پخش زنده
امروز: -
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی: این صنعت با توجه به اشتغال افزایی، ایجاد ارزش افزوده بالا، رونق تولید و صادرات در کشور، نیازمند نقشه راهبردی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای مجید نامی در گفتگو با رسانه ملی افزود: یکی از مهمترین مسائل صنعت پوشاک در کشور، بحث برنامه ریزی و داشتن برنامه مدون، راهبرد و نقشه راه است.
وی با بیان اینکه صنعت پوشاک در اقتصاد و اشتغال افزایی از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است گفت: صنعتی که با کمترین سرمایه گذاری بیشترین اشتغال و ارزش افزوده را در کالا ایجاد میکند از اینرو داشتن یک نقشه راهبردی برای این صنعت امر بسیار ضروری به نظر میرسد.
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران افزود: طبق معمول کشورها برای رفع مشکل اشتغال و افزایش صادرات به صنعت نساجی و پوشاک رو میآورند.
آقای نامی در ادامه چین، هند و ترکیه را در صنعت پوشاک پیشرو دانست و اظهار داشت: کشورهای جدیدی مانند ویتنام، کامبوج، فلیپین و پاکستان نیز سرمایه گذاریهای زیادی در این صنعت انجام داده اند.
وی گفت: کشورهای آسیای میانه مانند ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان کشورهای هستند که منابع اولیه صنعت نساجی و پوشاک مثل پنبه را در اختیار دارند.
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران اضافه کرد: این کشورها در سنوات گذشته پنبه تولیدی خود را بصورت خام روی ریل صادرات قرار میدادند، اما در سالهای اخیر با برنامه ریزی بلند مدت و چند ساله در حال تبدیل شدن به تولید کننده و صادر کننده پوشاک هستند.
وی گفت: خوشبختانه در زمینه صنعت نساجی به خصوص پوشاک در ایران هم اقدامات خوبی صورت گرفته که تهیه نقشه راهبردی برای صنعت پوشاک با محوریت دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری بخش خصوصی (انجمن صنایع پوشاک و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک) و دانشگاه صنعتی امیر کبیر از جمله این موارد است.
آقای نامی ادامه داد: این طرح مدتی مسکوت مانده بود، اما در چند ماهه اخیر دوباره دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت سعی کرده بتواند این کار را نهایی و ابلاغ کند، اما به دلیل عدم توجه بخشهای بالادستی دفتر مزبور باعث شده اجرا و ابلاغ این طرح با تاخیر زمانی همراه شود.
وی گفت: متاسفانه تصمیم گیران اصلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت توجهی به صنعت نساجی و پوشاک ندارند و بیشتر فکر و ذکر خود را به صنایع دیگر مشغول کرده اند.
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران افزود: بطور کلی برای رونق صنعت پوشاک در دولتهای مختلف طرحهای متعددی تهیه، اما هیچ وقت به نحو خوبی اجرایی نشده است.
وی در ادامه اظهارامیدواری کرد با همتی که دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت دارد و همچنین پیگیریهای شدید بخش خصوصی بتوان در سال رونق تولید، این طرح را به معنی واقعی در کشور اجرایی کرد.