پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش: بیش از ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانشآموز برای سال تحصیلی جدید در مدارس نام نویسی کردهاند که در مجموع کلاسهای ابتدایی، ۲ درصد افزایش نام نویسی داریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه «نگاه یک» با بیان اینکه بیش از ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش آموز برای سال تحصیلی جدید در مدارس کشور نام نویسی کرده اند، گفت: در آموزش کلاس اول ابتدایی یک و هفت دهم درصد و در مجموع کلاسهای ابتدایی، ۲ درصد افزایش نام نویسی دانش آموز داریم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی به بیش از ۹۸ و نیم درصد رسیده است، ادامه داد: از این تعداد، ۸۶ و چهار دهم درصد در مدارس دولتی هستند و ۴۸ و ۸ دهم درصد آنها دخترها هستند.
وی افزود: ۴۸۰ هزار نفر از اتباع بیگانه در کلاسهای آموزشی شرکت میکنند که سه و نیم درصد از کل دانش آموزان را شامل میشوند.
آقای حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه آموزش، حق عمومی مردم است، گفت: تلاش کردیم که این حق ادا شود.
وی افزود: ۵۷۰ هزار کلاس در ۱۱۰ هزار واحد آموزشی در سراسر کشور فعال هستند که از این تعداد ۴۵ هزار کلاس کمتر از ۵۰ نفر دانش آموز دارد.
آقای حاجی میرزایی اضافه کرد: در حالی که جمعیت دانش آموز روستایی ما ۲۰ درصد است، ۵۰ درصد مدارس ما در روستا وجود دارد و این نشان میدهد برای توسعه فرصتهای آموزشی و دسترسی همگان حتی در مناطق دوردست و کم برخوردار تلاش بسیار زیادی در طول سالهای گذشته شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای پوشش حداکثری دانش آموزان، تامین عدالت آموزشی و دسترسی به فرصتهای آموزشی، گامهای خوبی برداشته شده است.
وی ادامه داد: در سیاستی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پیش بینی شده است باید به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ، پیش برویم. این مدارس قابلیتها و ظرفیت بیشتری دارند و هزینههای آنها کمتر و دسترسی به معلمان و امکانات بیشتر است و از خیرین هم استدعا داریم به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ بروند.
آقای حاجی میرزایی گفت: ۱۴۲ میلیون کتاب درسی در هزار عنوان توزیع شده است که در پایههای ابتدایی و متوسطه دوم، کار و دانش و فنی و حرفه ای، با نام نویسی در سامانه از طریق مدرسه تحویل میگیرند، اما دانش آموزان دوره اول متوسطه از طریق کتابفروشی، کتابهای خود را تهیه میکنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این کتابها با ۷۰ درصد یارانه در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد و ارز دولتی به آن اختصاص داده شده است.
او افزود: ۳۲ میلیارد تومان برای استان سیستان و بلوچستان و برخی مناطق کم برخوردار قرار دادیم تا کتابها کاملاً رایگان در اختیارشان قرار گیرد.
آقای حاجی میرزایی به مشکل انتخاب مدرسه مناسب اشاره و اضافه کرد: تلاش میکنیم تا افراد بتوانند مدرسه دلخواه خود را انتخاب کنند و جبر جغرافیایی را از بین ببریم.
وی افزود: برای مقابله با تخلفات احتمالی، شمارهای به مدارس اعلام شده است تا در معرض دید مراجعان قرار گیرد و بتوانند مشکلاتشان را گزارش کنند.
آقای حاجی میرزایی اضافه کرد: تاکنون ۲۸ هزار و ۵۰۰ بازدید از مدارس انجام شده است و در برخی موارد که مدارس به ناحق پولی از اولیاء گرفتند، استرداد شده است و در برخی موارد، ابلاغ مدیر لغو شده است و در بعضی از مدارس غیردولتی به شورای نظارت معرفی شدند و مجازتهایی در نظر گرفته شده است.
او با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار واحد آموزشی داریم، افزود: ممکن است در تعدادی از آنها مشکلاتی بوجود بیاید، اما تلاش میکنیم با نظارت بیشتر و ارسال بازرس، این موضوع را مدیریت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره سند تحول گفت: نیازمند آن هستیم تا محتوای سند را در آموزش و پرورش و جامعه تسری بدهیم.
آقای حاجی میرزایی با بیان اینکه برای استقرار هر سند نیازمند درک مشترک از مفاهیم آن هستیم، افزود: تا زمانی که مفاهیم سند تحول به تقاضای عمومی تبدیل نشود اجرای آن دشوار است.
