یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورا
پیشبینی تمهیدات کاهش ترافیک اول مهر
رئیس شورای شهر تهران از آغاز پیشبینی تمهیدات لازم از سوی شهرداری برای کنترل ترافیک روز اول مهر خبر داد
به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محسن هاشمی پیش از آغاز یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران گفت: آقای پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در این خصوص تذکراتی را اعلام کرده و جلساتی در شهرداری تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه همیشه قبل از بازگشایی مدارس اقداماتی انجام میشود افزود: این موضوع برای شهروندان و شهرداری مهم است و خبرنگاران به این موضوع بپردازند و ترافیک روز اول مهر ماه را گوشزد کنند.
رئیس شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد تا با هماهنگی پلیس راهور و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، ترافیک روز اول مهر کنترل شود.
وی در خصوص اجرای طرح زوج و فرد و تأثیر آن بر کاهش میزان ترافیک اول مهر گفت: طرح زوج و فرد نسبت به سال گذشته محدودیتهای بیشتری را به وجود آورده؛ به همین دلیل پیشبینی میشود در محدوده اجرای این طرح وضعیت ترافیکی نسبت به سال گذشته بهتر باشد.
نهاد شورا امروز به درختی تناور و بالنده تبدیل شده
رئیس شورای اسلامی شهر تهران: لزوم تاسیس نهاد شورا، میراث گرانقدر مرحوم طالقانی است.
محسن هاشمی در یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورا با اشاره به ایام سالگرد رحلت آیت الله طالقانی گفت: نهاد شورا در کشور میراث مرحوم طالقانی است که امروز به درخت تناور و بالنده شوراهای اسلامی شهر وروستا تبدیل شده است.
وی ضمن آرزوی قبولی عزاداریهای حسینی از همکاران در مدیریت شهری، به ویژه پاکبانان که با نظافت شهر نقش پررنگی در خدمت به بارگاه اباعبدالله ایفا کردند تشکر کرد.
رئیس شورا همچنین با اشاره به ابتکار خوبی که از سوی برخی از اعضای شورای شهر برای مشارکت در نظافت شهر با همکاری شهروندان انجام شد این اقدام را نیز قابل تقدیر دانست و افزود: امیدواریم در ایام بزرگداشت اهل بیت علیهم السلام، همه رهنمودهای آنان از جمله رعایت حقوق دیگران، توجه به نظافت، جلوگیری از آزار حیوانات، نیکی به محرومان و اقشار نیازمند در عمل مورد توجه همه ما قرار گیرد که خوشبختانه امسال شاهد کاهش سد معبر در حضور دسته جات در خیابانها و توجه بیشتر به نماز در عزاداریها بودیم که جای قدردانی دارد.
وی در ادامه به ایام سالگرد رحلت آیت الله سید محمود طالقانی اشاره داشت و افزود: آیت الله طالقانی را به حق میتوان دايره المعارف مبارزات علیه رژیم طاغوت دانست چرا که ایشان برای سه دهه بصورت مستمر، زندگی خویش را وقف مبارزه با استبداد و استعمار نموده بود و از ملی شدن صنعت نفت تا نهضت امام خمینی، همواره در صف اول مبارزان و رنج کشیدگان قرار داشت.
رئیس شورا گفت: زندگی آیت الله طالقانی که از سوی امام خمینی، ابوذر زمان نام گرفت، با ساده زیستی، اخلاق و مدارا همراه بود، ایشان بر حفظ جایگاه روحانیت در مردم و جلوگیری از ایجاد فاصله با اقشار گوناگون جامعه تاکید داشت.
محسن هاشمی با بیان اینکه جایگاه آیت الله طالقانی در انقلاب اسلامی به حدی بود که ایشان پس از شهادت استاد مطهری به عنوان ریاست شورای انقلاب از سوی امام خمینی منصوب شدند و بعنوان امام جمعه تهران، خطبههای ماندگاری را در مهمترین تریبون انقلاب اسلامی ایراد کرد که طرح مساله لزوم تاسیس نهاد شورا در کشور نیز میراث گرانقدر مرحوم طالقانی است.
