به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزات تعاون، کار ور فاه اجتماعی، رضا زعفریان، مدیر گروه توسعه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در بیست و یکمین نشست علمی «دوشنبههای فرهنگی و اجتماعی» وزارت تعاون با موضوع بررسی «مدلهای آموزش کارآفرینی در سطح ملی و تجربیات جهانی» با اشاره به اینکه با چه مدلی میخواهیم کارآفرینی را در کشور توسعه دهیم؟ اظهار کرد: ما میتوانیم مدلهای تجربه شده در دنیا را برای رشد و توسعه کشورمان مورد توجه قرار دهیم و زیرمجموعه این موضوع، مدلهای آموزش کارآفرینی مطرح میشود.
وی با طرح این سوال که «آیا کارآفرینی قابل آموزش است یا خیر؟» تصریح کرد: تجربه نشان میدهد که کارآفرینی قابل یادگیری است نه آموزش. مطالعه زندگی بسیاری از کارآفرینان بزرگ نشان میدهد که آنان نیز از سنین نوجوانی و از طریق استاد شاگردی شروع کرده اند.
مدیر گروه توسعه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در ادامه به تجارب کشورهای دیگر اشاره و اظهار کرد: آموزش کارآفرینی در مالزی، مبتنی بر تعمیم آموزشها به تمام شهروندان و به صورت عمومی با هدف ایجاد اکوسیستم آموزشی کارآفرینی است. مبنای آموزش کارآفرینی در هندوستان، نخبه پروری است و در اروپا به انواع مختلف تقسیم بندی میشود:
دسته اول: کشورهایی که دارای استراتژیهای خاص برای آموزش و توسعه کارآفرینی هستند، مانند: لیتوانی، استونی، سوئد، انگلستان، نروژ و دانمارک.
دسته دوم: کشورهایی که بخشی از یک استراتژی گستردهتر را در توسعه و آموزش کارآفرینی در پیش دارند، مانند بلغارستان، جمهموری چک، مجارستان، اتریش، لهستان، فنلاند، یونان و ترکیه.
دسته سوم: کشورهایی که در حال برنامه ریزی راهبرد ملی هستند و با این راهبرد به توسعه و آموزش کارآفرینی میپردازند. مانند: پرتغال، ایرلند و ...
دسته چهارم: این دسته از کشورها فعلا هیچ راهبردی متمرکز و ملی برای آموزش و توسعه کارآفرینی در پیشرو ندارند مانند: ایتالیا، فرانسه، آلمان و ...
زعفریان سپس به تجربه آموزش کارآفرینی در ایران اشاره کرد و افزود: پژوهشها رابطهای مثبت میان تحصیلات و کارآفرینی و ایجاد شرکت را نشان میدهند. تحصیلات، عامل متمایز کننده کارآفرینان فناوریهای پیشرفته با کارآفرینان عادی است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، تحصیلات تکمیلی فراتر از مدرک کارشناسی نه تنها تسهیلگر حرکت به سمت کارآفرینی نیست، بلکه تاثیری منفی نیز ایجاد میکنند. همچنین تحصیلات بالاتر فرد کارآفرین، موجب افزایش سرمایه گذاری در فعالیتهای تحقیق و توسعه شرکت خواهد شد. آموزش دانش و مهارتهای مرتبط با کارآفرینی در دورههای دانشگاهی و دورههای حرفهای اثربخشی بیشتری ایجاد خواهند کرد.
همچنین حسن محمد صادقیان، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه اظهارکرد: برخی اندیشمندان معتقدند انقلاب کارآفرینی نقش مهمتری نسبت به انقلاب صنعتی دارد.
وی با بیان این که دولتها در حوزه کارآفرینی سه گونه دخالت میکنند، در این باره توضیح داد: ابتدا در بحث توسعه قابلیتهای کارآفرینی است به معنای توسعه دانش و مهارت کارآفرینی، دوم ایجاد ساختارهای حمایتی همانند نهادهای مالی، حقوقی و آموزشی و سوم ایجاد زمینهها و مساعد کردن محیط کسب و کار است.