وی تاکید کرد: مفاهیم سند تحول بسیار راهگشا و مهم است و میتواند ماموریت آموزش و پرورش را به نحو مناسب تری محقق کند.
او با اشاره به اینکه سند تحول آموزش و پرورش، در قالب شش زیرنظام است، گفت: رسیدن به منابع پایدار، تغییر و تحول در مدیریت و کیفیت آموزش و تغییر نظام ارزشیابی و برنامههای درسی از جمله این زیرنظام هاست.
آقای حاجی میرزایی گفت: باید در بودجه سال ۹۹ چاره اندیشی شود تا دچار مشکل نشویم.
وی افزود: بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش درمورد اینکه آموزش و پرورش چه تعداد نیرو در چه سالی و در کدام منطقه نیاز دارد اختلاف نظرهایی وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در کشور ۵ هزار مدرسه زیر ۵ نفر و ۱۴ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر دانش آموز داریم بنابراین قرار شد نمایندگانی از این ۳ دستگاه، موضوع نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را در دستور کار قرار دهند و به درک یکسانی از نیازهای واقعی آموزش و پرورش برسند.
آقای حاجی میرزایی گفت: رشد حقوق معلمان در دولتهای یازده و دوازدهم در مقایسه با نرخ تورم و دیگر دستگاههای دولتی، بالاتر بوده است، اما همچنان از این نظر مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم به تدریج گشایش ایجاد و شرایط، بهتر شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح رتبه بندی معلمان در قانون پیش بینی شده است، افزود: آئین نامه این طرح تدوین شده و در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد و پس از تصمیم گیری دولت، اجرایی خواهد شد.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ اختصاص داده است که امیدواریم پس از تصویب آئین نامه طرح رتبه بندی معلمان در دولت انجام شود که اعمال آن از مهر امسال خواهد بود.
وی با بیان اینکه موضوع بیمه فرهنگیان، مشکلاتی دارد، افزود: بین وزارت آموزش و پرورش و سازمانهای بیمه گر تفاهم لازم برقرار نشده است و اکنون از بیمه آتیه سازان حافظ استفاده میکنند که حالت صندوقی دارد.
آقای حاجی میرزایی اضافه کرد: تلاش میکنیم با سازمان بیمه مرکزی و بیمهها وارد مذاکره شویم و برای بیمه تکمیلی فرهنگیان گامی را برداریم.
وزیر آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان هم گفت: بازنشستگانی که تا پایان سال ۹۷ بازنشسته شدند تا پایان شهریور امسال ۵۰ درصد پاداش خود را دریافت کردند و بقیه را نیز در مهر دریافت میکنند.
آقای حاجی میرزایی افزود: آموزش و پرورش تلاش کرد در همه کشور خدماتش را گسترش دهد، اما این پهن شدن سفره آموزش و پرورش و نفوذ آن در همه کشور موجب شده است که کیفیت آموزشی آسیب ببیند.
او تاکید کرد: اصرار بر روی توسعه کمی آموزش به ضرر توسعه کیفی آموزش شده است.
وی اضافه کرد: اکنون اولویت ما کیفیت بخشی به مدارس آموزش و پرورش است.
آقای حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مدارس کپری و مدارس خشت و گلی هم در کشور وجود دارد، گفت: مدارس خشت و گلی تا ابتدای مهر در همه استانها به جز استان سیستان و بلوچستان حذف شده است و در این استان هم تا پایان آبان حذف میشوند.
وی افزود: با تامین اعتباری که انجام شده است همه مدارس که علمک گاز به آن مدرسه رسیده است به بخاری گازی مطمئن، مجهز میشوند و برای دیگر مدارس هم برای استفاده از انرژیهای جایگزین بخاریهای نفتی اقدام شده است.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: برای ایمن سازی مدارسی که هنوز از بخاریهای نفتی استفاده میکنند تدابیری انجام شده است تا حوادث تلخ گذشته تکرار نشود و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور اختصاص داده شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدارس دولتی کسی حق ندارد بابت ارائه خدمات آموزشی، از دانش آموزان وجهی را مطالبه کند و با تخلفات در این زمینه برخورد میشود.
آقای حاجی میرزایی افزود: با توجه به اینکه مدرسه، خانه دوم دانش آموزان است والدین میتوانند به صورت اختیاری در تامین نیازهای مدرسه مشارکت داشته باشند و سعی میکنیم این کمکها را سازمان دهی و کنترل کنیم.
