استان قزوین با دارا بودن ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، تولیدکننده بیش از چهار
درصد ار محصولات کشاورزی و باغی کشور است.
این استان، جزو ده استان برتر کشور در عرضه محصولات باغی و کشاورزی بوده و سالانه چهار میلیون تن محصول، در آن، تولید میشود.
با وجود اینکه محصولات باغی و صیفی جات در استان قزوین متناسب با میزان تقاضا و به اندازه کافی تولید میشود، اما قیمت محصولات در پروسه مزرعه تا سفره با جهش ۳ برابری قیمت نیز مواجه بوده است.
تورم، صادرات و هزینههای جانبی نظیر هزینه حمل و نقل، از جمله عواملی هستند که در روند عبور از مزرعه تا سفره، به طکر طبیعی بر افزایش قیمت محصول، اثر میگذارند.
اما در حال حاضر اختلاف قیمت فاحش در فرایند تولید در مزرعه تا سفره، معقول نیست و کشاوزران و باغداران در این پروسه، کمترین سود و بهره را میبرند، طوری که برداشت محصول برای کشاورز باغدار، چندان صرفه اقتصادی ندارد.
با این حا این سئوال ایجاد میشود که چه عواملی موجب شده که قیمت محصول در مزرعه و مراکر عرضه، اینقدر اختلاف داشته باشد؟ و چرا اقدامات مؤثری برای کاهش این اختلاف و نفع بیشتر تولیدکنندگان انجام نشده است؟
وجود نقصان در زنجیره مزرعه تا سفرهوجود زنجیره مزرعه تا سفره در رونق اقتصاد و تأمین نهادههای کشاورزی، امری ضروری و مهم است که با نقصان یک حلقه از این زنجیره، زحمات کشاورز به هدر خواهد رفت.
محمودی، مدیر سازمان تعاونی روستایی استان که میهمان برنامه نبض سیمای مینودری بود، با بیان اینکه اگر بتوانیم در بخش کشاورزی، زنجیرههای تولید را ایجاد و تقویت کنیم، هم در تولید و هم در سفره مردم اثرگذار خواهد بود، گفت: متأسفانه وجود زنجیره ناقص در کشور سبب شده تا تولید کننده با کمترین قیمت محصول را بفروشد و مصرف کننده نیز با بالاترین قیمت محصول را خریداری کند.
وی افزود: ایجاد زنجیره مزرعه تا سفره، هزینههای تولید را تا ۳۰ درصد کاهش میدهد و از گردش پول منجر به تورم نیز جلوگیری میکند.
مدیر سازمان تعاونی روستایی استان با اشاره به اینکه برنامههای زنجیره مزرعه تا سفره را دولت یا دستگاههای متولی ارائه میکنند و اجرای آن نیز با خود تولیدکنندگان است، گفت: ورود دولت به بازار، مانند تأمین میوه شب عید، ورود مداخلهای است، اما این سیاست در دولت وجود ندارد که بر روی همه محصولات کشاورزی ورود کند.
به گفته محمودی، در دنیا، تعاونیها با کمک شهرداری ها، محصولاتشان را در میادین عرضه مستقیم به فروش میرسانند، چیزی که در کشور و حتی در استان قزوین اصلاً وجود ندارد.
مدیر سازمان تعاونی روستایی استان با بیان اینکه میوهای که از سوی باغدار به میادین عرضه میشود تا به دست مصرف کننده نهایی برسد، به دلیل حضور دلالها تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا میکند، گفت: باید مکانهایی داشته باشیم تا خود تولیدکنندهها به صورت مستقیم در آنها حضور داشته باشند.
وی افزود: ما این توانایی را در استان داریم و دو سال است که در سازمان تعاون روستایی میخواهیم اولین بازارچه دائمی عرضه مستقیم محصولات را در قزوین دایر کنیم.
محمودی تصریح کرد: تمام زیرساختهای بازارچه در زمینی به مساحت یک هکتار و با ۴۰ غرفه در چهارراه خیام و در کنار مرکز سرمایه گذاری استان مهیا شده است و از تمام تولیدکنندگان دعوت میکنیم برای فروش محصولات پروتئینی و حتی کشاورزی شان در این بازارچه اقدام کنند.
وی افزود: در تاکستان و بوئین زهرا هم احداث این بازارچه ها، پیش بینی شده است.
مدیر سازمان تعاونی روستایی استان با بیان اینکه خود کشاورزان هم در پایین آمدن قیمت برخی محصولات کشاورزی دخیل هستند، گفت: سال گذشته قیمت گوجه فرنگی بسیار بالا بود، اما امسال علیرغم اینکه دولت، هفت هزار هکتار برای استان قزوین تصویب کرده است، اما سطح گوجه فرنگی استان بیش از ۱۰ هزار هکتار است.
محمودی میگوید، کشاورزان و باغداران در تولید مشکلی ندارند و تولیدکنندگان امروز بالای ۱۰۰ تن در هر هکتار برداشت میکنند و همین عامل سبب شده تا قیمت نهایی محصولات کشاورزی کاهش یابد و صادرات بی رویه نیز قیمت آن را افزایش دهد.
وی افزود: در دنیا همه تولیدکنندهها تعاونیهایی دارند که هم تعیین کننده قیمت و هم بازارساز هستند. این چرخه در گذشته خوب بود، اما امروز از بین رفته است.
احداث میدان میوه و تربار و بارانداز در نجم آبادمعاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز دیگر میهمان برنامه نبض بود. کبیری گفت: در شرایط امروزه که کشور درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی و تحریمهای ظالمانه است، باید به ظرفیتهای موجود در بخش کشاورزی، تولید، بسته بندی و کشف بازارهای هدف صادراتی، توجه جدی شود.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه استان قزوین با دارا بودن ظرفیتهای بالقوه در بخشهای کشاورزی و میوه و تره بار، اما از نبود میدان تره بار و بارانداز، رنج میبرد، گفت: با تلاش سازمان صمت و اتحادیه بارفروشان استان در سال جاری موفق شدیم ۲۰ هکتار زمین برای احداث میدان میوه و تره بار در منطقه نجم آباد جانمایی کنیم.
کبیری با بیان اینکه حد نهایت سود فروشنده محصولات کشاورزی ۳۰ درصد است، تصریح کرد: باید به کشاورزان از کشت تا بسته بندی و عرضه محصولات کشاورزی آموزش دهیم تا قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف، کنترل شود.
به گفته معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نظارت بر بازار یکی از اصول و وظایف سازمان صمت، اتاق اصناف و اتحادیه هاست و روزانه نیز بازرسی ها، صورت میگیرد و اگر گران فروشی مشاهده شود، اعمال قانونی میکنیم.
وی افزود: هم سازمان تعزیرات و هم اصناف، با اختلال کنندگان بازار و سودجویان برخورد میکنند.
سخن پایانییکی دیگر از عوامل مؤثر در اختلاف قیمت محصول در فرایند سفره تا مزرعه، پیش فروش محصول توسط کشاورز و باغدار است. در بیشتر موارد کشاورز برای اینکه بتواند هزینه پرورش، کود زراعی، سم و آبیاری را تأمین کند، ناگزیر به پیش فروش محصول میشود که در نهایت سود او را به حداقل میرساند.
حمایت از تولید کنندگان، مانع از پیش فروش محصول شده و جلوی نابسامانی زنجیره تولید تا مصرف را میگیرد.