پخش زنده
امروز: -
انتظامی از مسائلی، چون رده بندی سنی فیلم ها، بلاتکلیفی مجوز نمایش برخی آثار و منشاء ورود پولهای کثیف به سینما گفت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از «سلام صبح بخیر»، انتظامی درباره معرفی رسمی هیأت رده بندی سنی و اینکه چطور بعد از این همه سال این موضوع اجرایی نشده، گفت: همه فعالان صنفی، منتقدان، ذی نفعان مشترک درباره این موضوع اتفاق نظر دارند و ما باید درباره محصولات فرهنگی و سینما محدودیت سنی داشته باشیم. کودک و نوجوان جزو گروههای آسیب پذیر هستند و ما از زاویه تولیدکننده و سیاست گذار باید آنها را در مقابل پدیدههایی که مناسبشان نیست محافظت کنیم.
وی افزود: خوشبختانه بحث جدیتر شده و امیدوارم با کمک فعالان صنفی به نتیجه برسیم. در این سالها همواره اولویتهای دیگری مطرح شده و به این امر به عنوان یک امر فانتزی نگاه و از اولویت خارج میشده است، ولی ما با جنبههای تعاملی داریم این موضوع را کاملتر میکنیم.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: این آیین نامه با امضای رییس سازمان سینمایی لازم الاجرا میشود و نسبت به مدل سابق الزام آورتر است. اینکه پیش از خرید فیلم و ورود به سینما باید اطلاع رسانی کامل انجام شده باشد. بعد از آن ما توصیههایی دریافت کردیم که برایمان مبارک بود. به طور مثال گفتند وظیفه این کار نباید برعهده شورای پروانه نمایش نباشد و با متخصصان جامعه شناسی و روانشناسی باشد. یا در مرحله اول سینماها را با مردم درگیر نکنیم و بر الزامات فرهنگ سازی تأکید و جدیتر رفتار شود. محدودیتهای نمایش نیز در نظام نامه نمایش توجه شود و این سری اصلاحات را که از رسانهها و نخبگان به دست آوردیم همکاران در نسخه جدید اعمال کردند.
انتظامی درباره تغییر آیین نامه رسمی که ابلاغ شده بود و پیش نویس نبود، تصریح کرد: ما خودمان را عقل کل نمیدانیم و از این موضوع استقبال میکنیم.
وی درباره داستان ۱۸+ گفت: ۱۸+ در فرهنگ ما با آنچه مرسوم است متفاوت است. همکاران ما دیدند که ۱۸+ سوء تفاهم ایجاد کرده و این را زده اند که بعدها به فیلمهای خلاف اخلاق مجوز بدهند. روابط زناشویی به معنای آن چیزی که در غرب مرسوم است نبوده است، به معنا این بود که روابطی حتی در شکل غیرمرسوم که برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد. متأسفانه بعضی از گفتگوها و صحنهها و حرکات برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.
سه عدد ۹، ۱۲ و ۱۵ از کجا آمده و در نمونههای جهانی هم چنین رتبه بندی (ریت) نداریم، گفت: یک سری کار مطالعاتی و تحقیقاتی در کشورهای مختلف انجام و بررسی شده است و همکاران ما استخراج کرده اند.
وی در پاسخ به اینکه در آمریکا بیشتر در رده بندی فیلمها ۱۷+ مدنظر است و بخشی را هم برای مشورت خانوادهها قرار داده اند، اما در آیین نامه ما همه بسته (پکیج) به راهنمایی خانواده موکول شده است مگر قبل از این غیر از این بود؟! بیان کرد: پیشتر خیلی تأکید نمیشد و نشانه (لوگو) کوچکی روی پوستر فیلم بود که مردم معنای آن را نمیفهمیدند. در مدلی که ان شاءالله بعد از این عمل خواهد شد در پوسترها، سامانههای فروش برخط بلیت و گیشه قبل از خرید بلیت یک عبارت هشداری میآید که تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۹ سال یا افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمیشود. برخی کارشناسان معتقدند دلیل این هم باید ذکر شود. به طور مثال بگوییم به دلیل صحنههای خشن توصیه نمیشود. خیلی وقتها خانوادهها میروند و میگویند اگر میدانستیم خشن است و عبارات نامناسب دارد بچه مان را نمیبردیم و شرمنده شدیم. همواره نیز فیلمسازان و مسؤولان و متصدیان را مخاطب قرار میدادند و حالا یک همت عمومی از طرف فیلم سازان و متصدیان وجود دارد.
انتظامی در پاسخ به اینکه چرا فیلمی مثل «متری ۶ و نیم» ۱۵+ و «شبی که ماه کامل شد» ۱۲+ بوده در حالی که خود آبیار هم میداند برخی صحنههای فیلمش برای ۱۵+ هم مناسب نیست، توضیح داد: بعد از این باید دقت بیشتری شود. تا به حال توسط معاونت سازمان سینمایی یا شورای پروانه نمایش رده بندی مشخص میشد، اما درباره فیلمهایی که از ۲۰ روز تا یک ماه دیگر بعد از این پروانه نمایش بگیرند، توسط جامعه شناسان و روانشناسان و متولیان امر تربیت رده بندی سنی انجام میشود تا دقیقتر باشد و ملاکها هم مشخصتر باشد.
