پخش زنده
امروز: -
شکایات ثبت شده در مرکز ۱۹۰ در سه ماه اول سال مربوط به فعالیت غیرمجاز افراد فاقد صلاحیت، نارضایتی از نحوه برخورد پزشکان و کادر درمان و نارضایتی از کیفیت خدمات پرستاری و درمانی بوده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، دکتر محمد حسین حیدری در همایش کشوری دفاتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاههای علوم پزشکی که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد به نمودار تعداد تماسهای مرتبط دریافتی در اتاق کادر درمان در سه ماهه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت::در مجموع ۶۲۳۷۱ تماس ثبت شده که از این تعداد ۲۳۲۹۱ مربوط به درمان - ۱۳۸۱۹ مربوط به دارو - ۹۲۶۸ مورد متفرقه -۹۲۱۴ مورد درباره بهداشت- ۴۱۴۱ مورد درباره تعرفه و ۲۳۴۰ مورد درخصوص اورژانس پیش بیمارستانی بوده است که در مقایسه با سه ماهه اول سال ۹۷، ۵۹۵۱۶ مجموع تماس بوده که ۲۴۶۲۳ مورد در بخش درمان، ۱۱۷۷۳ در بخش دارو، ۱۰۵۰۱ متفرقه، ۳۹۲۴ در بخش بهداشت، ۶۲۲۳ مورد درباره تعرفه و ۲۱۰۳ مورد در بخش اورژانس پیش بیمارستانی بوده است.
حیدری درباره گزارش آماری مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات ۱۹۰ - عملکرد دانشگاههای کشور بر حسب شاخصهای ارزیابی در سه ماهه اول ۹۸ گفت:: میزان بیشترین ثبت شکایات در دانشگاههای علوم پزشکی ایران - شهید بهشتی و تهران و کمترین ثبت گزارش در گراش - اسفراین و رفسنجان گزارش شده است بطوریکه میزان رسیدگی به شکایات نیز در شیراز - فسا و لرستان با عملکرد ضعیف ودانشگاههای علوم پزشکی ایران- تهران و شهید بهشتی بیشترین درصد عملکرد و خوب گزارش شده است.
وی افزود:رضایتمندی شهروندان از رسیدگی و نتیجه درخواستهای ثبت شده به تفکیک دانشگاههای کشور در سه ماهه سال ۹۸ در حوزه درمان بیشترین درصد رضایتمندی شهروندان از روند رسیدگی در دانشگاههای اسدآباد- شاهرود و مراغه و کمترین درصد رضایتمندی شهروندان از روند رسیدگی شیراز - لرستان و یزد بوده است.
وی با نمایش نمودارهای آماری درباره تعداد شکایات ثبت شده به تفکیک حیطه عملکرد در مرکز پاسخگویی ۱۹۰ دوازده ماهه ۹۷ گفت::۳۶۱۷۳ مجموع شکایات ثبت شده است که از این تعداد ۲۳۹۷۵ شکایات ثبت شده مرتبط با امور درمان- ۴۹۸۰ شکایات ثبت شده مرتبط با اورژانس پیش بیمارستانی - ۳۷۳۱ شکایات مرتبط با مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی و ۳۴۸۷ شکایات ثبت شده مرتبط با تعرفه بوده است.
حیدری درباره موضوع شکایات ثبت شده مرتبط با امور درمان در مرکز ۱۹۰ در دوازده ماهه سال ۹۷ گفت:: به ترتیب نارضایتی از روند درمان با قصور پزشکی، نارضایتی از نحوه برخورد پزشکان و کادر درمانی، نارضایتی از کیفیت خدمات پرستاری و درمانی ارائه شده و نارضایتی از سیستم نوبت دهی، در مرتبه اول تا سوم بیشترین شکایات هستند.
حیدری همچنین خاطرنشان کرد:بیشترین عنوان ثبت شکایات در دانشگاههای علوم پزشکی ایران - شهید بهشتی و تهران و کمترین در گراش - سراب و رفسنجان بوده است ضمن اینکه میزان رسیدگی به شکایات در سراب - ایلام و کاشان عملکرد ضعیف و بیشترین درصد عملکرد خوب دریاسوج - مراغه و اسفراین ثبت شده است.
وی با مقایسه آماری سال گذشته با امسال گفت:: امسال بحث دارو در سامانه ۱۹۰ به دلیل مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمد، بیشتر شد بطوریکه در سامانه ۱۹۰ پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم؛ چرا که کارشناسان سامانه ۱۹۰ به داروخانهها و یا شرکتها متصل نبودند.
حیدری با اشاره به رضایت ۹۴ درصدی مردم از پاسخگویی ۱۹۰ در حوزه درمان گفت:: میزان تماسها در حوزه دارو با توجه به تحریمها و مشکلات دارویی درسال ۹۸ بالاتر رفته است و در حوزه بهداشت نیز با افزایش تماس مواجه بودیم، اما در حوزه تعرفهها کاهش شکایات و تماسها را شاهد بوده ایم.
سامانه ۱۹۰، مرکز پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مردمی و خدمات حوزه سلامت وزارت بهداشت است.
اتصال سامانه ۱۹۰ به داروخانههای کشور
مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اتصال داروخانههای کشور به سامانه ۱۹۰ خبر داد.
آقای محمد حسین حیدری در حاشیه برگزاری همایش دفاتر بازرسی و ارزیابی عملکرد دانشگاههای علوم پزشکی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نارضایتی مردمی از برخوردهای کادر درمانی در بیمارستان گفت: به دلیل حساسیت مردم نسبت به سلامت خود، خانواده و بیماران شان، باید در حوزه بهداشت و درمان، انعطاف پذیری و لطافت بیشتری داشته باشیم و برای بیماران، از اقدامات درمانی در حال انجام، توضیحاتی ارائه کنیم.
وی گفت: بیماران در شرایط خاصی به مراکز درمانی مراجعه میکنند و نیازمند دریافت خدمات درمانی مناسب هستند و وظیفه نیروهای درمانی ارائه بهترین خدمت به افراد دردمند است.
وی تصریح کرد: ارتباط بیشتر و بهتر پزشک با بیمار و ارائه توضیحات از اقدامات درمانی به بهبودی او، کمک میکند. متأسفانه مشکل برخورد نامناسب کادر پزشکی و پرستاری، یکی از دلایل نارضایتی مردم است و در این زمینه با همکاری معاونت آموزشی و پرستاری، برنامههای آموزشی را اصلاح میکنیم، اما بازدهی آموزش و تغییر رفتارها و برخوردها، مقداری زمان بر است.
مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: شکایاتی که به طور مستقیم به دفتر بازرسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی میرسد، منسجم نیست و در مورد حوزههای مختلف از جمله دارو و درمان است.
آقای حیدری گفت: متأسفانه سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با همه داروخانههای کشور، در ارتباط نیست و شرایطی را با همکاری سازمان غذا و دارو فراهم میکنیم که این سامانه بتواند با همه داروخانهها در سطح کشور، ارتباط داشته باشد و در این صورت قادر خواهیم بود که ورود و خروج داروها را نیز رصد کنیم.
وی به مردم توصیه کرد در صورت بروز یا مشاهده هرگونه تخلف در حوزه سلامت از جمله بهداشت، دارو، درمان، تعرفه و اورژانس پیش بیمارستان، آن را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گزارش دهند.