گزارش مکتوب
افزایش فوتی های تصادفات جاده ای در استان همدان
تصادفات برون شهری و آمارهای تامل برانگیز آن در حوزه راههای استان همدان، موجب نگرانی مردم، رسانهها و کارشناسان شده است.
استان همدان به علت قرار گرفتن درمسیر ارتباطی استان های مختلف کشور بویژه غربی و آزادراه کربلا و حدود ۱۷۰ میلیون تردد وسایل نقلیه در سال ، جزو استانهای پرحادثه کشور در زمینه رانندگی است.برخی عوامل موجب شده است تا آمار فوتی های تصادفات در استان روند افزایشی داشته باشد.
بررسی علل افزایش تصادفات در همدان
تصادفات در استان همدان نسبت به سالهای قبل روند افزایشی دارد که بر اساس گفته کارشناسان ایمنی راهها، رفع نقاط حادثه خیز، ایمنی خودرو، موضوع فرهنگسازی و برخورد با تخلفات حادثه ساز از جمله عوامل دخیل در حوزه ترافیک و تصادفات جادهای است .
مشکل ایمنی وضعیت راه ها
طبق نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی وضعیت نامناسب راه ها و جاده ها از جمله عوامل حوادث جاده ای است که مجهز نمودن راه به تجهیزات ایمنی و استانداردسازی آن می تواند در کاهش تصادفات تاثیر بسزایی داشته باشد.
رئیس پلیس راه کشور چندی پیش برای بررسی آمار تصادفات در کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی و حمل و نقل استان همدان شرکت کرد.سردار حسینی در حاشیه این نشست عامل اصلی تصادفات را نبود زیر ساخت های لازم بیان کرد .
او گفت : "تصادفات واژگونی، برخورد با ابنیه راه و خروج از جاده جزء شاخص هایی است که نشان می دهد در ایمنی راهها نیاز به اصلاح و بازنگری بیش از پیش هستیم" .
رئیس پلیس راه کشور با تأکید بر اثر گذاری تجهیزات و امکانات هوشمند در کاهش حوادث رانندگی ادامه داد: "امیدواریم با اقدامات انجام شده در آینده، روزی فرا برسد که ۹۰ درصد از اقدامات در راستای کاهش تصادفات به صورت سیستمی انجام پذیرد".
رئیس پلیس راه استان همدان: وقوع ۳ هزار و ۳۰ فقره تصادف در استان همدان، از آغاز سال
رئیس پلیس راه استان همدان هم با بیان اینکه از آغاز امسال، ۳ هزار و ۳۰ فقره تصادف در استان رخ داده است گفت : از این شمار ۱۴۵ مورد تصادف فوتی ثبت شده است .
"سرهنگ عزیزی" می افزاید : "همچنین از ابتدای سال تاکنون ۱۷۸ نفر در جاده های استان بر اثر سوانح رانندگی فوت کرده اند".
او ادامه می دهد:" آمار فوت شدگان در مقایسه با پارسال به ۱۶۸ نفر رسیده است که ۵ درصد افزایش دارد".
رئیس پلیس راه استان با بیان اینکه بیشتر جادههای روستایی، فقط آسفالت شده اند وهیچ گونه علائم مناسبی ندارند تصریح می کند: " ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفات استان همدان، در جادههای روستایی اتفاق افتاده که در مقایسه با پارسال دو برابر شده است".
بر اساس آمار از ابتدای امسال تاکنون خودروهای سواری ۶۸ درصد، کامیون ها ۵ درصد، موتور سیکلت ۱۴ درصد و وانت بار هم ۲ درصد در بروز تصادفات استان همدان سهم داشته اند.
مشکل یکنواختی در آزادراه های استان
یکی از عواملی که موجب برخی تصادفات در آزادراههای استان همدان شده است به وجود برخی مشکلات در این جاده ها بازمی گردد.
آقای "باقری" از رانندگان عبوری در این آزادراه همدان-ساوه می گوید:" در عبور از این آزادراه هیچگونه امکاناتی ندیدم و نتوانستم استراحتی داشته باشم."
آقای "محمدی نسب" هم که راننده کامیون است می گوید:" اگر در فاصله های مشخصی استراحتگاه هایی وجود داشته باشد می توان استراحت کرد و بعد به مسیر ادامه داد که این امر در کاهش تصادفات موثر است."
رئیس پلیس راه استان همدان در این زمینه می گوید:"آزادراه همدان ساوه جاده یکنواختی دارد و امکانات زیادی به رانندگان ارائه نمی شود."
سرهنگ "عزیزی" می افزاید:" باید در هر 25 کیلومتر از این آزادراه یک محل استراحت و امکانات تفریحی ایجاد شود تا رانندگان بتوانند در صوت خستگی و خواب آلودگی به استراحت بپردازند و بعد ادامه مسیر دهند."
رفع نقاط حادثه خیز
شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز و پر تصادف از جمله نکات مهمی است که میتواند در کاهش تصادفات جادهای تأثیر بسزایی داشته باشد.
