پخش زنده
امروز: -
سواد رسانه ای و اطلاعاتی فرصت قضاوت آگاهانه درخصوص رسانه ها و منابع اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا از آن برای تعامل موثر با رسانه ها و منابع اطلاعاتی و گسترش مشارکت مدنی سود ببرند.
پژوهش خبری صدا وسیما: در دنیای امروز رسانه ها همه گیر شده اند و فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی همچون گوشی های هوشمند تلفن همراه، تبلت و ... همچنین ظهور شبکه های اجتماعی، امکانات جدیدی را در جوامع فراهم کرده است. افراد جامعه نیز برای استفاده از قابلیت این فناوری های رسانه ای، نیازمند دانش و مهارت های جدیدی هستند که به این مهارت ها سواد رسانه ای و اطلاعاتی گفته می شود. سواد رسانه ای و اطلاعاتی این فرصت را در اختیار کاربران قرار می دهد تا قضاوت آگاهانه درخصوص رسانه ها و پیام های آن داشته باشند. هدف از سواد رسانه ای و اطلاعاتی رشد تفکر انتقادی و مهارت های یادگیری برای اجتماعی شدن و داشتن شهروندان فعال است.
در حالی که در جریان زندگی روزمره از میان فضایی غنی از پیامهای رسانهای عبور میکنیم هر کس باید با در نظر گرفتن نیازهای خاص خود، راهبردی شخصی داشته باشد که بر فرآیند اثرگذاری رسانه ها، کنترل بیشتری داشته باشد؛ فرآیند اثرگذاری در حال حاضر زیر سلطه رسانهها قرار دارد. این راهبرد باید به گونهای باشد که به یاری آن مخاطب بتواند به تدریج، آگاهی خود را نسبت به فرآیند اثرگذاری ارتقا دهد و کنترل بیشتری بر این فرآیند داشته باشد.
وظیفه آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی در درجه اول برعهده آموزش و پرورش و در مراتب بعدی به عنوان بزرگ ترین نهاد ترویج و آموزش ایده های جدید و نوآورانه توسط آموزش عالی و به موازات آنها، رسانه ها به ویژه رسانه ملی به عنوان رسانه ای همه گیر و پرمخاطب، است. لذا در این پژوهش سعی شده است راهکارهای افزایش سواد رسانه ای مخاطبان به اختصار تشریح شود.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری// زهرا فرخی