پخش زنده
امروز: -
فرودگاه سراوان بیش از 10 سال است که به صورت نیمه تعطیل درآمده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز سیستان و بلوچستان ، این فرودگاه با مساحت 700 هکتار و طول باند 2 هزار و 160 متر در سال 1386 با تمام امکانات به بهرهبرداری رسید ولی از سال 1388 با حذف پروازهای مسافری به صورت نیمه تعطیل درآمده است.
رییس فرودگاه سراوان میگوید : با این وجود ، در این مدت توسعه زیرساختهای این فرودگاه از جمله توسعه باند فرودگاهی و برج کنترل و همچنین توسعه خدمات رفاهی مسافران متوقف نشده است.
امراء با اشاره به این فرودگاه در حال حاضر با هواپیمای فوکر 50 قابلیت پرواز به اکثر نقاط کشور را دارد میافزاید : زیر ساخت 590 متر باند ، برای اضافه کردن به طول باند این فرودگاه آماده شده است که با بهرهبرداری از آن ظرفیت پروازهای فرودگاه 2 برابر میشود.
نیمه تعطیلی این فرودگاه چه آسیبی دارد؟
این فرودگاه با حذف پروازهای مسافری، ـ که به نظر میرسد به علت نداشتن صرفه اقتصادی برای شرکتهای هواپیمایی است. ـ ساکنان بیش از سه شهرستان سراوان، مهرستان و سیب و سوران را از خدمات پروازی محروم کرده است.
سفر با ماشین برای رسیدن به فرودگاههای ایرانشهر یا زاهدان برای ساکنان این شهرستانها امری اجباری است که همین امر سوانح جبران نشدنی زیادی را در بردارد.
فرماندار شهرستان سراوان در این باره میگوید : پارسال بر اثر تصادفاتِ محورهای مواصلاتی سراوان به شهرستانهای سرباز ، ایرانشهر ، خاش و زاهدان 123 نفر جان باختند و 617 نفر مجروح شدند.
شهرکی میافزاید : از ابتدای امسال تاکنون تصادفات این محورها ، جان 51 نفر را گرفته و 201 نفر را مجروح کرده است.
تلخ است که بدانید 90 نفر بر اثر تصادفات جادهای در شهرستان سراوان قطع نخاع شدهاند.
فعال شدن دوباره این فرودگاه چه مزیت دیگری دارد؟
فعال بودن این فرودگاه علاوه بر اینکه مردم شهرستانهای سراوان، مهرستان و سیب و سوران با جمعیتی افزون بر 400 هزار نفر را از خدمات پروازی بهرهمند میکند تاثیری زیادی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و پیشرفت علمی و فرهنگی در این شهرستانها دارد.
یوسفی رییس شبکه بهداشت و درمان سراوان میگوید : هم اکنون پزشکان متخصص به علت اینکه شهرستان سراوان پرواز مستقیمی ندارد ، تمایلی برای آمدن به این شهرستان ندارند.
فعال بودن این فرودگاه ، علاوه بر اینکه ساکنان این مناطق را از پزشکان متخصصِ بیشتری بهرهمند میکند ، خیلی از سفرهای جادهای اجباری را ـ که برای درمان انجام میشود ـ کاهش میدهد.
تعداد زیادی از استادان دانشگاه سراوان هم درخواست پرواز مستقیم به این شهرستان را داشتهاند که با فراهم شدن این امکان دانشجویان از استادان با تجربهی بیشتری بهره میبرند.
آیا مرزی بودن سراوان اهمیت فعال بودن این فرودگاه را بیشتر نمیکند؟
شهرستان سراوان به علت داشتن بیشترین مرز خاکی با کشور پاکستان ـ که در آن گروهکهای تروریستی زیادی برای آسیب رساندن به ایران فعالیت دارند ـ نقش استراتژیک و حساسی در امنیت کشور دارد.
حساسیت این مرز سبب شده که نیرویهای نظامی زیادی از جاهای مختلفِ کشور، برای حفظ امنیت این مرز به سراوان منتقل و دوباره بعد از یک مدت کوتاه جابهجا شوند که فعال بودن این فرودگاه میتواند نقش مهمی در تسهیل رفت و آمد شخصی این نیروها داشته باشد.
امکان استفاده از این فرودگاه برای پروازهای نظامی نمیتواند نیاز و اهمیت فعال بودن فرودگاه را به صورت مسافری برای نیروهای نظامی حاضر در منطقه کم کند.
به نظر میرسد اگر شرکتهای هوایی به سود کمتری قانع باشند و یا اینکه فرصت بیشتری به این فرودگاه برای سوددهی دهند مردم این مناطق میتوانند دوباره از پروازهای مسافری بهره ببرند.
برقراری یک یا 2 پرواز در هفته ، راهکار مناسبی برای فعال شدن دوباره این فرودگاه خواهد بود .
نویسنده: محمد ایرانمنش زرندی