علیرضا جعفری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه صدور مجوز برای این مرکز از سال ۹۶ تاکنون در سازمان توسعه تجارت با مشکل مواجه شده است افزود: در حالی که ایران قادر به صادرات تولیدات باکیفیت کیف و کفش و دیگر محصولات چرمی به روسیه است، اما سهم ما از بازار چهار میلیارد دلاری این کشور در حال حاضر صفر است.
صادرکننده کیف و کفش چرم گفت: صادرات صد میلیون دلار محصولات چرمی از جمله کیف و کفش به روسیه این صنعت را با تحولی بنیادی مواجه خواهد کرد و البته ما ظرفیت تولید و صادرات این محصولات را به روسیه داریم.
جعفری افزود: طولانی شدن مراحل اداری برای دریافت مجوز، ما را به جای تمرکز بر روی صادرات برای دریافت مجوز این مرکز ثابت بازاریابی متمرکز کرده است.
این صادرکننده با اشاره به روابط سیاسی مناسب ایران و روسیه ادامه داد: یکی از راههای معرفی محصولات ایرانی در بازار روسیه حضور تولیدکنندگان در نمایشگاههای تخصصی این محصولات در کشور روسیه است، اما این در حالی است که هزینه حضور هر تولیدکننده رقمی معادل صدمیلیون تومان است که تولیدکننده ایرانی قادر به پرداخت این هزینه نیست، بنابراین ما در گام اول یعنی حضور در این نمایشگاهها نیز با مشکل مواجه هستیم.
وی با تاکید بر ضرورت وجود مرکزی مشخص برای معرفی انواع محصولات ایرانی به همراه محصولات چرمی به کشور روسیه گفت: در حالی که کشورهای ازبکستان، بلاروس و قزاقستان کفش تولیدی خود را به روسیه صادر و با قیمتهای بالا عرضه میکنند، تولیدکننده محصولات باکیفیت ایرانی از این امکان برخوردار نیستند.
جعفری گفت: هم اکنون روسیه به کشورهای همسایه خود صادرات دارد که اگر ما امکان حضور در این بازار را پیدا کنیم میتوانیم از طریق روسیه در بازار کشورهای همسایه آن نیز محصولات خود را عرضه کنیم.
وی میزان صادرات فعلی محصولات چرمی ایران به روسیه را ۴۰ هزار دلار دانست و ادامه داد: روسیه ۷۰ درصد کالاهای خود را وارد میکند بنابراین این کشور با جمعیت ۱۴۰ میلیون نفری فرصت مناسبی برای عرضه محصولات ایرانی است.
این صادرکننده با اشاره به اینکه تولیدات ایران مزیت رقابتی دارد افزود: تولیدکنندگان ایرانی نمیتوانند به تنهایی به بازار هدف وارد، نشان سازی و محصولات خود را عرضه کنند و این دلیل سهم کم ما از صادرات است.