پخش زنده
امروز: -
پولهای کثیف از راه آثار نمایشی وارد سینما شدند و حالا سر از جشنها و جشنوارهها در آورده است پولهایی که تنها هدف شان تیشه زدن به ریشه سینماست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ورود پولهای کثیف و سرمایههای مشکوک به سینما به اوایل دهه ۹۰ بر میگردد زمانی که بابک زنجانی در فیلمهای «هیچ کجا هیچکس»، «۱۳» و «نقش نگار» سرمایه گذاری کرد و سودای عکس انداختن با بازیگران و محبوب شدن در سر داشت.
داریوش باباییان تهیه کننده سینما در این باره میگوید؛ بیش از ۱۰۰ فیلم نامه از کارگردانان و تهیه کنندگان مطرح سینما به دفتر بابک زنجانی رسیده بود و آنها خواهان این بودند که روی فیلمنامه شان سرمایه گذاری شود، اما در جریان تولید فیلم «نقش نگار» که زنجانی تصمیم داشت از طریق آن در جامعه هنری محبوبیت پیدا کند دست وی رو و این فرد دستگیر شد.
زنجانی نخستین فردی بود که قصه پولشویی و سرمایه گذاری مشکوکش در هنر هفتم علنی شد، اما اوج بریز و بپاش در دنیای هنر به مجموعه تلویزیونی شهرزاد بر
میگردد زمانی که سیدهادی رضوی و محمد امامی خواستند با ساختن یک اثر هنری بر پولشوییهای خود پرده بیندازند.
فصل اول مجموعه تلویزیونی شبکه نمایش خانگی به کارگردانی حسن فتحی و با نقش آفرینی چهرههای نام آشنای سینما از جمله علی نصیریان، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مهدی سلطانی سروستانی، فریبا متخصص، محمود پاک نیت و مصطفی زمانی تولید و عرضه شد.
قصه متفاوت و ساختار با کیفیت این مجموعه تلویزیونی نظر مخاطبان را به خود جلب کرد، اما رفته رفته مشخص شد پول این مجموعه تلویزیونی مشکوک است زمانی که فصل دوم شهرزاد کلید خورد، خبر جدایی تعدادی از عوامل و بازیگران به گوش رسید و دلیل آن شبهه دار بودن این پول اعلام شد، اما تعدادی از بازیگران و عوامل با علم به اینکه سرمایه ساخت این مجموعه نمایشی از صندوق ذخیره فرهنگیان و به شکل غیر قانونی تأمین شده در آن حضور پیدا کردند که همین امر انتقاد بسیاری از هنردوستان را در پی داشت.
مسأله پولهای کثیف و سرمایههای مشکوک در سینما به شهرزاد خلاصه نشد و نامهای دیگری هم به لیست پولشویان سینمایی اضافه شده است از فردی که صاحب آژانس هواپیمایی است و در اماکن مختلف عنوان کرده که علاقهمند است در سینما سرمایه گذاری کند تا جمعی از آقازادهها و بیت کویین بازی که حالا هوس عکس انداختن با چهرههای مطرح سینمایی به سرش زده، حتی بوی پول کثیف در مهمترین رویداد سینمایی کشور هم به مشام رسید. زمانی که تعدادی از فیلمها نام همین چهرهها را به عنوان سرمایه گذار در عنوان بندی (تیتراژ) خودش داشتند و عدهای حتی گفتند بخشی از هزینه برپایی جشنواره فیلم فجر را یکی از همین افراد داده است.
مسأله پولهای کثیف و مشکوک در سینما صدای بسیاری از هنرمندان را در آورده از علیرضا داوود نژاد و پرویز شیخ تادی تا جمعی از بازیگران که میگویند ورود سرمایههای مشکوک به سینما سبب بالا رفتن بی حد و مرز دستمزد برخی از بازیگران شده و بسیاری را هم از کار بیکار کرده است.
چندی پیش یک جشن مستقل سینمایی تلویزیونی برگزار شد و همه میگفتند یکی از همین چهرههای مشکوک سرمایه گذار پشت این جشن قرار گرفته است بسیاری از فعالان فرهنگی معتقدند سرمایههای مشکوک به شکلی ساماندهی شده و با یک فکر و برنامه ریزی قبلی از سوی حتی برخی از سفارت خانهها وارد سینما شد تا فیلمها به سمت و سوی دلخواه آنها پیش برود.
اگر نگاهی اجمالی به آثاری که از سرمایههای مشکوک تغذیه کرده اند بیندازیم خواهیم دید که این فیلمها یا طنز سخیف و توهین به فرهنگ و برخی از ارزشهای جامعه هستند و یا مسائل اجتماعی را با نگاهی سیاه به تصویر کشیده اند حتی خبر انتخاب یکی از این فیلمها در جشنواره ونیز منتشر شد و کمتر کسی است که نداند پشت جشنواره ونیز و از این قبیل جشنها و جشنوارههای سینمایی چه سیاستهایی نهفته است.
یزدان عشیری فعال فرهنگی درباره ورود پولهای مشکوک به سینما گفت: پولهای مشکوک در عرصههای مختلف دیده میشوند از فوتبال و موسیقی تا تئاتر و سینما، اما این برای ما جای سؤال دارد که چرا هیچ کجا مسؤولیت بررسی صحت پولهای وارد شده به سینما را به عهده نمیگیرد.
وی افزود: زمانی که پول مشکوک به سینما وارد شود؛ خرد، اندیشه ورزی و عدالت خواهی خارج میشود ذات سینما روشنگری و عدالتخواهی است، اما سینمایی که از آبشخور پولهای کثیف تغذیه شود روحیه انقلابی، اعتراضی و عدالتخواهی خود را از دست میدهد. مسأله پولهای کثیف یکی از مسائلی است که همواره در محافل سینمایی مطرح بوده است حتی در نخستین نشست خبری رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری با اهالی رسانه از حسین انتظامی درباره بررسی پولهای کثیف به سینما سؤال شد و انتظامی در پاسخ گفت، ما مسؤول بررسی صلاحیت پولهای وارد شده به سینما نیستیم و مراجع قضایی باید پیگیر آن باشند.
سیدرضا اورنگ مدرس سینما و فعال عرصه رسانه گفت: وظیفه دولت حمایت و هدایت است، برای استخدام یک فرد در ادارات دولتی انواع استعلامها و گزینشها انجام میشود، چطور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمیتواند چنین کاری برای تهیه کنندگان و سرمایه گذاران انجام دهد به نظر من بررسی درستی پولهای وارد شده به سینما، وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر این کار را انجام ندهد کوتاهی کرده است، حالا یک عزم جمعی توسط فعالان فرهنگی صورت گرفته تا قضیه پولهای کثیف برای همیشه حل و فصل شود.
البته همه میدانند که مثلث هنرمندان، مسؤولان و اهالی رسانه میتوانند با هم افزایی و جدیت در ریشه کن کردن پولهای کثیف نقش آفرینی کنند، زیرا پولهای کثیف که بی رویه به بخشی از طرحهای سینمایی و شبکه نمایش خانگی تزریق میشود از اساس و پایه مشکل دارد و صاحبان این پولها دلشان برای هنر نسوخته است و تنها به فکر مطرح کردن خود یا کشاندن سینما به سمت و سوی محتوای دلخواه خود و حامیان شان هستند، اینها هدفی جز تیشه زدن به ریشه سینما ندارند و ریشه کن شدن آنها افزون بر همت جامعه هنری، نظارت بیشتر نهادهای مربوطه را میطلبد.