پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای: پارسال ۶۰۶ هزار نفر از مهارت آموختگان، دانش آموختگان دانشگاهی بودند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه پارسال 606 هزار نفر از مهارت آموختگان این سازمان، دانش آموختگان دانشگاهی بودند،گفت: از این تعداد 67 هزار نفر مدرک دکتری، 53 هزار نفر کارشناسی ارشد، 371 هزار نفر کارشناسی و 114 هزار نفر مدرک کاردانی داشتند.
سلیمان پاک سرشت در ارتباط تلفنی با برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: حدود 38 درصد خروجی های مهارت آموخته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: در سه ماهه نخست امسال هم 35 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در کارگاه های ما آموزش مهارتی دیدند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه با اشاره اهمیت مهارت های فردی افزود: خانواده ها برای فرزندانشان نباید فقط دنبال برخی رشته های تحصیلی و مشاغل خاصی باشند بلکه باید به کلاس های مهارتی انان هم اهمیت بدهند.
سید حمایت میرزاده ادامه داد: آزمون های مدارس، تستی است و این آزمون ها نمی تواند مهارت های فردی را سنجش کند.
میرزاده گفت: بسیاری از استادان هم در آموزش های مهارتی، مشکل دارند و بیشتر آموزش هایشان، تئوری است.
وی با تاکید بر اینکه همه ما برای فرهنگ سازی مهارت محوری نقش داریم، افزود: رسانه ها از جمله سازمان صدا و سیما هم در این باره نقش به سزایی دارند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت علوم باید بپذیرد نمره قبولی در بحث مهارت آموزی ندارد و شیوه اش در راستای حل مسائل کشور نیست و باید در سیاست خود تجدید نظر کند.
میرزاده گفت: در برنامه ششم توسعه مواد قانونی خوبی برای توسعه مهارت آموزی وجود دارد اما وزارت علوم به آن ها اولویت نداده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور هم گفت: رابطه آموزش، بیکاری و اشتغال مربوط به حوزه اقتصاد آموزش است.
ابراهیم صالحی عمران افزود: در این حوزه، روابط تعاملی بررسی می شود و بخشی از عوامل بیکاری دانش آموختگان را در خارج از نظام های آموزش و ریشه در مسائل اقتصادی و سیاسی می دانیم.
صالحی عمران اضافه کرد: وقتی کشور رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی خوب داشته باشد نیاز به نیروی کار خواهد داشت.
وی به نقش سیستم آموزش و مربیان و استادان هم اشاره و اضافه کرد: برنامه، روش های آموزشی و شیوه های ارزشیابی هم در این باره موثر است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: وظیفه اصلی دانشگاه، تولید دانش و فناوری است و نوع خاصی از آموزش ها مربوط به مهارت است.
وی افزود: یکی از وظایف دانشگاه، رویکرد به اشتغال و بازار کار است.
صالحی عمرانی با اشاره به اینکه بیش از 550 رشته تحصیلی دانشگاهی داریم، افزود: در برخی از آن ها تقاضاهای اجتماعی بالاست.
وی گفت: رویکرد ما در دانشگاه فنی و حرفه ای، حرفه محوری و نگاه به مشاغل است و حدود 60 تا 70 درصد واحدهای درسی، عملی است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: پارسال 90 درصد فارغ التحصیلان دانش آموزان هنرستان را پذیرش کردیم و امسال هم 180 هزار نفر ایجاد ظرفیت شده است.
علاءالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار هم گفت: اینکه از آموزش عالی یا فنی و حرفه ای ایراد بگیریم مسیر از نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی گمراه می شود.
وی با اشاره به تحولات ساختار آموزش عالی از بُعد بازار کار، اشتغال و مهارت، گفت: افزایش کند تعداد دانشجویان به افزایش سریع تعداد دانشجویان و از دانشگاه نخبه پرور به آموزش عالی توده ای انبوه تبدیل شده است.
ازوجی افزود: فراوانی تعداد دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر به فراوانی دانشجویان دختر به پسر و از دانشگاه دولتی به آموزش عالی غیر دولتی و خصوصی تبدیل شده است .
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: این موضوعات، خروجی و دستاوردی داشته است که اقتصاد ما قابلیت جذب این افراد را ندارد.
ازوجی اضافه کرد: بر اساس مطالعات وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم،توسعه اشتغال پایدار بین 4 تا 40 درصد انطباق دارد و در رشته های مربوط به بهداشت به طور نسبی حدود 40 درصد انطباق دارد اما در رشته های فنی بسیار پائین است.
وی گفت: از کل شاغلان حدود 24 میلیونی کشور حدود 20 درصد آن ها، فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار تاکید کرد: باید مشکلات را شناسایی و بر طرف کرد.
مدرس دانشگاه هم گفت: ریشه و مشکل اصلی اقتصاد ما کمبود دانش آموختگان کاربردی باسواد است و استادان هم آموزش های تئوری می دهند زیرا با صنعت ارتباط ندارند.
علیرضا دلیری با بیان اینکه رشته های کاربردی کم است، افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه های فنی و حرفه ای از دانشگاه های دیگر اشتغال بیشتری دارند زیرا فنی هستند.
وی با اشاره به راه اندازی مراکز شکوفایی و نوآوری در دانشگاه ها اضافه کرد: بیش از 70 مهارت علمی و فناوری در دانشگاه های سراسر کشور ایجاد شد و از این طریق میان دانشگاه و صنعت، ارتباط برقرار شده است و بسیاری از شرکت های دانش بنیان از طریق این مراکز ایجاد شده اند.