
۱۰. خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورسها و بازارهای خاران بورس به تشخیص شورای عالی بورس و اوراق بهادار.
۱۱. انتشار و نقل و انتقال اوراق مبتنی بر دارایی توسط اشخاص دارای مجوز فعالیت از شورای عالی بورس با سازمان بورس و اوراق بهادار
۱۲. صدور و ابطال، نقل و انتقال واحدهای سرمایه گذاری صندوقهای سرمایه گذاری دارای مجوز از بورس اوراق بهادار
۱۳. خدمات حمل و نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون شهری و بین المللی جاده ای، ریلی و دریایی؛
۱۴. خدمات آموزشی، پژوهشی و ورزشی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح طبق آیین نامهای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی (سازمان)، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ورزش و جوانان ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد؛
۱۵. خدمات اقامتی هتلهای سه ستاره و پائینتر و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اتحادیههای ذیربط
۱۶. قدرالسهم هزینه مشترک (شارژ) دریافتی توسط شرکتهای خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری، مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی مصوب ۳۱/۰۲/۱۳۸۷ از واحدهای تولید، صنعتی و خدماتی مستقر در شهرکهای صنعتی بابت ارائه خدمات به آنها
تبصره- در مواردی که دریافت وجه توسط یک مؤدی مستند به فروش کالا یا ارائه خدمت نیست، مانند دریافت هرگونه خسارت، درآمدهای حاصل از تسعیر داراییهای ارزی، انواع سود، انواع جریمه (مادامی که بخشی از بهای کالا و خدمات تلقی نگردد)، آورده نقدی یا غیر نقدی به عنوان سرمایه و انواع کمکهای دولتی، عرضه خدمت محسوب نمیشود و مأخذ محاسبه مالیات نمیباشد.
ماده ۱۰- موارد زیر از پرداخت مالیات معاف هستند و مالیات خرید نهادههای آنها مسترد میشود:
الف- صادرات کالاها به خارج از کشور با به مناطق آزاد تجاری صنعتی از طریق مبادی خروجی رسمی با ارائه پروانه سبز گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی (در مورد صادرات کالا) و صادرات خدمات با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تأیید نزدیکترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقص رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تأیید بانک مرکزی با سایر اسناد و مدارک مثبته.
ب - خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام و فرآوردههای نفتی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گازمایع و سوخت هوایی)، گاز طبیعی و برق
تبصره ۱- فروش کلیه فرآوردههای تولیدی شرکتهای پالایش به صورت ارزی (فروش سوختهای هوایی به شرکتهای هواپیمایی خارجی در فرودگاههای داخلی)، مرزی (فروش سوخت در جایگاههای مستقر در نواحی مرزی کشور) و بنکرینگ (فروش سوخت دارای پروانه صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران به کشتیها) صادرات محسوب میشود.
تبصره ۲- استرداد مالیات خرید برای صادرات مواد خام و مواد اولیه تولید که در فهرست مربوط به ماده (۱۴۱) قانون مالیاتهای مستقیم ذکر شده اند، ممنوع است.
تبصره ۳- خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقوقی ایرانی، اشخاص حقیقی مقیم ایران، شعب شرکتهای خارجی مقیم ایران ارائه و محل مصرف خدمات و یا مقصد ارائه خدمات خارج از کشور باشد، صادرات خدمت محسوب میگردد.
ماده ۱۱- مالیات پرداختی بابت خرید کالاها در داخل ایران که ظرف دو ماه از تاریخ خرید همراه مسافران اعم از ایرانی و خارجی از کشور خارج میشود و نیز، مالیات پرداختی گردشگران خارجی بابت بلیط پرواز خارجی خریداری شده از شرکتهای هواپیمایی ایرانی، هنگام خروج از کشور با ارائه صورتحساب الکترونیکی و یا اسناد و مدارک مثبته، توسط سازمان، از محل وصولیهای جاری مسترد میگردد. آیین نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان تهیه میشود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارانی میرسد.
ماده ۱۲- عرضه کنندگان کالاها و خدمات معاف از مالیات در این قانون و سایر قوانین که حجم معاملات سالانه آنها و فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، از مبلغی که به پیشنهاد سازمان به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارائی میرسد، بیشتر باشد، مکلف به عضویت در سامانه مؤدیان و ثبت معاملات در سامانه مذکور هستند. این حکم شامل کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی میشود. متخلفان از حکم این ماده علاوه بر جریمه موضوع بند «ب» ماده (۲۲) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان مشمول جریمهای معادل نه درصد (۹) ارزش معاملات ثبت نشده در سامانه مؤدیان میشوند. آیین نامه اجرائی این ماده در خصوص مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به پیشنهاد سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
ارجاع ماده ۸ لایحه مالیات بر ارزش افزوده به کمیسیون اقتصادی
نمایندگان مجلس با ارجاع ماده ۸ لایحه مالیات بر ارزش افزوده که درباره نحوه احتساب مالیات برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیتهای اقتصادی است به کمیسیون اقتصادی مجلس موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به ماده (۸) لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ارجاع این ماده و تبصرههای آن با ۱۷۴ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: باید اصطلاحات و الفاظ در ماده (۸) به درستی استفاده شود و رفع ابهام شود.
وی تأکید کرد: الفاظ باید درست باشد و به قول مقام معظم رهبری الفاظ باید جامع، کامل و ادیبانه باشد در نتیجه باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود تا اصطلاحات رفع ابهام شود.
