در استان قزوین ۴۰۰ نقطه دارای تصادف شناسایی شده اند که از میزان ۷۲ نقطه به عنوان نقاط پرتصادف معرفی شده اند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، امروزه دومین عامل مرگ و میر مردم کشورمان مربوط به حوادث ترافیکی جادهای است به طوری که سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر و روزانه ۴۵ هزار نفر و در هر ساعت ۲ نفر از مردم کشورمان در جادهها جان خود را از دست میدهند. گرچه عوامل زیادی در افزایش تصادفات جادهای مؤثر هستند، اما کارشناسان سه عامل تولید خودروهای با ایمنی پائین، خطر آفرین بودن جادههای کشور و همچنین پائین بودن سطح فرهنگ رانندگی را از علل تصادفهای مرگبار عنوان میکنند. استان قزوین نیز به عنوان یکی از شاهراههای مهم ارتباطی کشور، مهمترین جادهها و آزادراههای جنوب و شرق را به شمال و غرب کشور، متصل میسازد و موقعیت مکانی استان باعث شده است تا بر اساس آمارهای رسمی، تردد راههای استان افزایش یافته و این آمار به ویژه در برخی ایام دو چندان شود و از سوی دیگر میزان تصادفهای جادهای به ویژه در برخی فصلها افزایش یابد. قزوین به آبیک، خطرناکترین محور استان قزوین بر همین اساس، جواد حق لطفی، سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با حضور در برنامه بی حاشیه شبکه مینودری با بیان اینکه موضوع ایمنی و ایمن سازی جاده ها، یک کار جاری و ساری و هر روزه است و عملیات ایمن سازی هیچگاه به پایان نمیرسد، گفت: پس از بررسیهای متعدد و همچنین نیاز و حجم تردد در جادههای استان، از سال ۹۴ نصب حفاظهای گاردیل دو موج، به یک رده بالاتر و به صورت نیوجرسی بلوک مفصلی، آغاز شد و تا سال ۹۷ با صرف ۱۹ میلیارد تومان، این پروژه به اتمام رسید. وی افزود: ایمنی جاده ها، باید مدام ارتقاء پیدا کند، و با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی، مواردی مانند خط کشی جاده ها، لرزانندههای میانهای و یا نصب چراغهای روشنایی، در دستور کار قرار گرفت. حق لطفی خاطرنشان کرد: بر اساس ابلاغ کمیسیون راههای کشور ۴۰۰ نقطه دارای تصادف در استان شناسایی، و ۷۲ نقطه هم به عنوان نقاط پرتصادف معرفی شدند. سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان، محور قزوین به آبیک را پرتصادفترین محور مواصلاتی استان دانست و گفت: بر اساس آئین نامه ها، باید محورهای مواصلاتی، از آسفالت و تاب لغزشی جاده ها، از استاندار لازم برخوردار باشند، اما در زمان بارندگی ها، رعایت فاصله طولی بسیار مهم است که رانندگان، این موضوع ساده را رعایت نمیکنند. وی افزود: در آزادراه قزوین از محدوده پل زیاران تا مرز استان به طول ۱۵ کیلومتر، از آسفالت میکروسرفیسنیگ، استفاده کردیم تا با افزایش اصطکاک سطح جاده، از بار تصادفات کاسته شود. حق لطفی خاطرنشان کرد: در آزادراه قزوین- آبیک به طول ۱۶ کیلومتر، محمدیه به طول ۴ کیلومتر و آزادراه قزوین- رشت هم، عملیات آسفالت سرفیسینگ در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: مجموعاً ۳۰ کیلومتر آسفالت میکروسرفیسنیگ متناسب با بودجه استان تا پایان سال، به بهره برداری میرسند. سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با بیان اینکه در سال ۸۵، بیست میلیون تردد در راههای استان با ۶۷۰ نفر فوتی به ثبت رسیده است، گفت: این آمار در پایان سال ۹۷ با تکیه بر نقش مردم و رسانه به ۲۰۰ میلیون تردد و ۲۷۰ مورد فوتی رسیدیم. حق لطفی در ادامه به فعالیتهای صورت گرفته برای ایمن سازی محور آوج، اشاره کرد و گفت: پس از مطالعات ایمنی، حدود یک ماه است که احداث مسیرهای فرار و ایمن سازی مسیر، آغاز شده است و تا به امروز ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مطابق با برنامه زمان بندی، این کار انجام میشود. وی افزود: در خصوص محور شامی شاپ که اولین نقطه پرتصادف راه استان است، مطالعات تکمیلی انجام شده و در سال ۹۶ همه نقاط پرحادثه، برای رانندگان آشکار سازی شده است و در ۱۰ نقطه از جمله شامی شاپ، احداث هندسی آغاز خواهد شد. سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گفت: آزادراه قزوین- تاکستان، یک لایه آسفالت کمتر دارد که لکه گیری لاین شمالی آن به پایان رسیده و لاین جنوبی در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: احداث روشنایی، فقط در محورهای برف گیر و کولاک گیر در دستور کار است و شامل همه نقاط نمیشود و جزو الزامات راهداری نیست. حق لطفی گفت: روشنایی