پخش زنده
امروز: -
ساخت خط آهن بندر امام خمینی به مرز شلمچه و عراق، تحقق یکی از مهمترین و استراتژیکترین راههای ریلی - تجاری جهان است که اهمیت آن کمتر از کانال سوئز نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان، راه آهن نماد توسعه و یکی از ارزانترین راههای مواصلاتی در جهان است.
در کشورمان پس از انقلاب راه آهن توسعه زیادی یافت اما تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد.
اهمیت استراتژیک راه آهن بندرامام خمینی به خرمشهر
تکمیل خط آهن بندر امام خمینی - خرمشهر – بصره امروز ضروری تر از همیشه به نظر می رسد.
احداث این خط آهن می تواند بندر امام خمینی و همچنین بندر خرمشهر را از طریق عراق به بندر لاذقیه سوریه در ساحل دریای مدیترانه متصل کند؛ در واقع ساخت خط آهن بندر امام به آبادان و خرمشهر و نیز اتصال آن به عراق و سوریه موجب اتصال ریلی دریای مدیترانه به خلیج فارس است.
اتصال یک دریای اروپایی به یک دریای آسیایی یکی از آرزوهای دیرینه بشر بوده است. ساخت کانال سوئز نیز گامی بزرگ در جهت تحقق این آزروی دیرینه محسوب می شود، اما اتصال ریلی آن هنوز محقق نشده است.
با این حساب ساخت راه آهن بندر امام خمینی – عراق، یکی از مهمترین و استراتژیکترین راههای ریلی تجاری جهان را محقق می کند؛ به عبارتی" کانال سوئز ریلی جهان" را می سازد که مزایای فراوانی دارد. مزایای خط ریلی سوئز
نخست اینکه کشتیهایی که از دریای مدیترانه به مقصد خلیج فارس و دریای عمان حرکت می کنند ناگزیر باید تمام شبه قاره عربستان را دور بزنند در حالی که مسیر مستقیم ریلی از سوریه به خلیج فارس بسیار کوتاهتر است.
دوم اینکه کوتاه بودن مسیر ریلی، زمان انتقال بار از مدیترانه به خلیج فارس را کاهش می دهد.
علی تُمیِّر ناخدای یک کشتی باری در این زمینه می گوید: بندر لاذقیه تا بندر امام خمینی بیش از 3 هزار مایل دریایی فاصله دارند و بی شک خط آهن می تواند این مسیر 28 روزه را کوتاه کند.
امیر دزفولی مجری طرح خط آهن بندر امام خمینی به خرمشهر هم می گوید: جابجایی بار و مسافر با قطار از بندر امام خمینی تا بندر لاذقیه در سوریه حداکثر سه روز زمان می برد؛
به عبارتی 25 روز صرفه جویی در زمان اتفاق می افتد.
حال تصور کنید که کشوری مثل کویت یا قطر بخواهد محموله خاصی را سه بار در سال سفارش دهد که اگر این سفارش از طریق راه آهن بندر امام خمینی به لاذقیه انجام شود، 75 روز صرفه جویی در زمان را نصیب خود کرده است.
کوتاه شدن دست دزدهای دریایی
دیگر اینکه خط ریلی از نا امنی های دریایی از جمله دزدی دریایی در امان است.
دزدیهای دریایی متعدد در دریای سرخ موجب شده که راه تردد کشتیها از کانل سوئز با خطرات جدی مواجه شود، به همین دلیل برخی از شرکتهای حمل و نقل دریایی تصمیم گرفتهاند مسیر خود را تغییر داده و با عبور از دماغه امید نیک، قاره آفریقا را دور بزنند که این امر موجب میشود مسیر این کشتیها 6500 کیلومتر دورتر شود.
اهمیت دیگر اینکه اگر به هر دلیلی تنگه هرمز مسدود شود کشورمان می تواند براحتی از طریق این خط آهن مهم و استراتژیک نیازهای تجاری خود را برطرف کند.
آدمیرال مهاب مانیش، رییس هیات ادارهکننده کانال سوئز در کنفرانس خبری افتتاحیه کانال سوئز دوم مصر در شهریور 1394، درآمد این کانال را سالانه نزدیک به 5/4 میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: با افتتاح کانال سوئز دوم مصر و افزایش توان عبور و مرور منطقه، این مبلغ تا سال 2023 نزدیک به 15 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. به این ترتیب می توان تصور کرد اتصال ریلی خلیج فارس به دریای مدیترانه می تواند چه درآمد هنگفتی برای کشورهای ایران، عراق و سوریه داشته باشد.
ایران، سوریه، عراق، همسایه و همکار
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اهمیت خط آهن بندر امام خمینی به خرمشهر را بسیار بیشتر از سایر کریدورهای ترانزیتی اعلام کرد و گفت: با تکمیل این خط آهن، شاهد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه سوریه خواهیم بود و از آنجایی که خوزستان قطب بزرگ فولاد و نیز مرکز کشاورزی کشور است، می تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد خوزستان و کشور داشته باشد.
سعید رسولی گفت: ایران، سوریه و عراق سه کشور همسایه مهم در منطقه هستند و تا کنون همکاریهای خوبی را بین آنها شاهد بودهایم و امیدواریم در نشستی سه جانبه نیز بتوانیم توافقنامههای خود را در حوزه حمل و نقل عملیاتی کنیم.
او تاکید کرد: ساخت خط آهن بندر امام خمینی به خرمشهر، اعتبار بین المللی بنادر خرمشهر و بویژه بندر امام خمینی را افزایش می دهد و نیز اشتغالزایی بسیار زیادی در منطقه ایجاد می کند.
او گفت: تمایل کشور عراق نیز به ترانزیت کالاهای مورد نیاز خود از طریق این خط آهن ارزش و اهمیت آن و نیز درآمد اقتصادی آنرا دو چندان می کند .
اسماعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز راه آهن خرمشهر - بندر امام را یکی از پروژه های آرمانی منطقه آزاد اروند دانست و گفت: این پروژه نقش پر رنگی در اتصال شرق به غرب خاورمیانه ایفا میکند و قسمتی از طرح بزرگ و استراتژیک اتصال کریدور شرق به غرب آسیاست.
مجری طرح راه آهن خرمشهر به بندر امام خمینی هم با بیان اینکه حدود 4 سال برای این پروژه زمان تعریف شده است گفت: این راه آهن هم برای جابجایی مسافر و کالا سود سرشاری را نصیب کشورمان می کند و هم از این طریق گمرکات بندر امام خمینی و خرمشهر به عراق مرتبط می شوند.
امیر دزفولی هزینه خط آهن از خرمشهر تا بندر امام خمینی را حدود 917 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : مرحله نخست این طرح از خرمشهر تا ابتدای جاده بندر امام خمینی است هم اکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد .
اکنون ساخت این خط آهن فرصتی بزرگ و تاریخی را در اختیار کشورمان قرار خواهد داده است، همانگونه که کانال سوئز اهمیت بین المللی مصر را افزایش داد، کانال ریلی سوئز هم می تواند موجب افزایش اهمیت بین المللی کشورمان در منطقه و حتی جهان شود.
نویسنده: شاپور زبردست