در ماده (۸) آمده است: مالیاتی که مؤدیان برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیتهای اقتصادی خود پرداخته میکنند، به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور و از مالیات فروش آنها کسر میشود. در صورتی که جمع اعتبار مالیاتی مؤدی در هر دوره مالیاتی بیشتر از مالیات فروش وی باشد، سازمان موظف است مبلغ مازاد را به دوره و یا دورههای بعد منتقل نماید. در صورتی که مؤدی درخواست کند که مازاد مزبور به وی مسترد گردد، سازمان امور مالیاتی موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت درخواست، نسبت به استرداد مابه التفاوت مذکور از محل وصولیهای جاری اقدام نماید در غیر این صورت، مشمول خسارتی به میزان ۲ درصد در ماه از تاریخ ثبت درخواست نسبت به مبلغ قابل استرداد و مدت تأخیر خواهد بود. متخلفین از اجرای این حکم با درخواست مؤدی و رأی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری به مجازات بند «د» ماده (۹) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷/۹/۱۳۷۲ محکوم میشوند.
تبصره ۱- مالیات و عوارض خرید نهادههای مربوط به طرحهای تملک داراییهای سرمایهای (عمرانی) دولت قابل استرداد نبوده و جزء بهای تمام شده داراییهای مزبور منظور میگردد.
تبصره ۲- در صورتی که مزدی فقط به عرضه کالاها و ارائه خدمات معاف اشتغال داشته باشد و یا طبق مقررات این قانون مشمول عوارض و مالیات نباشد، سایر مالیاتهای پرداختی آنها قابل تهاتر با استرداد نمیباشد.
تبصره ۳- در صورتی که مؤدی به عرضه توأم کالاها و خدمات مشمول و معاف از ارزش افزوده اشتغال داشته باشد، صرفا مالیات و عوارضی که بابت خرید کالاها و خدمات مشمول، با نهادههای موردنیاز برای تولید آنها پرداخت کرده است، حسب مورد، قابل کسر، تهاتر یا استرداد است.
تبصره ۴- صرف نظر از آنکه مؤدی به عرضه کالاها و خدمات معاف یا مشمول اشتغال داشته باشد، مالیات خرید مربوط به ماشینآلات خطوط تولید وی قابل کسر، تهاتر و استرداد است.
تبصره ۵- آن قسمت از مالیات پرداختی مؤدیان که طبق مقررات این قانون قابل تهاتر با استرداد نیست، به عنوان هزینههای قابل قبول موضوع قانون مالیاتهای مستقیم محسوب میشود.
تبصره ۶- سازمان مکلف است با رعایت تبصرههای (۲) و (۵) این ماده مالیات پرداختی واحدهای تولیدی یا معدنی دارای مجوز تأسیس را که در دورههای قبل از بهره برداری جهت خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای تأسیس و راه اندازی واحد موردنظر پرداخت کرده اند، مسترد نماید.
تبصره ۷- مالیاتها و عوارضی که در موقع خرید کالاها و خدمات توسط شهرداریها و دهیاریها برای انجام وظایف و خدمات قانونی پرداخت میشود، طبق مقررات این قانون قابل تهاتر یا استرداد است.
تبصره ۸- مالیات و عوارض پرداخت شده توسط سفارتخانه ها، مأموریتهای دیپلماتیک، پستهای کنسولی، مأموران دیپلماتیک و کارکنان اداری و فنی آنها که تبعه دولت جمهوری اسلامی ایران نمیباشند، به شرط عمل متقابل و همچنین مالیات پرداخت شده توسط دفاتر سازمانهای بین المللی و اعضای آنان که مقیم جمهوری اسلامی ایران میباشند (اتباع غیرایرانی)، با ارائه اسناد و مدارک مثبته، قابل استرداد است. نحوه استرداد به موجب دستورالعملی است که توسط وزارتخانههای امور خارجه و امور اقتصادی و دارایی (سازمان) تصویب و ابلاغ میگردد.
تذکر پورابراهیمی و پاسخ لاریجانی
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت:سیاستهای ابلاغی نظام قانونگذاری مطالبه مقام معظم رهبری است و باید براساس یک برنامه مدون به آن توجه شود.
آقای محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز در جریان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده طی تذکری با اشاره به ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری گفت: این سیاستهای راهگشا برای قانونگذاری مهم است و از رئیس مجلس خواهش میکنم برای اجرایی شدن آن دستورات لازم را صادر فرماید.
آقای لاریجانی ر پاسخ به این تذکر گفت: این کار انجام شده و مقدمات اجرای آن صورت گرفته است.
مأخذ محاسبه مالیات واردات کالا تعیین شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مأخذ محاسبه مالیات واردات کالا را تعیین کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۶) این لایحه با ۱۶۳ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس ماده ۶ لایحه مذکور؛ مأخذ محاسبه مالیات واردات کالا، مجموع ارزش گمرکی (قیمت خرید هزینه حمل و نقل و حق بیمه) و حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) میباشد.
مالیات مذکور جزء حقوق ورودی محسوب نمیشود.
آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست آقای علی لاریجانی آغاز شد
ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده، طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، طرح استفساریه بند دو ماده دو قانون مالیاتهای مستقیم، لایحه موافقتنامه سرویسهای هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت و طرح اصلاح ماده ۱۳۳ قانون مالیاتهای مستقیم دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی است.
>>>گفتني است؛ آقای مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست بخش دوم جلسه امروز مجلس را برعهده داشت اعلام کرد: جلسه بعدی مجلس ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۱۴ مهر برگزار میشود.