رئیس کمیته بودجه شورا
انسداد لوله آب و آتش سوزی دلایل از بین رفتن پارک چیتگر
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در صحن علنی شورا نسبت به احیای بوستان و خشک شدن درختان جنگلی چیتگر هشدار داد و از شهرداری تهران خواست در این رابطه ورود جدی داشته باشد.
مجید فراهانی با اشاره به ضرورت حفظ پارک جنگلی چیتگر گفت: پارک جنگلی چیتگر با ۹۵۰ هکتار مساحت بزرگترین بوستان جنگلی استان تهران و در آغاز مسیر وزیدن باد غربی شهر تهران قرار گرفته است که با بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران، ریه تنفسی شهر محسوب میشود.
فراهانی افزود: محدوده شرقی پارک ۲۵۰ هکتار و محدوده غربی ۶۵۰ هکتار مساحت تقریبی دارند. نیمی از درختان پارک جنگلی را گونههای سوزنی برگ و نیم دیگر گونههای متعدد درختان پهن برگ تشکیل میدهند.
عضو شورای شهر تهران گفت: از سال ۸۸ این درختان در حال تحلیل و خشک شدن بوده است و اگر به این شیوه ادامه پیدا کند بزودی فقط خاطرهای حسرت از درختان باقی میماند.
وی اضافه کرد: از مهمترین دلایل این ویرانی انسداد لوله آب ۴۰۰ اینچی و سپس ۵۰۰ اینچی است که محدوده غربی پارک را شامل میشود.
فراهانی با تأکید بر حدس آتش سوزی عمدی که در این پارک اتفاق افتاده، گفت: وقوع آتش سوزیهای متعدد در بخشهای مختلف پایتخت در ماه گذشته که حدس عمدی بودن آن وجود دارد به روند نابودی درختان سرعت بخشیده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: به عنوان نماینده مردم شریف تهران ضمن بازدید از این بوستان در چهارشنبه آخر همین هفته از خبرنگاران و اصحاب رسانه هم دعوت میکنم تا در این بازدید به اهمیت حفظ میراث ماندگار و حیات بخش ۵۰ ساله پارک جنگلی چیتگر برای فرزندانمان توجه ویژه نمایند.
وی گفت: امیدوارم با اقدام بموقع و موثر و توجه آقای حناچی شهردار محترم تهران شاهد تضمین سرزندگی و شادابی برای سرمایه ملی و تفرجگاه فرامنطقه شهر تهران باشیم.
لزوم دریافت مجوز و گواهینامه برای کاهش آلایندگیها
عضو شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیطهای کارگاهی و عمرانی شهر تهران گفت: سهم آلایندگیهای موتورهای دیزلی نسبت به سایر آلودگیهای کم است، اما مردم میخواهند تا از این قبیل موارد به خصوص آلودگی صوتی جلوگیری شود.
مجید فراهانی افزود: برخی از پیامهای ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شکایت شهروندان در این موارد است که ساخت و ساز شبانگاهی مزاحم استراحت مردم میشود و امکان استراحت حداقلی را از مردم میگیرد.
فراهانی گفت: ماشینهای دیزلی از رده خارج است، اما مدام در حال تولید آلایندگیهای مختلف بوده و نمیتوان آن را نادیده گرفت.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دو راه حل برای مقابله با این نوع آلایندگیها وجود دارد گفت: یکی از راهها این است که باید بازرسی و پیگیری صورت گیرد که این امر بعد از اتفاق خواهد بود. راه دیگر پیشگیری هم، استانداردسازی، ضابطهمند کردن، ساماندهی و ایجاد فرآیند برای قبل از انجام کار است.
وی افزود: باید دریافت مجوز و گواهینامه برای استانداردسازیها صورت گیرد تا امکان فعالیتهای بی خطر وجود داشته باشد.
