به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای چهار خطه کردن جاده یاسوج به سی سخت هزینه شده و این طرح ۶۰ درصد پیشرفت کاری دارد.
عزیز فیلی افزود : طول این مسیر ۳۵ کیلومتر بوده که ۱۵ کیلومتر آن درسالهای گذشته چهار خطه شده و ۲۰ کیلومتر دیگر باقی مانده است.
وی گفت: این جاده در گذشته با عرض کم به صورت رفت و برگشت بود، اما قرار است کل این مسیر چهار خطه و به صورت بزرگراه احداث شود و این جاده تا پایان فعالیت دولت ساخته میشود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: درچهار ماه آینده ۹ کیلومتر از این جاده آماده آسفالت میشود.
وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مشکلاتی با محیط زیست استان و منابع طبیعی و توزیع نیروی برق داشت که سبب کنی روند ساخت آن شده بود.
فیلی ابراز داشت: جاده یاسوج به سی سخت یک حلقه تونل افزون بر یک کیلومتری و یک حلقه پل بزرگ در منطقه پل کلو دارد که امید است هر چه سریعتر تکمیل شوند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آمارهای قطع درختان در مسیر احداث این جاده که در فضای مجازی تا ۱۵ هزار اصله منعکس شده درست نیست و به طور دقیق میتوان گفت: تاکنون تعداد درختهایی که قطع شده زیر یک هزار و ۵۰۰ اصله بوده است.
وی بیان کرد: تا حد امکان تلاش میشود مسیر از جایی بگذرد که کمترین قطعی درختان و تخریب جنگل را در پی داشته باشد.
فیلی گفت: به ازای قطع هر اصله درخت در این جاده باید هزینه کاشت سه اصله درخت به حساب منابع طبیعی واریز شود و این مبالغ از راه و شهر سازی اخذ و به حساب منابع طبیعی ریخته میشود که درختان قطع شده در مسیر احیا شود.
سی سخت در سالهای دور در بدترین حالت یک ساعت با مرکز استان فاصله داشت و پس از حذف دهها پیچ و چندین تغییر در آن در بهترین حالت فقط ۱۵ دقیقه به یاسوج نزدیکتر شد و در ازای کم شدن این ۱۵ دقیقه هزاران اصله درخت چند صد ساله بلوط هم قطع شد.