آقای "مهدیان" که راننده اتوبوس است و در محور اسدآباد تردد می کند می گوید:" گردنه اسدآباد از نقاط حادثه خیز استان است که هر ساله تصادفات زیادی در این مسیر اتفاق می افتد که باید اصلاح شود ."
محور "نهاوند ، فیروزان و آورزمان" هم از نقاط حادثه خیز استان است که متاسفانه در سالیان گذشته قربانیان زیادی گرفته است.اصلاح و چهار بانده شدن این مسیر می تواند مسیر تردد زائران کربلا را امن تر از گذشته می کند و سوانح را کاهش دهد.
"مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان" در مورد نقاط حادثه خیز استان می گوید:" از ۷۰ نقطه حادثه خیز استان همدان، ۱۸ مورد اصلاح شده و ۱۰ مورد هم در دست اقدامات اصلاحی است".
آقای پناهنده با اشاره به نقش موثر حذف نقاط حادثه خیز در کاهش تلفات و تصادفات جادهای، می افزاید :" سهم جاده ها در تصادفات بين ۳۰ تا ۵۰ درصد است که رفع نواقص جاده ها بايد در اولويت قرار گيرد".
وی با اشاره به ارتقاء ايمني راه ها به منظور كاهش تصادفات ادامه می دهد:" در همين راستا، مرکز مدیریت راه های این اداره کل، ۵۵ دوربین ثبت تخلف سرعت را در جاده های استان نصب و ۱۰ دوربین دیگر را تا پایان سال نصب خواهد کرد ".
فرهنگ سازی
تحقیقات نشان داده است که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده است. ارتقای سطح ایمنی ترافیک و حمل و نقل از طریق فرهنگ سازی در کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد.
متاسفانه برنامه مدونی برای فرهنگ سازی در زمینه ترافیک وجود ندارد و همه برنامه ها فقط به برخی جلسات و کارهای موقت خلاصه شده است.به نظر می رسد که فرهنگ ترافیک باید به صورت جدی تری پیگیری شود.نقش رسانه ملی در این زمینه قابل توجه است.ایجاد برنامه های فرهنگ ترافیک در قالب واحدهای درسی می تواند از ابتدا این فرهنگ را در جامعه نهادینه کند.
کارشناس راهنمایی و رانندگی استان همدان : کاهش آمار تصادفات رانندگی بر بستر فرهنگ سازی
کارشناس راهنمایی و رانندگی استان همدان با اشاره به اهمیت فرهنگ رانندگی و ارتباط آن با کاهش تصادفات می گوید :" ۸۰ علل تصادفات جادهای به عامل انسانی و بقیه به عوامل دیگری مانند وسیله نقلیه، وضعیت جاده و اعمال قانون مربوط میشود که در سایه ارتقای سطح آموزش رانندگان و فرهنگ ترافیکی میتوان از بروز بسیاری از تصادفات درون و برون شهری پیشگیری کرد".
سرهنگ "شاکری" می افزاید : " امروزه در بیشتر کشورها براي ارتقای فرهنگ ترافيك كه همان رانندگي صحیح در بین رانندگان است، از سنين كودكي به امر آموزش ترافيك پرداخته می شود ".
وی به اجرای طرح همیاران پلیس هم اشاره کرده و می افزاید:" اجرای این طرح یکی از مصادیق بارز آموزش فرهنگ ترافیک از سنین کودکی است" .
بر اساس آمار از سال ۸۶ تاکنون ۲۲۰ هزار کودکان و نوجوانان به عنوان همیار پلیس در استان نقش مهمی در ایمنی رفت و آمد و کاهش تصادفات شهری و جاده ای ایفا کرده اند.
همیاران پلیس علاوه بر این در نهادینه شدن فرهنگ ترافیک برای نسلهای آینده نیز نقش بسزایی دارند.
سرگرد "حسینی"، کارشناس راهنمایی و رانندگی نیز با اشاره به نقش همیاران پلیس می گوید:"بر اساس ارزیابی ها والدین به توصیه های فرزندانشان گوش می دهند و همیاران پلیس هم در کاهش حدود 17 درصد از تصادفات نقش دارند".
حرف آخر
در پایان باید به این نکته توجه کرد که پایش دقیق نقاط حادثهخیز و رفع مسائل آنها ، بالابردن کیفیت جادهها و شریانهای ارتباطی، تجهیز جاده ها به سیستمهای نور و روشنایی از جمله راهکارهایی است که میتوان برای کاهش تصادفات انجام داد.
بر اساس آمار سالانه حدود شانزده هزار نفر در جاده های کشور بر اثر تصادفات فوت می کنند که با برخی اقدامات همزمان می توان این رقم را تا حدود زیادی کاهش داد.نقش خودروهای بی استاندارد هم در این زمینه قابل توجه است که متاسفانه برخی خودروها همچون پراید با وجود مشکلات متعددش همچنان در حال تولید است.
تهیه و تنظیم : سمیه پورهاجریان