محور دولت آباد به سمت کهک به طول ۱۵ کیلومتر که در کریدور باد و برف و کولاک است، در دستور کار قرار دارد که ۱۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و ۵ کیلومتر باقیمانده نیز تا پایان سال به بهره برداری میرسد. آخرین اقدامات صورت گرفته برای حذف نقاط حادثه خیز مسعود حق لطفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز که دیگر میهمان برنامه بی حاشیه بود، با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ نقطه حادثه خیز در استان، توسط پلیس، اورژانس و راهداری شناسایی شده است، گفت: اگر در نقطه ای، سه حادثه منجر به فوت و ۱۰ حادثه منجر به خسارت رخ دهد، آن نقطه حادثه خیز تلقی میشود. وی افزود: پیچ مرگ در جاده قدیم قزوین به رشت و همچنین محور بکندی، به علت نداشتن دید کافی، سالیانه ۲۰ نفر را به کام مرگ فرومی بردند که با عملیات راهداری در این نقاط، با کاهش بسیار چشمگیری در تصادفات روبه رو شدیم. حق لطفی خاطرنشان کرد: در محور بوئین زهرا به رحیم آباد هم به دلیل ترافیک بالای خودروهای سنگین، سالیانه ۵۵ نفر کشته میشدند که نزدیک به ۴۰ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل شده است و علیرغم افزایش ۱۰ درصدی ترددها، اما با کاهش ۱۳ موردی تصادفات روبه رو هستیم. مدیرکل راه و شهرسازی استان همچنین به آخرین وضعیت تقاطع غیرهمسطح اتوبان قزوین- زنجان به شهر ضیاء آباد اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی از ابتدا، به هیچ عنوان، موافق استفاده از تقاطع محور ضیاء آباد، نبود، چرا که آنجا یک تقاطع غیرهمسطح است که ورودهای غیرمجاز آن، تصادفهای سنگینی به بار میآورد. وی افزود: عملیات ایمن سازی و احداث رمپ جدید در محور ضیاء آباد آغاز شده است و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی، تا یک سال آینده این محور بازگشایی میشود. حق لطفی با بیان اینکه احداث ۷ کیلومتر از گردنه هجیب به پایان رسیده و زیربار ترافیک رفته است، گفت: همچنین محور سه راهی دانسفهان به رحیم آباد به طول ۸ کیلومتر در حال احداث است که تا یک ماه دیگر زیر بار ترافیک میرود. وی افزود: قرار است ۷۰ کیلومتر از راههای اصلی استان، به بزرگراه تبدیل شوند تا شاهد کاهش تصادفهای رخ به رخ باشیم. مدیرکل راه و شهرسازی استان، ایمن سازی محدوه حصارخروان که یکی از نقاط پرحادثه استان است را از اولویتهای امسال عنوان کرد و گفت: سال گذشته در محورهای الموت شرقی و غربی، ۱۲ پروژه تعریف شده است که بودجه آن کفاف ایمن سازی این محورها را نمیدهد. حق لطفی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۵ کیلومتر از راههای روستایی، علیرغم کسری اعتبار و حداقلهای اعتبار موجود، ایمن سازی شدند، گفت: در مورد سه راه بشر در مسیر قزوین- رشت، اهالی محل در زمینه واگذاری تملکات، همکاری نمیکنند و از سوی دیگر اعتبارات آن، تأمین نشده است، اما همچنان در تلاش هستیم که تا سال آینده، این محور به بهره برداری برسند. کاهش ۴۵ درصدی تصادفات منجر به فوت سرهنگ بیگلری، رئیس پلیس راه استان هم که میهمان تلفنی برنامه بی حاشیه بود با بیان اینکه در سه سال گذشته، به دلیل رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همکاری دستگاههای اجرایی، شاهد کاهش تصادفهای منجر به فوت بودیم، گفت: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون، شاهد کاهش ۴۵ درصدی تصادفات منجر به فوت در سطح استان بودیم. رئیس پلیس راه استان با بیان اینکه سال گذشته، تصادف در محور قزوین به زنجان، تقاطع ضیاء آباد، ۱۶ کشته بجای گذاشته است، خاطرنشان کرد: در کنارگذر قزوین، حدفاصل عوارضی دو به سه و در موارد بارندگی، شاهد تصادفهای زنجیرهای هستیم که قرار است با انجام عملیات آسفالت میکروسرفیسینگ، مشکلات این محور نیز حل و فصل شود. سرهنگ بیگلری، تصادفهای رخ به رخ را بیشترین تصادفهای محور قدیم قزوین به تهران در محدوده آبیک، عنوان کرد و گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای باید هر چه سریعتر مسیر ۳۵ کیلومتری را تعریض کند. وی افزود: در محور اک به اسفرورین و دانسفهان هم تصادفهای منجر به فوت داریم که باید گنجایش راههای اصلی ارتقاء پیدا کند. رئیس پلیس راه استان خاطرنشان کرد: امسال ۱۰۲ میلیون تردد در استان داشتیم و نسبت به سال گذشته هم تصادفات ۱۳ درصد افزایش پیدا کردند و مردم باید همت کنند که همچنان شاهد کاهش تصادفات در محورهای استان باشیم.