به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ شهردار منطقه 20 گفت: بر اثر لرزشهایی که دستگاه TBM برای حفاری تونل ایجاد می کند بخشی از مسیر شمال به جنوب در خیابان شهید غیوری دچار فرونشست شد.
فرهاد افشار افزود: با تشخیص و حضور به موقع عوامل مترو و شهرداری، خیابان ایمنسازی و مسیر ویژه تردد خودروها در این خیابان مسدود شده است.
وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی، با همکاری شرکت مترو، ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۲۰، شرکت های گاز، آب و مخابرات وضعیت سلامت تاسیسات زیرسطحی بررسی و حدفاصل اتوبان شهید کریمی تا کوچه سنارا توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۰ و پلیس راهور مسدود شده است.
شهردار منطقه 20 گفت: در حال حاضر دستگاه های TBM در داخل سفره های زیرزمینی واقع شده و حفاری در این محدوده که به طول 100 متر است باید با دقت بالا و حداکثر اصول ایمنی انجام شود.
افشار گفت: بررسی شرایط لایه های خاک و وجود حفره های احتمالی با حفاری عمیق از سطح زمین و بر روی محور تونل و نیز نصب علائم گمانه زنی بر روی ساختمان های اطراف از سوی پیمانکار شرکت مترو و همچنین حفاری روی خط عبوری لوله گاز فشار قوی و بررسی سلامت لوله ها از سوی شرکت گاز و بررسی شکستگی لوله از سوی شرکت آب و فاضلاب انجام شده است.
شهردار منطقه 20 توسعه خط 6 مترو را اتفاقی مبارک برای این منطقه برشمرد و افزود: با توجه به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی در توسعه شهری، بهره برداری از خط 6 مترو علاوه بر مسائل زیست محیطی و کاهش بار ترافیکی به عنوان موتور محرک ری و کانون توسعه این شهر باستانی نیز نقش آفرینی می کند.
افشار با اشاره به اینکه بخش اعظمی از سفرهای درون شهری در محدوده مرکزی ری انجام و سبب ایجاد مسائل زیست محیطی می شود، گفت: با توجه به اینکه یکی از ایستگاه های این خط حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است بهره برداری از آن موجب تسهیل تردد و دسترسی شهروندان به این مکان مقدس خواهد شد.
علی امام مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز در این جلسه گفت: توسعه خط 6 مترو شهری تهران با استفاده از دستگاه حفاری TBM در محدوده ای به عمق 17 متر در حال حفاری است و به منظور ادامه این مسیر تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) اجرای تمهیدات و ایمن سازی این محدوده ضروریست.
وی افزود: با توجه به شرایط خاص زمین در طول این مسیر و تغییرات لایه های خاک و وجود سفره آب های زیرزمینی و لایه های سنگی در هر بخش، دستگاه های TBM در داخل سفره های زیرزمینی در عمق 7 متری زیر تراز خیابان شهید غیوری واقع شده است و به منظور رفع دغددغه شهروندان ساکن این محل تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است تا با کمترین مشکل حفاری این مسیر انجام شود.
علی مزینانی مجری پروژه خط ۶ متروی تهران نیز در ادامه گفت: در حدود 2 ماه پیش مجوز حفاری برای عبور از زیر بافت مسکونی این محدوده از شهرداری ناحیه یک منطقه 20 اخذ و حفاری در این محدوده با اطلاع رسانی به ساکنان و ایمن سازی این محدوده انجام شد اما هنگامی که حفاری به خیابان شهید غیوری رسید به دلیل وجود یکی از شاخه های گسل ری و همچنین شرایط آب زیرزمینی در این موقعیت، نشست هایی در محدوده کوچه سنارا مشاهده شد.
وی در پایان اظهار داشت: طی نشست با معاون ترافیک شهرداری منطقه 20 و با توجه به وجود خاک نامتراکم و لوله های گاز، آب، برق و فیبرهای نوری تمهیدات لازم در حدفاصل خیابان شهید غیوری تا خیابان شهید کریمی اتخاذ شد تا با توسعه ابزارهای حفاری این بخش تا اوایل مهر ماه تکمیل شود.
جلسه بررسی فرونشست خیابان شهید غیوری با حضور شهردار و مدیران ارشد منطقه20، مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، مجری پروژه خط ۶ متروی تهران و نمایندگان ادارات گاز، آب، برق، مخابرات، اورژانس، آتش نشانی ، پلیس راهور و نیروی انتظامی به عنوان اعضای ستاد مدیریت بحران منطقه 20 تهران در سالن شهید تهرانی مقدم شهرداری منطقه 20 برگزار و تمهیدات لازم برای مدیریت این حادثه اتخاذ شد.
گفتنی است؛ خط ۶ متروی تهران به طول ۳۲ کیلومتر و ۲۷ ایستگاه از منطقه دولتآباد در جنوب شرقی تهران آغاز و پس از عبور از تعدادی از مناطق پرجمعیتی به منطقه کن و سولقان واقع در شمال غربی تهران میرسد و ساخت و توسعه بخش جنوبی خط ۶ متروی تهران به طول ۶ کیلومتر به روش مکانیزه بوده است که ایستگاه دولتآباد، صفائیه، شهید غیوری، میدان حرم و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را شامل می شود.