رییس سازمان سینمایی در خصوص انتشار جداول مالی این بخش توضیح داد: شفافیت یکی از رویکردهای آقای صالحی امیری بوده است و همین حالا هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به همه دستگاهها از نظر شاخصهای شفاف سازی از همه جلوتر است، اما تا نقطه ایده آل فاصله دارد. شفاف سازی درآمدها و هزینههای مالی یکی از اینها است. شفاف سازی یعنی پیش بینی پذیری و شما قبل از اینکه به یک دستگاه مراجعه کنید خودتان را در آن شابلون بگذارید و حدس بزنید با شما موافقت میشود یا مخالفت و برای رقیب خود هم همین شرایط را پیش بینی کنید. این دارد به تدریج اتفاق میافتد. وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سازمان سینمایی همه ضوابط را اعلام کند و بعد پرسش پیش بیاید آغاز پاسخگویی را رقم میزند یعنی آن دستگاه آماده شنیدن سؤالات و اعلام پاسخها است.
وی تأکید کرد: مهمتر از جواب، اصلاح رویهها است. یکی از انتقادات به سازمان سینمایی که ما فهرستها را منتشر کردیم نسبت بالای هزینههای پشتیبانی به هزینههای تولیدی و حمایتی است. حالا که هر ماه هزینهها منتشر میشود آن انتقاد درست خود را در اصلاح روشها نشان داده است.
انتظامی در پاسخ به سؤال صابری درباره بلاتکلیفی برخی فیلمسازان که مصادیق نبود شفافیت به حساب میآید، یادآور شد: من با کارگردانهای جوانی که همه متولد بعد از انقلاب بودند جلسهای داشتم و به من انتقاد درستی کردند که باعث شد به سمت انتشار این جداول برویم. آنها میگفتند ماهها است فیلممان را دادیم که تعیین تکلیف شود، اما برخی آقایان یک هفتهای جواب میدهند. البته بزرگان سینما را درک میکنیم، اما باید تکلیف معلوم باشد. اگر ما جدولی داشته باشیم که مطابق آن ادعاهایی که میکنیم اثبات پذیر باشد کمک میکند. علاوه بر نوبتها کسانی که مجوز دارند هم درباره نمایش صحبت میکنند. به طور مثال میگویند ۵۰ فیلم در نوبت نمایش است. اگر شما از یک مدیر سؤالی کنید او برای پاسخ به جایی مراجعه کند که خود سوال کننده از قبل میتوانست مراجعه کند یعنی شفافیت.
وی درباره تکلیف فیلم «دیدن این فیلم جرم است؟» توضیح داد: این را باید از همکاران در معاونت ارزشیابی سؤال کنم و اطلاعی ندارم، ولی آنها باید پاسخگو باشند.
رییس سازمان سینمایی درباره پولهای کثیف و منشاء این پولها تصریح کرد: شفافیت یک امر دو طرفه است و غلط است که فقط از دستگاههای حکومتی انتظار داشته باشیم همه ضوابط اسناد و قراردادهای خود را اعلام کنند و وقتی این جواب میدهد که ترکیب دوطرفهای وجود داشته باشد. فعالان صنفی و احزاب و رسانهها باید اعلام کنند مخارجشان را از کجا میآورند نامزدها هزینه پویش (کمپین) انتخاباتی را اعلام کنند و...
انتظامی تأکید کرد: این باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود که یک طرح فیلمسازی لیست هزینهها و درآمدهای خود را اعلام کند و کارهای خوبی در خانه سینما انجام میشود و اینها یک بحثهای صنفی است. به طور مثال قرارداد تیپ داشته باشند و اهالی سینما معتقد بودند، نظامات، سینما را بهم ریخته است و یک فیلمنامه نویس چرا باید ۵ درصد یک هنرپیشه بگیرد و این در کجا مرسوم است. نظامات سینما بهم ریخته است.
وی درباره اینکه پولشویی کجا در سینما و شبکه نمایش خانگی هزینه میشود آیا به گفته روزنامه اعتماد پول مواد مخدر یا صندوق فرهنگیان است؟ تأکید کرد: ما متخصص این امر نیستیم و مراقبت میکنیم تحت تأثیر شایعات قرار نگیریم. برای شفاف سازی که امری دو طرفه است، با خودمان آن را شروع کرده ایم و برای شبکه نمایش خانگی هم برنامه داریم.
رییس سازمان سینمایی در پایان درباره رده بندی سنی نیز گفت: هدف اصلی ما بهداشت روانی جامعه و کودکان است و هرچقدر بتوانیم به خانوادهها نسبت به آسیبها هشدار بدهیم موفقتر خواهیم بود.