پخش زنده
امروز: -
خبر در جوامع مدنی امروز، دارای قدرت عظیمی است تا آنجا که در عرصه روابط بین الملل، براساس تلفیق قدرت و رسانه، مفهوم جدیدی به نام «جنگ رسانه ای» پدید آمده است که از مصادیق جنگ نرم به شمار میرود.
پژوهش خبری صدا و سیما: خبر در جوامع مدنی امروز، دارای قدرت عظیمی است تا آنجا که در عرصه روابط بین الملل، براساس تلفیق قدرت و رسانه، مفهوم جدیدی به نام «جنگ رسانه ای» پدید آمده است که از مصادیق جنگ نرم به شمار می رود. در این جنگ هرکدام از جریان های خبری می کوشند با بهره گیری از تکنیک های عملیات روانی مانند انزوا و ایجاد تردید در افکار عمومی، موجب تضعیف هرچه بیشتر گفتمان رقیب شوند. شاهد این مدعا، تلاش رسانه های غربی در پیشبرد راهبرد تبلیغی انزوای بین المللی و ضعف دموکراسی در ایران است که با بهره گیری از سوژه ها و راهکارهای متنوع، این رویکرد تبلیغی را با جدیت دنبال می کنند. (میرزایی نژاد اوجانی، بهار 1398، ص 112)
سالهاست رسانه های نظام سلطه یک فضای رسانه ای ضد ایران را بصورت مشخص دنبال می کنند و در هر دوره ای هم با دستور کار مشخصی، فضا را پیش می برند. حال با ظهور ابزارهای رسانه ای جدید بر بستر اینترنت همچون توییتر و فیسبوک و ... که مالکیت و مدیریت این فضا اغلب در اختیار آمریکاست و از این ابزار برای القای طرز فکر و اهداف خود و یا گروه خاصی در جامعة ایران استفاده می کند می بایست مدیران و کارکنان رسانه ها که فرماندهان و سربازان جنگ با دشمن در حوزه رسانه هستند، بیشتر با این شیوة جنگی آشنا شوند. نوشتار حاضر خلاصه ای از برنامه انعکاس است که در تاریخ 29/ 03/ 1398 از شبکه رادیویی گفتگو پخش شد. مهمانان این برنامه زنده رادیویی آقایان دکتر نجفی سولاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه، دکتر ناقدی کارشناس اندیشکده برهان، دکتر علیرضا داودی کارشناس سواد رسانه ای، دکتر محمدرضا اصنافی کارشناس رسانه و متخصص جنگ روانی بودند که موضوع «جنگ رسانه ای» را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. در ادامه مهمترین بخش های این گفتگو در قالب یک پژوهش تلخیص شده ارائه می شود.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // زهرا فرخی