این طرح با ۱۹ رای موافق به تصویب شورای شهر تهران رسید.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران
احتمال کاهش ترافیک در مهر امسال
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال کاهش بار ترافیکی مهرماه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: دولت با تغییر ساعت کاری دستگاهها در هفته اول مهر مخالفت نکرده است.
آقای محسن پورسیدآقایی در حاشیه برگزاری صد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران افزود: یکی از موضوعاتی که شهروندان همیشه در مورد آن اعتراض داشتهاند پروژههای ساختمانسازی و استفاده از موتورهای ژنراتوری بوده است. برای رفع این مشکل از قبل لایحهای به شورا ارسال شد تا شهرداری مالکین را موظف به استانداردسازی در این زمینه کند. با این هدف معاینه فنی خودروهای دیزلی ساختمانسازی بررسی و اکیپهای سیار بر سر پروژه حاضر میشوند.
معاون شهردار تهران ادامه داد: اگر این خودروها نتوانند نمره قبولی از لحاظ معاینه فنی دریافت کنند باید خودرو تغییر و تعویض شود و تا مدتی پروژه متوقف خواهد شد تا مشکل برطرف شود. همچنین بر اساس این لایحه صدای ناشی از موتورهای ژنراتوری در پروژههای ساختمانسازی مشخص میشود تا چند دسیبل میتواند باشد که برای ساکنین ناراحتی ایجاد نکند.
وی گفت: بدلیل وجود نداشتن کنترل در این زمینه آمار درستی نداریم، ولی همه پروژههای دارای پروانههای ساختمانی از این پس به کارگاه آنها مراجعه و موتور دیزل و ژنراتور آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به موضوع فیلتر دوده و ضرورت نصب آن در وسایل حمل و نقل عنوان کرد: به مسائل نگاه صنفی و بخشی نباید داشت و نمیتوان از آلودگی تهران به سادگی عبور کرد. اگر وسیلهای گران است نباید در جهت حذف آن برویم و همچنین اگر نامهای در این زمینه از جانب دولت ارسال شده باشد ما مخالف آن هستیم. همچنین هیچ مرجعی از دولت فکر نکنم قصد داشته باشد با سلامت مردم بازی کند.
وی گفت: در مورد اسقاط موتورهای فرسوده و کاربراتوری دولت را تحت فشار گذاشتهاند و گفتهاند به دلیل آثار اقتصادی یک سال فرصت داده شده است. زمستان این فرصت به پایان رسیده و باید اولویت سلامت مردم باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش انتقادات به اجرای طرح جدید ترافیکی توضیح داد: برخی بر اساس چه سندی آمار میدهند؟ آیا آنها با ماهواره ترافیک را مشاهده میکنند؟ دوربینهای ما که این چنین نشان نمیدهد گزارشات حکایت از کاهش ترافیک و کمتر شدن طول صف ترافیک در داخل و خارج از طرح است. نباید برخی مسیر توقفشان را به همه خیابانها نسبت دهند و با یک محور نمیتوان قضاوت کرد.
وی با بیان اینکه ۹۵ درصد مونواکسیدکربن از خودروها صادر میشود که در مرداد این آلاینده ۲۶ درصد در هوای پایتخت کمتر شده است، اضافه کرد: مهر هر سال نسبت به شهریور ترافیک بیشتر است، ولی مهر امسال ر ا باید نسبت به پارسال مقایسه کنیم. تیر و مرداد نسبت به سال پیش ترافیک کمتری داشت و احتمالا برای مهر هم به همین صورت باشد.
پورسیدآقایی در مورد پیشنهاد شهرداری برای تغییر ساعت کاری بانکها و دستگاهها توضیح داد: این موضوع در شورای ترافیک بررسی و پیشنهاد ما نیز برای دولت ارسال شد. قرار بر این است که هفته اول مهر ساعات کار دستگاههای اجرایی و بانکها صبحها از ۷ تا ۹ شناور باشد و بعدازظهرها اضافهتر بمانند تا ترافیک کنترل شود. نامهای در این زمینه به دولت ارسال شده و در صحبتهای اولیه مانعی وجود ندارد، ولی هنوز ابلاغی صورت نگرفته است.