امام با اشاره به اینکه ساختمان و تجهیزات این دو ایستگاه بیش از ۹۹ درصد پیشرفت دارد، گفت: ایستگاه میدان محمدیه در منطقه ۱۲ تهران؛ ایستگاه تقاطعی است که ایستگاه خط ۱ آن سال ۱۳۸۰ افتتاح شد و بزودی ایستگاه خط ۷ نیز وارد مدار بهره برداری میشود.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه بسیج هم در منطقه ۱۴ تهران دو ورودی دارد که ورودی شمالی در حال تکمیل شدن است، گفت: این ایستگاه در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی و بسیج است و با بهره برداری آن، شهروندان به ایستگاههای اتوبوس BRT پایانه خاوران و علم و صنعت دسترسی خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه برای بازگشایی ایستگاههای بسیج و محمدیه باید ایمنسازی و آمادهسازی ایستگاههای بخش میانی شامل مولوی، قیام، ۱۷ شهریور، شهید محلاتی و آهنگ انجام میشد، گفت: اینها ایستگاههای عبوری هستند که با تامین منابع مالی طی ماههای آینده به بهره برداری خواهند رسید.
وی افزود: عمیقترین خط متروی تهران با عمق ۵۶ متر در محدوده بیمارستان امام خمینی (ره) و برج میلاد تهران در خط ۷ قرار دارد.
خط ۷ مترو بیشترین ایستگاههای تقاطعی با شبکه مترو و همچنین بیشترین مسافرگیری را با توجه به تعداد ایستگاهها خواهد داشت.
امام این را هم گفت که هیچ ایستگاه و بخشی از خطوط مترو افتتاح نخواهد شد مگر آنکه ایمنی آن به طور کامل فراهم شود و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، پیمانکار و مشاور خطوط در این زمینه مسئولیت دارند و زمانی که بخشی به افتتاح میرسد باید همه موارد ایمنی به تایید رسیده باشد.
امام با تاکید بر اینکه اولویت ما در متروی تهران رعایت اصول و استانداردهای لازم است، تصریح کرد: برخی اظهار نظرها ناشی از اطلاعات ناقص است و ایمنی کامل در شرایط نرمال و در شرایط نرمال و اضطرار در متروی تهران تامین شده است.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، گفت: در خط ۷ مترو؛ پایانهای در ورزشگاه تختی پیش بینی شده است، اما وزارت ورزش و جوانان باید ۱۷ هکتار زمین را در اختیار مترو قرار دهد که سازمان املاک شهرداری تهران در حال پیگیری تا عملیات اجرایی این پایانه را شهریور ماه آغاز کنیم.
وی افزود: تا راه اندازی این پایانه و همچنین پایانه آزادگان و پایانه کلاهدوز مربوط به خط ۳ و ۴، تعمیرات قطارها در پایانه خط یک و دو صورت میگیرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) همچنین گفت: مهمترین وظیفه سامانه علایم جلوگیری از برخورد قطارهاست که با حضور و فعالیت پیمانکار داخلی بخش علایم خط ۷ را تکمیل کردیم.
وی راه اندازی نشدن سامانه علایم و تهویه در محدوده بهره برداری، پایدار نبودن سیستم برق رسانی و تکمیل نبودن تجهیزات مخابرات، نواقص خطرساز روسازی در طول مسیر محدوده بسیج-آهنگ، هلال احمر- بریانک، محدوده مولوی، ایجاد نشدن مسیرهای سبز قابل استفاده جهت خروج اضطراری مسافران و همچنین تامین نشدن سامانه آب برای مهار اتش سوزی در ایستگاهها و طول خط را بخشی از نواقص اعلام کرد که به توقف بهره برداری از خط ۷ متروی تهران در برج ۸ سال ۹۶ شد.
امام به اصلاح روسازی مسیر در ۴ محدوده به طول حدود ۴۰۴ متر برای افزایش سرعت و ایمنی تردد قطار اشاره کرد و گفت: ضرورت اطمینان از افزایش ایمنی مسیر، حرکت پایدار قطارها، صیانت از جان مسافران و افزایش بهره وری سیر و حرکت از اهداف توقف بهره برداری از خط ۷ متروی تهران بوده است.
وی گفت:در زمان بهره برداری ناقص اولیه به طول ۲۲ کیلومتر و ۸ ایستگاه، متوسط مسافر ۸۵۰۰ نفر در روز بود که در بهره برداری فعلی به طول ۱۳.۵ کیلومتر و ۸ ایستگاه به حدود ۵۰۰۰۰ نفر در روز رسیده است.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه در گذشته ۲۲ کیلومتر از این خط بدون هیچ گونه سامانه تهویه راه اندازی شده بود، گفت: در حال حاضر ۲۷ واحد تهویه در این خط راه اندازی شده است.
محمود یوسفی مجری خط ۷ مترو نیز گفت: شبکه خط ۷ مترو تهران؛ یک تونل رفت و برگشت دارد که در دوره بهره برداری ۴۵ رام قطار با سرفاصله زمانی ۲ دقیقه در این خط راه اندازی میشود.
یوسفی افزود: حداکثر سرعت قطار ۸۰ کیلومتر در ساعت و متوسط سرعت آن ۳۵ کیلومتر در ساعت است.
به گفته مجری طرح ساخت خط ۷ مترو تهران، گنجایش هر قطار ۱۴۸۰ نفر و مدت توقف قطار در هر ایستگاه ۳۰ ثانیه است.
وی گفت: نصب و راه اندازی ۲۷ واحد تهویه، ساخت ۹ شفت میان تونلی و تکمیل عملیات اجرایی ۴ شفت میان تونلی از این اقدامات این خط است و ۳ شفت میان تونلی در ایستگاههای محمدیه - مهدیه، مهدیه -هلال احمر، رودکی و نواب صفوی درحال بهره برداری است.
مژده شعاعی، مدیر پروژه تجهیزات و مشاور کارفرما در خط ۷ متروی تهران هم درباره نسل جدید سامانه تصفیه هوا (ایرواشر) که در هواسازهای ایستگاه متروی میدان محمدیه نصب شده است، گفت: هوای تازه پس از کاهش دما و افزایش رطوبت، در ایستگاه دمیده میشود.
این سامانه در مقایسه با نوع سنتی آن بیش از ۷۰ درصد مصرف آب و هزینههای بهره برداری را کاهش میدهد.