پخش زنده
امروز: -
معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی: مردم برای رسیدگی و مشکلات بیمارستانها اعم از نحوه برخورد، تأمین اقلام مورد نیاز و هزینههای دریافتی با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای ایرج حریرچی در گفتگو با برنامه «تهران کلینیک» شبکه رادیویی تهران، گفت: ممکن است در برخی موارد، مجبور شویم که به مردم نوبت دهیم و برای انجام اعمال غیراورژانسی در لیست انتظار قرار گیرند.در کشورهای اروپایی هم برای بستری شدن بیماران در بیمارستان مگر در موارد اورژانسی، لیست انتظار و نوبتهای چند هفتهای وجود دارد.
وی تصریح کرد: انتظار برای بستری، غیرمطلوب، اما پذیرفته شده در کشورهای دنیا است البته نباید فراموش کنیم که بستری در بیمارستان باید برای موارد ضروری درمان باشد، اما گاهی میبینیم که به عنوان مثال اگر روز دوشنبه نوبت عمل جراحی بیمار است و این بیمار شنبه از شهرستان به مرکز استان یا تهران سفر کرده، انتظار دارد که همان روز شنبه، در بیمارستان پذیرش و بستری شود.
معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در این روزها برخی بیمه شدگان یک سازمان بیمه گر درباره سقف پذیرش در روزهای پایانی ماه، دچار مشکل شدند، افزود: بعضی از بیمه ها، سقفی معین کرده بودند که موجب نپذیرفتن برخی از بیماران شده بود که از حدود ۳ هفته پیش، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستور داد که این سقف برداشته شود تا بیماران با مشکلات کمتری، پذیرش و درمان شوند.
آقای حریرچی گفت: در سالهای اخیر اصلاح خدمات رفاهی بیمارستانها (هتلینگ) به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای تکریم بیماران و ارباب رجوع در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت به گونهای که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع از فضاهای بهداشتی و درمانی، معادل حدود ۴۵ هزار تخت بیمارستانی فرسوده، نوسازی و بازسازی شد، اما به نقطه ایده آل نرسیده ایم.
وی اضافه کرد: از نظر ما به عنوان کادر بهداشتی و درمانی، بیماران مشتری و نفر اصلی بیمارستانها هستند و فلسفه وجودی بیمارستان ها، ارائه خدمات به بیماران است، اما کتمان هم نمیکنم که در برخی موارد، تخطی میشود که برای مقابله با آن چند راه وجود دارد؛ یکی اینکه مردم به توجیه کادر درمانی بپردازند؛ دیگر اینکه مسؤولان بیمارستانها را در جریان مشکلات خود قرار دهند و از سوی دیگر نیز برای رسیدگی و مشکلات بیمارستانها اعم از نحوه برخورد، تأمین اقلام مورد نیاز و هزینههای دریافتی با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، گفت: مردم در صورت بروز هرگونه مشکلی در حوزه بهداشت و درمان میتوانند با این سامانه تماس بگیرند و با کد پیگیری که در اختیار مردم قرار میگیرد، بعد از رسیدگی، نتیجه را به اطلاع آنها میرسانیم.
آقای حریرچی در خصوص رسیدگی بهتر به مشکلات مردم در بیمارستان ها، خاطرنشان کرد: دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این روزها انتصاب بسیار مهمی را انجام داد و آقای جبارزاده که سابقه چند دوره نمایندگی مجلس، استانداری و قائم مقامی وزارت کشور را برای شنیدن صدای مردم و انتقال نظرات آنها در محیطهای بهداشتی و درمانی را دارد به عنوان نماینده خود در شورای مردمی نظارت بر کیفیت ارائه خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش منصوب کرد که با تشکیل شوراهای استانی، این نظرات مردمی جمع آوری و مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.