به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گلستان؛ عماد همانطور که همراه گوسفندها در حال حرکت به سمت مرتع بود آرام آرام خاطرات روزهای مدرسه در ذهنش جان گرفت.
روزهایی را به یاد آورد که همراه دیگر دوستانش در حیاط مدرسه بازی میکرد.
حتی دلش برای اضطراب و دلهره شب امتحان و مشقهای آخر شب نیز تنگ شد.
دو سه سالی است که روزهای پایانی تابستان برای عماد غم انگیز است و فقط با خاطرات شیرین آن روزها، این روزها را میگذراند.
پس از مرگ پدر، عماد ۱۵ ساله نان آور خانواده شد و برای تامین معاش مادر و سه خواهر و برادر دیگرش مجبور شد درس و مدرسه را رها کند.
بازماندن از تحصیل کودکان و نوجوانان گلستانیبه جز عماد ۲۵ هزار کودک و نوجوان دیگر گلستانی به دلایل مختلف از ادامه تحصیل بازمانده اند.
این تعداد را معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در بیست و یکمین جشنواره خیران مدرسه ساز در گرگان اعلام کرد.
عبدالرضا چراغعلی هم چنین گفت: تلاش میکنیم تا این دانش آموزان را به مدرسه برگردانیم.
اما مدیر کل آموزش و پرورش گلستان عدد ۲۲ هزار نفر بازمانده از تحصیل را مورد تایید دانست.
احسان گوهری راد گفت: این طور نیست که این تعداد در یک سال تحصیلی ترک تحصیل کرده باشند بلکه این افراد در دوره اول متوسطه یعنی از سن ۱۲ تا ۱۷ سال در سالهای مختلف از تحصیل بازمانده اند.
حتی اگر ۲۲ هزارنفر دانش آموز بازمانده از تحصیل نیز صحیح باشد باز هم شمار زیادی از دانش آموزان هر سال از تحصیل بازمی مانند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: کودکان بازمانده از تحصیل، مولد فقر فرهنگی و اقتصادی و یکی از چالشهای بزرگ استان به عنوان یکی از آسیبهای اجتماعی به شمار میروند.
عمده علل بازماندن از تحصیل کودکان گلستانیبرای بازماندن از تحصیل این دانش آموزان دلایل متعددی عنوان کرده اند، اما مدیر کل آموزش و پرورش گلستان مشکلات اقتصادی و فرهنگی را دو عامل مهم ترک تحصیل میداند.
گوهری راد گفت: به سبب فقر برخی دانش آموزان مجبور میشوند به جای کلاس، سرکار بروند و برای تامین معاش خانواده خود مجبور به ترک تحصیل میشوند.
گاهی پدر خانواده نیز در قید حیات است، اما به سبب فقر نمیتواند هزینه کتاب و دفتر و دیگر هزینههای تحصیل فرزندانش را بپردازد.
احسان گوهری راد گفت: فرهنگ خاص برخی خانوادهها نیز سبب میشود از ادامه تحصیل فرزندان به ویژه دختران خود جلوگیری کنند.
تمایل خانوادهها به ازدواج زودهنگام دختران عاملی است که سبب میشود مانع تحصیل فرزندان خود بشوند.
گوهری راد گفت: مناطق مرزی گلستان بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل را دارند.
او گفت: در برخی مناطق به سبب کم بودن جمعیت، مدارس را در یک روستا تجمیع کرده ایم که برخی از والدین اجازه رفت و آمد به دیگر روستاها را به فرزندانشان نمیدهند.
راهکارها برای کاهش شمار بازماندگان از تحصیلمدیر کل آموزش و پرورش گلستان اعلام کرد؛ در بیشتر روستاهای استان مدرسه ابتدایی دایر است و به همین سبب حدود ۹۹ درصد
دانش آموزان این دوره جذب مدارس شده اند.
در مقطع متوسطه اول پوشش تحصیلی در استان ۹۱ درصد و در کشور ۹۳ درصد است.
در مقطع متوسطه دوم نیز میزان پوشش تحصیلی استان ۷۵ درصد و متوسط این شاخص در کشور ۸۳ درصد اعلام شده است.
احسان گوهری راد گفت: در سال تحصیلی گذشته ۹۰۰ دانش آموز در استان تحصیل خود را رها کردند که توانستیم ۵۰۰ نفرآنان را شناسایی کنیم و شرایط را برای ادامه تحصیلشان تسهیل کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش گلستان گفت: ما برای این که دانش آموزان تحصیل خود را رها نکنند کلاسهای آموزش از راه دور و مدارس شبانه روزی برپا کرده ایم.
او گفت: برای دانش آموزان روستاهای کم جمعیت نیز وسیله رفت و آمد به مدارس روستاهای مجاور فراهم کردیم و سالانه به طور متوسط ۷۰۰ میلیون تومان برای این کار هزینه میکنیم.
مدیر کل کمیته امداد امام خیمنی (ره) گلستان نیز گفت: در یکی دو سال اخیر همافزایی بین کمیته امداد و آموزشوپرورش برای کمتر کردن شمار کودکان بازمانده از تحصیل انجام شده است.
اسکندر اسکندری گفت: با همکاری آموزشوپرورش، افراد تحت پوششی که در مدارس ثبتنام نکردند شناسایی میکنیم و مددکارهایی را در نظر گرفتیم که به وضع تحصیلی این افراد رسیدگی میکنند.
او گفت: مددکاران یا شرایط را برای ادامه تحصیل دانشآموز فراهم میکنند و یا آنها را به سمت آموزشهای فنی و حرفهای هدایت میکنند.
اسکندری گفت: ماتلاش میکنیم اگر مشکلات مالی باعث ترک تحصیل افراد شده است آن را تا حد امکان برطرف کنیم.
کمکهای مردمی راهی برای کاهش شمار بازماندگان از تحصیلمعاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان فعالیت سازمانههای مردم نهاد برای کمک به آموزش و پرورش را موثر میداند.
چراغعلی گفت: شرایط سخت اقتصادی سالهای اخیر بر سر خانوادهها سایه افکنده ادامه تحصیل را دشوارتر کرده است و سازمانهای مردم نهاد و سایر بخشها میتوانند به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بخشی از این مشکلات کم شود.
عبدالرضا چراغعلی به فعالیت مدرسه مهربانی پارس ویژه کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی در شهر گرگان اشاره کرد و گفت: این مدرسه با کمک خیران اداره میشود و بیشتر معلمانی که در این مدرسه فعالیت میکنند حقالزحمهای نمیگیرند.
وی افزود: گسترش مدارسی مانند مدرسه مهربانی پارس میتواند به گسترش عدالت آموزشی کمک کند.
وی گفت: ۳۵ تشکل و سازمان مردم نهاد برای کمک به حوزه آموزش و پرورش فعالند.
خیران و گروههای مردم نهاد میتوانند به دانش آموزانی که به سبب فقر ترک تحصیل کرده اند کمک کنند و با قبول هزینه تحصیل آنان، دست کم دغدغهای از خانواده هایشان کمتر کنند و عاملی برای حضور آنان در کلاسهای درس باشند.
گسترش شیوههای جدید آموزشی با استفاده از فضای مجازی نیز دیگر راهکاری است که میتوان امید داشت شمار بازماندگان تحصیل را کم کند.
۳۶۵ هزار دانش آموز تحصیل خود را از فردا در دو هزار و ۵۰۰ مدرسه گلستان آغاز میکنند، اما عمر حسرت در دل عماد و بیش از ۲۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل یک سال دیگر بیشترمی شود.