با اجرای اسکله رو رو و اتصال ریلی آن
ایران مسیر ترانزیتی میان چین و اروپا
ایران با اتمام طرح اسکله رو رو و اتصال ریلی به بندر کاسپین، مسیر ترانزیتی میان چین و کشورهای اروپایی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت اسکله رو رو در مجتمع بندری کاسپین بین سازمان منطقه آزاد انزلی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: با اتمام طرح اسکله رو رو و اتصال ریلی به بندر کاسپین، ایران مسیر ترانزیتی میان چین و کشورهای اروپایی خواهد شد.
آقای رضا مسرور ابراز امیدواری کرد این طرح هرچه زودتر به اتمام برسد تا ارزهای زیادی وارد کشور شود.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح ساخت اسکله رو رو در مجتمع بندری کاسپین در هزینه و زمان صرفه جویی میشود افزود: آنچه کشور نیاز دارد ایجاد درآمدهای ارزی است و یکی از راههای درآمد ارزی ، استفاده از ظرفیتهای ترانزیتی است که همه کشورها درپی آن هستند.
آقای مسرور به مزیتهای امنیتی ظرفیتهای ترانزیتی اشاره کرد و گفت: این طرح ، طرحی ملی و برای کشور حائز اهمیت است.
وی با اشاره به ظرفیتهای این بندر در شمال کشور افزود: بندر کاسپین با ۲۲ پست اسکله طراحی شده است که در مرحله اول آن، بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد انزلی ۵ پست اسکله احداث می کنند که در حال حاضر ۳ پست آن ساخته شده و ۲ پست دیگر در حال احداث است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه ساخت اسکله رو رو در این بندر بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حال حاضر استفاده ترکیبی از بنادر خود نداریم و وجود این ظرفیت باعث کاهش هزینهها و زمان خواهد شد.
آقای مسرور با بیان اینکه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و قرارگاه خاتمالانبیا به ۱۰ سال گذشته برمی گردد، افزود: برای ساخت اسکله رو رو به، دنبال یک پیمانکار پر تلاش و با کیفیت کار بالا بودیم که با توجه به سابقه قرارگاه خاتم الانبیا از این مجموعه استفاده کردیم.
رئیس سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ارزش این طرح گفت: حجم طرح، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است و تا یک و نیم سال آینده تکمیل میشود.
وی به اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی اشاره کرد و افزود: وقتی بندر کاسپین به شبکه ریلی متصل شود، میتوانیم مسیر انتقال کالا را کوتاهتر کنیم و در این صورت یک مزیت رقابتی در طرح نستراک خواهیم داشت و میتوان در مسیر کوتاه تری کالا را به کشورهای اروپایی و روسیه ترانزیت کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: مقدمات این کار انجام شده است و نخستین محموله هم برای روسها از مسیر کریدور نستراک در پاییز منتقل میشود.
وی با تاکید بر اینکه هزینه جابه جایی کالا از کریدور نستراک ارزانتر و زمان آن کمتر است، گفت: تجار به دنبال همین مزیت هستند و کالاهای کشور چین و برعکس میتواند از مسیر ایران بگذرد.
آقای مسرور با تاکید بر اینکه در حال حاضر، شاخههای متعددی برای این مسیر وجود دارد که شاخه مهم آن از ایران میگذرد، افزود: در یک سال گذشته، توانسته ایم برای فعالسازی این کریدور اقداماتی انجام دهیم که کالا از بندر چین به بندر آکتائو و از آنجا از مسیر ایران بگذرد.