پخش زنده
امروز: -
دیپلماسی بازرگانی امروزه در فرآیند جاری جهانی شدن و مناسبات جدید اقتصادی و تجاری بین کشورها دارای نقش پر رنگی می باشد.
پژوهش خبری صدا وسیما: تجارت و توسعه مقولهای است چند وجهی و متکی بر استراتژیهای گوناگون که به طور معمول با توجه به شرایط اقلیمی، جغرافیایی، منابع طبیعی، نیروی انسانی، فرهنگی و اجتماعی جوامع مختلف به وسیله دولتها و حکومتها تعیین و اجرا میشود. تجارب موفق کشورهای پیشرو در عرصه های اقتصادی حاصل تلاش و توجه آن کشورها به توسعه صادرات و افزایش سهم آنان در تجارب جهانی است. در شرایطی که تحولات اقتصادی شتابان به سوی تغییرات اساسی در حرکت است، سازمان های توسعه تجارت از جایگاه ویژه ای در گسترش فعالیت های تجاری و رقابت آمیز کسب و کار در کشورها برخوردار می باشند و نقش مهمی را در توسعه اقتصادی ایفا می نمایند.
در دنیای امروز تجارت خارجی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است؛ به گونه ای که سهم آن در تولید ناخالص دنیا از رقم 5 درصد در سال 1950 به بیش از 20 درصد در سالهای اخیر ارتقاء یافته است و این امر به آسانی مسیر نخواهد شد مگر با حضور موثر و فعال رایزنان بازرگانی که از مهمترین عوامل تاثیرگذار در توسعه بازرگانی بین کشور متبوع خود و سرزمین هدف هستند . اگر چه توسعه فناوری اطلاعات و به ویژه پایگاه های اطلاع رسانی در جهان امروز دسترسی به بسیاری از اطلاعات تجاری مورد نیاز را برای بازرگانان تسهیل کرده است، اما این موضوع به هیچ وجه از اهمیت نقش رایزنان بازرگانی نکاسته است؛ زیرا رایزنان بازرگانی به سبب حضور فعال خود در بازارهای هدف قادرند اطلاعات دست اول در مورد اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور مورد نظر، روند عرضه و تقاضا، تحولات قیمتی، فعالیتهای رقبا، نمایشگاه های تجاری، کالاهای رقیب و نظایر آنها کسب کرده و جامعه تجاری کشور متبوع خود را بیش از پیش آگاه نمایند.
برهمین اساس گروه اقتصاد مدیریت پژوهش خبری در راستای ماموریت خود در پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب در تحقق شعار سال « رونق تولید» دوشنبه 14 مرداد 1398 در نشستی پژوهشی با یکی از کارشناسان و رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت خارجی ایران، به بررسی ابعاد و نقش کارکرد رایزنان و ضرورت توسعه و گسترش مبادلات خارجی با هدف کمک به رونق تولید و شناسایی موانع تجارت خارجی و تسهیل صادرات پرداخته است. پیش از آنکه به نقش و وظایف رایزنان بازرگانی به عنوان سفیران بازرگانی پرداخته شود لازم است برای تقریب اذهان به کارکرد و عملکرد رایزنان بازرگانی کشورها، ماهیت و کارکرد سازمان توسعه تجارت خارجی ایران به عنوان متولی اصلی توسعه و گسترش تجارت خارجی معرفی و تبیین شود.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهشگر: محمود نانکلی