پخش زنده
امروز: -
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : نمایشگاه تخصصی دارویی (ایران فارما) باید موجب تقویت رسانهها و کارکرد تخصصی آنها باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، محمد خدادی امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه کتابهای پزشکی، دارویی و دانشگاهی و سومین نمایشگاه رسانههای سلامت محور کشور که در مصلای تهران برگزار شد، افزود: فرآیند بهداشت، درمان و دارو، بخشی از زندگی مردم است و امروزه دیگر پزشکان نیستند که درباره پزشکی اطلاعات دارند و داروسازان نیستند که در خصوص دارو اطلاعات دارند بلکه هر کسی که قدرت جستجو در اطلاعات و انتخاب آن را دارند در زمینههای تخصصی نیز اطلاعات دارد.
وی اضافه کرد: آنچه امروز نیاز اصلی هر بخشی از جامعه و به ویژه جامعه پزشکی است، آن است که به موضوع اطلاعات توجه ویژهای داشته باشید.
خدادی، اغتشاش و اختلال اطلاعات را دو بحران جدی اطلاعات در جامعه کنونی دانست و گفت: اغتشاش اطلاعات ریشه در تکثیر منابع دارد؛ منابعی که بعضاً هویت ندارند و منابعی که هویت آنها شناخته شده نیستند.
معاون وزیر ارشاد ادامه داد: مرجع سازی، منبع سازی، مستندسازی آن و ریاضی کردن اطلاعات در جامعه امروز، ضرورت است.
وی باورپذیر کردن اطلاعات را ضروری دانست و گفت: امروز ما باید میان منبع و مرجع خبر و مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کنیم.
خدادی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران فارما اظهار داشت: ظرفیتی که در این نمایشگاه فراهم شده است توجه جدی به عنصر اطلاعات در بستر رسانه هاست؛ لذا انتظار این است که به جای تبلیغ دنبال تبیین باشیم و به جای هواداری و حمایت در پی شریک سازی باشیم.
وی با تاکید بر اینکه به خط برگشت اطلاعات باید توجه و یک ارتباط دو سویه ایجاد شود، اظهار داشت: تضارب اطلاعات بین گیرنده و فرستنده اطلاعات که همان خوانندگان و گویندگان هستند باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته خدادی در جامعه کنونی بیش از آنکه حرف بزنیم باید بشنویم و بیش از آن که سوال کنیم باید به سوالات پاسخ دهیم و پاسخ ما به سوالات همان نیاز مخاطبان ما باشد.
وی ادامه داد: امروز رسانهها باید به بعد از خبر توجه کنند، چون خبر در دست آنها نیست و شبکههای اجتماعی خبر را مدیریت میکنند.
خدادی افزود: بعد از خبر یعنی تخصصی شدن خبر، یعنی اینکه رسانههای ما باید وارد فضای مشخص شوند و جای خود را در زندگی مردم و در مرجع سازی اطلاعات باز کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این نمایشگاه باید فرصتی باشد برای تقویت رسانهها و تقویت کارکرد تخصصی رسانهها.
وی با بیان اینکه کارکرد تخصصی رسانهها باید متناسب با نیاز زندگی مردم باشد تاکید کرد: امروزه نمیتوانیم فرایند تولیدی انجام دهیم و مخاطبان آن تولید را نادیده بگیریم و یا برای آنها برنامه نداشته باشیم، بلکه باید متناسب با خواست مخاطب برای مخاطبان برنامه ریزی کنیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دنیای جدید رسانه ها، دنیای فرصتهاست، اظهار داشت: در این میان شبکههای اجتماعی نه تنها تهدید نیستند بلکه فرصتی هستند برای افرادی که در رشتههای مختلف از جمله دارو، بهداشت و درمان تلاش میکنند.
وی گفت: میتوان از این فضا با ایجاد ارتباط دو سویه در بستر اطلاعات امکان پیشرفت، اثر گذاری و موفقیت را بیشتر کرد.
خدادی با بیان اینکه باید از فرصتها برای آسیب شناسی کارکرد تولید اطلاعات بهره گرفت، اظهار داشت: توجه کردن به نقش رسانه به عنوان بخش اصلی فرایند فعالیتهایی که در حوزه بهداشت و درمان در جامعه انجام میشود، ضروری است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته دفاع مقدس اضافه کرد: امروز جنگ اصلی که به کشور تحمیل شده جنگ تحمیلی اقتصادی و جنگ افکار عمومی است.
وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند این جنگ، جنگی است که ارادههای ما را باخبر تضعیف میکند.
خدادی گفت: طبیعتاً جریان رسانه ما قدرت همافزایی، همدلی، همبستگی، همکاری و اقناع را در خود دارد و آن را روز به روز تقویت میکند.
وی ادامه داد: باید از همه شهدای انقلاب اسلامی، افرادی که با خون خود سند خلوص و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را امضا کردند یادی کرد.
خدادی گفت: ما از نسل آن شهدا هستیم و با مقاومت حداکثری در برابر زیاده گوییها ایستادگی خواهیم کرد.
چهارمین نمایشگاه کتابهای پزشکی، دارویی و دانشگاهی و سومین نمایشگاه رسانههای سلامت محور کشور از ۲ تا ۴ مهر در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.
این نمایشگاه در روزهای یاد شده از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای علاقهمندان است و ورود برای عموم علاقهمندان آزاد است.