وی گفت: سازمان مدارس غیر دولتی آئین نامهای را تنظیم و میزان شهریه خدمات معین شده از سوی آموزش و پرورش را مشخص کرده است و موظف هستند بر روی تابلوی اعلانات مدارس نصب کنند و مدارس غیردولتی غیر از این مبلغ حق ندارند مبلغی را دریافت کنند و اگر مدرسهای بیش از آن دریافت کند برخورد میشود.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: برخی از این مدارس خدمات اضافهای از جمله تامین غذا، اردو و آموزش زبان خاص ارائه میکنند که به صورت توافقی است و نمیتوانند استفاده از آن را الزامی کنند.
او افزود: حدود ۱۶ هزار مدرسه غیر دولتی داریم که تعداد اندکی از آنها یعنی حدود ۱۰۰ مدرسه هزینههای اضافه نامتعارف دریافت و بقیه مدارس، استانداردها را رعایت میکنند.
آقای حاجی میرزایی درباره برخی مدارس غیر دولتی که اردوهای پرهزینه نامتعارف برگزار میکنند، گفت: آموزش و پرورش مولد چنین وضعیتی نیست و امیدواریم شرایط به سمتی برود که خدمات آموزشی با کیفیت در دسترس همه آحاد جامعه قرار گیرد.
وی با اشاره اینکه مافیای ۱۰ هزار میلیارد تومانی کنکور شکل گرفته است، گفت: این کنکور نگرانی و اضطراب را به والدین و دانش آموزان تحمیل و همچنین مجموعه نظام آموزشی ما را متاثر میکند و به جریان تربیت آسیب میرساند.
او ادامه داد: از سوی دیگر این حجم عظیم اقتصادی هیچ ارزش افزودهای جهت تعلیم و تربیت کشور ندارد و حاصل همه این تبادلات مالی، تربیت بیشتر و ارتقای واقعی دانش آموزان نیست و خانوادههایی که تحت تاثیر چنین شرایطی قرار میگیرند، آسیب میبینند.
آقای حاجی میرزایی با تاکید بر لزوم اجرای سند تحول گفت: این موضوع نیازمند همکاری گسترده بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و مشارکت همه اندیشمندان جامعه است.
وی افزود: پدیده کنکور را باید به نحو سنجیدهای مدیریت و جایگزین مناسبی را برای آن پیدا کرد.
وزیر آموزش و پرورش با گلایه از سازمان صداوسیما خواستار حذف تبلیغات کتابهای کمک درسی شد.
وی افزود: کتابهای کمک درسی به گونهای طراحی شده است که همه محتوای آموزشی مورد نیاز دانش آموز در آن تامین شده است و به کتاب دیگری نیاز نیست.
آقای حاجی میرزایی با اشاره به اینکه موضوع واگذاری مدارس به بخش خصوصی صحت ندارد، گفت: برخی مدارس هیئت امنایی داریم، اما در مورد اموال و املاک آموزش و پرورش قطعاً مراقبت خواهد شد و بنا نداریم به داراییهای آموزش و پرورش چوب حراج بزنیم و آن را به دیگران واگذار کنیم بلکه این اموال باید بهینه سازی شود.
وی افزود: آموزش وپرورش امر حاکمیتی است و به هیچ وجه قابل واگذاری به دیگران نیست بنابراین در مدارس دولتی و غیر دولتی استانداردهای محتوا و ارزش یابی معلمان به طور کامل رعایت و کنترل میشود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تعدادی از مدارس متعلق به یکی از بنیادها بود و اصرار داشت که باید بخرید و آموزش و پرورش هم قدرت خرید نداشت، اما برای اجاره آن توافق کردیم و مشکل برطرف شد.
آقای حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برنامههای موثری برای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان دارد، افزود: برای این منظور، دانش آموزان باید مصونیت پیدا کنند و مهارتهای آنان از جمله گفتگو با والدین و صمیمیت در خانواده و قدرت «نه» گفتن افزایش یابد.
وی افزود: دانش آموزانی که دچار مشکل اعتیاد شدند شناسایی و غربالگری میشوند و تحت درمان قرار میگیرند.
آقای حاجی میرزایی گفت: آموزش و پرورش آینده جامعه را میسازد و آن را باید جدی گرفت.
او افزود: آموزش و پرورش نیازمند مشارکت همه دستگاههای اجرایی است و ماموریتها باید ترکیب شود تا دانش آموزی در تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم که بتواند در سازندگی جامعه مشارکت داشته باشد.