پخش زنده
امروز: -
توسعه حملونقل عمومی ازجمله مترو، اتوبوس و تاکسی، آمادهباش نیروهای پلیس راهور از تمهیدات مجموعه مدیریت شهری و پلیس راهور تهران برای استقبال از مهر است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران؛ محسن پورسیدآقایی در جلسه هماهنگی استقبال از مهر ۹۸ که با حضور پلیس راهور تهران بزرگ و مدیران ارشد معاونت حملونقل و ترافیک برگزار شد، با اشاره به محورهای ۷ گانه طرح استقبال از مهر گفت که اقدامات اجرایی این طرح در زمینه شامل این موارد است: مدیریت و کنترل ترافیک، روانسازی و تسهیل عبور و مرور در شبکه معابر، اجرای طرحهای ایمنیسازی در حاشیه مدارس و معابر مجاور آن شامل خطکشی و نصب علایم و تابلوهای موردنیاز، نظارت، کنترل و مدیریت ترافیک به ویژه نقاط گلوگاهی با هماهنگی مرکز کنترل ترافیک، توزیع مناسب نیروهای پلیس جهت استقرار در محلهای گره ترافیکی و ارائه تسهیلات حملونقل عمومی با افزایش عرضه و کاهش سرفاصله قطارهای مترو و اتوبوسرانی و اجرای طرح اتوبوس مدرسه توسط شرکت واحد اتوبوسرانی و نظارت بر عملکرد تاکسیها جهت ارائه خدمات مناسب.
وی با بیان اینکه افزایش حجم ترافیکی، مسئله اصلی شهر تهران در مهرماه است، بر آمادگی دستگاههای امدادی جهت مدیریت بهتر حوادث و سوانح ترافیکی و جلب مشارکت مردمی در مدیریت ترافیک و اعمال مقررات بهمنظور جلوگیری از تراکم ترافیک و حذف توقفهای دوبله در حاشیه مدارس تاکید کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد برنامهریزی برای آغاز سفرهای شهری دانش آموزان و دانشجویان مهمترین موضوع در شروع فصل پاییز است، ازاینجهت مدیریت عملکرد سرویسهای مدرسه و برقراری سرویس مدارس در روز اول مهر و هماهنگی با آموزشوپرورش جهت استقرار سرویسها در حیاط مدارس که امکان توقف سرویس داخل حیاط مدارس فراهم باشد از دیگر اقدامات در دست اجراست.
معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با هدف شفافیت، اطلاعرسانی به افکار عمومی قبل از تصویب نهایی، نقشه و اطلاعات خطوط و ایستگاههای پیشنهادی تهران را منتشر کرد.
همزمان با پیگیری تأمین منابع مالی و اقدامات اجرایی برای تکمیل و رفع اشکالات خط ۷ و افتتاح و تکمیل خط ۶ مترو، برای تکمیل مطالعات منجر به تصمیمگیری درباره نحوه توسعه مترو در محدوده شهر تهران و حومه آن اقدام کرده است.
این مطالعات به مرحله نهایی رسیده است و در مراحل تصمیمگیری و تصویب نهایی در مراجع ذیربط دولتی قرار دارد.
بر اساس طرحی که پیشنهادشده، شهر تهران در افق ۱۴۲۰ علاوه بر خطوط موجود و خطوط حومهای، نیاز به چهار خط جدید مترو دارد و برای دوره پس از آن نیز دو خط اکسپرس پیشنهاد شده است.
مهمترین وجه تمایز خطوط پیشنهادی جدید با خطوط موجود در شبکه متروی تهران آنجاست که برخلاف خطوط فعلی که عمدتا مسیرهای قطری، شرقی- غربی یا شمالی- جنوبی را طی میکنند و همگی از محدوده مرکزی شهر عبور میکنند، مسیر خطوط پیشنهادی ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ حلقههای مکمل و نسبتا وسیعی را در خارج از محدوده مرکزی شهر پوشش میدهند.
بر اساس پیشنهادهای مطالعات اخیر طرح جامع حملونقل ریلی تهران، خط ۸ مترو به طول ۳۷ کیلومتر و با ۳۵ ایستگاه، بهصورت C شکل، یک حلقه میانی تشکیل میدهد که از بزرگراه رسالت، محدوده جانبازان آغاز میشود، به سمت غرب تا تقاطع یادگار امام- شیخ فضلالله میرسد، سپس با عبور از بزرگراه یادگار امام تا انتهای بزرگراه آیتالله سعیدی به سمت جنوب پیش میرود و در نهایت به سمت شرق تا بزرگراه بسیج امتداد مییابد. این خط با هشت خط فعلی و آتی مترو و همچنین خطوط راهآهن تبادل سفر خواهد داشت.
خط ۹ مترو نیز در این طرح به طول ۴۶ کیلومتر و با ۳۹ ایستگاه پیشبینیشده است و بهنوعی مکمل خط ۸ محسوب میشود. این خط از محدوده چیتگر در شمال غرب تهران آغاز میشود، ابتدا به سمت شمال و سپس در مسیری طولانی به سمت شرق حرکت میکند و سپس در محدوده بزرگراه امام علی (ع) به سمت جنوب حرکت میکند و در محله دولتآباد در جنوب شرق تهران پایان مییابد. خط ۹ پیشنهادی، تمام خطوط شمالی- جنوبی فعلی مترو را قطع میکند و با آنها ایستگاه تبادلی خواهد داشت.
خط ۱۰ مترو به طول ۴۱ کیلومتر و با ۳۴ ایستگاه، شمالیترین خط پیشنهادی برای متروی تهران است که از ایستگاه وردآورد در میانه خط ۵ مترو شروع میشود، از محدودههای شمالی بزرگراه نیایش و صدر به سمت شرق امتداد مییابد و ایستگاه انتهایی آن قنات کوثر خواهد بود. این خط نیز با تمام خطوط شمالی- جنوبی متروی تهران تبادل سفر دارد.
خط ۱۱ مترو نیز به طول ۲۶ کیلومتر و با ۱۷ ایستگاه، از ایستگاه مترو چیتگر آغاز میشود و مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ را به شبکه حملونقل ریلی درونشهری متصل میکند. این خط که محدودههای جنوبی و جنوب غرب شهر تهران را پوشش میدهد، با نگاه TOD طراحیشده و با چند خط فعلی و آتی مترو تقاطع و تبادل سفر خواهد داشت و محلههای تهرانسر، خلیج و یافتآباد را به شبکه متروی تهران متصل میکند.
در نقشه منتشر شده که حاوی پیشنهادهای مشاور مطالعاتی طرح است، علاوه بر چهار خط جدید مترو، موقعیت دو خط اکسپرس نیز بدون مشخص کردن ایستگاهها پیشنهادشده است: اولین خط اکسپرس، انتهای خط ۵ فعلی مترو را پس از عبور از خیابانهای کارگر جنوبی و ستارخان، بر روی راهگذر راهآهن به مسیر ریل حومهای جنوب شرق تهران تا محدوده شهرهای قرچک، پیشوا و ورامین وصل میکند. خط دو اکسپرس نیز اتصال مسیر راهگذر یا کریدور راهآهن شمال شرق تهران (رودهن، بومهن، پردیس و جاجرود) را به راهگذر جنوب غربی تهران (اسلامشهر، رباطکریم و پرند) برقرار میکند.
در مطالعات بازنگری طرح جامع حملونقل ریلی تهران، چهار خط ریلی سبک LRT و نیز مسیرهای تکمیلی برای خطوط فعلی مترو نیز پیشنهادشده است.