عضو شورای شهر تهران
سامانه تلفنی ۱۸۸۸ باید به پیشگیری از تخلف شهری کمک کند
آمار بالای تماسها با سامانههای شهرداری هم خطرناک است
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ مجید فراهانی که به مرکز ارتباطات مردمی شهرداری رفته بود با تلفن ۱۸۸۸ به مدت دو ساعت به شکایت و تماس شهروندان تهرانی پاسخ داد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در حاشیه این برنامه گفت: پاسخهای تلفنی ارتباط مستقیم با رضایت شهروندان دارد و افراد، هنگامی که شهروندی تماس میگیرند به عنوان مامور شهرداری وظیفه نظارتی خود را باید به دقت انجام دهند و مطالبه گریها را دنبال کنند.
وی ادامه داد: آنچه میتواند سبب آسیب شود این است که افرادی تماس میگیرند، اما به نتیجه نمیرسند. امروز به مواردی برخورد کردم که گفتند بارها تماس گرفتیم و تماسهای مکرر که نتیجهای در پی ندارد به سیستم مدیریت شهری، رضایت مردم و شهرداری به عنوان مجموعه خدماتی آسیب میزند.
فراهانی تاکید کرد: باید از این موارد و نارضایتیها پیشگیری شود. آماری که در ۱۸۸۸ داریم مشابه سامانه ۱۳۷ است و افراد همان تماسها را با ۱۸۸۸ میگیرند که نشان میدهد تفاوت ۱۳۷ با ۱۸۸۸ در جامعه هنوز جا نیفتاده است.
عضو شورای شهر تهران افزود: هنر ما این است که این تماسها کاهش پیدا کند. وقتی میدانیم موارد زیادی از مشکلات شهروندان در حوزههای خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی است، باید طوری تصمیم سازی کنیم که این مشکلات به وجود نیاید و هنر سامانه ۱۸۸۸ این است که به تصمیم سازیهای پیشگیرانه منجر شود.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی خاطر نشان کرد: پایین آمدن سطح تماسها هنر است. هنر این نیست بگوییم ده میلیون تماس در عرض چندین سال داشته ایم. این آمار نشان میدهد ۱ میلیون نفر در هر سال مشکل بر میخورند و این افتخار نیست بلکه باعث شرمندگی است و باید کاری کنیم که تماسی برقرار نشود.
وی تاکید کرد: باید تماسها پیگیری شود و به شهروند روند پیگیری این خواستهها اطلاع داده شود و درخواستها در کارتابل شهرداری تا زمانی که این مشکل رفع نشده است، باقی بماند و مواردی که پاسخ نهایی داده شده است ملاک عملکرد شهرداری باشد.
فراهانی در پایان تاکید کرد: تماسهای بالا با سامانههای شهرداری خطرناک است. در دو ساعتی که حضور داشتم بی وقفه تلفن جواب دادم که نشان میدهد در شهر مشکل داریم و باید فکر اساسی کنیم.
محمد سالاری: نارضایتی مردم ناشی از بی عدالتی هاست
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم گفت: بیشترین شکایت مردم در سامانه ۱۸۸۸ در حوزه شهرسازی و معماری است.
محمد سالاری که به مرکز ارتباطات مردمی شهرداری رفته بود با سامانه ۱۸۸۸ به اعترضها و شکایتها پاسخ داد.
محمد سالاری گفت: این موضوع نشان میدهد وضع شهرسازی و معماری مناسب نیست و شهرداری تهران و برخی شهروندان، مقررات شهرسازی، معماری و طرح تفصیلی را به خوبی رعایت نمیکنند.
وی ادامه داد: بارها این موضوع را مطرح کرده ایم، اما مسئولان حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جلسه گذشته شورای شهر اعلام کردند که نارضایتی در این حوزه زیاد نیست و امروز هم شاهد بودیم که بیشتر تماسهایی که من و همکارانم پاسخ دادیم، اعتراض به تخلف شهرسازی و معماری در محلهها و صدور مجوز برای اضافه بنا، تغییر کاربری و ... بود.
وی افزود: ادعای تصویب کنندگان و ابلاغ کنندگان طرح تفصیلی مبنی بر اینکه با ابلاغ این طرح دیگر، فساد، رانت، دلالها و تصمیم گیریهای سلیقهای کنار زده میشود، محقق نشده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: هرچند گزارشها و ارزیابی کارگروه فنی کمیسیون شهرسازی و معماری نشان میدهد با رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم و کمیسیون تخصصی، تصمیم گیری متخلفانه در شوراهای معماری کاهش داشته است، اما این آمار باید به صفر برسد و ما به عنوان نهاد ناظر در شورای شهر و کمیسیونهای تخصصی، این رویکرد را ادامه خواهیم داد و به همین دلیل هم ما بارها از شهرداری خواسته ایم به موجب مصوبههای شورا برای تحقق پذیری مقررات شهرسازی و معماری و طرح تفصیلی و بازنگری آن اقدام کند.
وی ادامه داد: شهرداری را ملزم کردیم، چارچوب تصمیم گیری در شوراهای معماری مناطق را در لایحهای به شورا ارائه دهد که انجام شده است و هفتههای آینده در صحن شورا به تصویب خواهد رسید.
سالاری افزود: تنها راه اساسی برای کاهش تخلف، نارضایتی و بی عدالتی این است که فضا را به سمت هوشمند سازی و شفاف سازی ببریم و قوانین به صورت مشخص و عملیاتی در سامانه شهرسازی و معماری بارگذاری شود تا از تصمیمهای سلیقهای هم جلوگیری کنیم.
سالاری با بیان اینکه بیشتر نارضایتی مردم ناشی از بی عدالتی هاست، گفت: متاسفانه برخی با توجه به روابطی که دارند، امتیازهایی را در حوزه ساخت و ساز دریافت میکنند، اما اگر مردم بدانند سخت گیری در حوزه ساخت و ساز و رعایت اصول و مقررات برای همه یکسان است، قطعا سخت گیریها را میپذیرند.
وی اضافه کرد: آمار بالای تماسهای مردمی با سامانه ۱۸۸۸ نشان دهنده اعتماد شهروندان به این سامانه است، ما نیز باید پاسخ این اعتماد را بدهیم تا اعتراضها کاهش یابد.
عضو شورای شهر تهران در پایان با ابراز خرسندی از تغییر نگاه شهروندان به مسائل شهری اظهار داشت: بخشی از اعتراضهای مردم معطوف به رویههای جاری در شهر است به عنوان مثال تعدادی از شهروندان به تعریض خیابانها در محلات قدیمی که به حضور بیشتر خودروها و افزایش آلودگی هوا منجر میشود، اعتراض داشتند که نگاه ارزشمندی به مسئولیت اجتماعی است.