وی در ادامه به اعلام آماری از میزان مشارکت در ثبت نام انتخابات شورایاریها پرداخت و گفت: از مجموع کاندیداهای ثبت نام شده، سهم زنان به ۲۵ درصد رسیده است که نشان از حساسیت بانوان در مشارکتهای اجتماعی دارد. نکتهای که مهم است حضور جوانان بود که طبق آمار اعلام شده مشارکت شهروندان زیر ۴۰ سال، ۴۰ درصد و زیر ۳۰ سالهها ۱۴ درصد دواطلبان را تشکیل میدهند که جوانگرایی محسوسی در شورایاری هاست.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیئتهای نظارت از آغاز ثبت نام، برای صرفه جویی در زمان فعالیت خود را شروع کرده بودند، گفت: در هفته جاری این هیئتها باید مدارک کاندیداها را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این نخستین انتخابات در ایران است که بصورت الکترونیکی و با همکاری وزارت کشور برگزار میشود که مقدمهای برای الکترونیکی کردن سایر انتخابات است.
وی به اعضای هیئت نظارت توصیه کرد: در جریان بررسی صلاحیتها حداکثر مراقبت بعمل آید تا حقی از شهروندان تضییع نشود و براساس سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی مقام معظم رهبری، تلاش شود که انتخابات شورایای با بیشترین شور و نشاط و مشارکت برگزار شود.
محسن هاشمی همچنین راهبرد شورای شهر تهران در برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری را کیفی سازی این نهاد موثر و کاهش شائبهها و ارتقای تصویر شورای محله در فضای عمومی شهر عنوان کرد و افزود: و در این راستا با حذف مولفههای رانتی، نظیر اهدا امتیاز طرح ترافیک به اعضای شورای محله، تلاش شد که نخبگان و نیروهای کیفی که انگیزه ایجاد تحول و ارتقا عملکرد نهاد شورایاری را دارند، تشویق به حضور در انتخابات شوند که خوشبختانه در فرایند ثبت نام این موضوع تا حدودی محقق شد.
پورسید آقایی تاکسیها باید از کولر استفاده کنند معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی با تسهیلات داخل خودرو یعنی در تابستان با کولر و در زمستان با بخاری است.
محسن پورسیدآقایی در پایان یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با روشهای مختلف امکان خواندن پلاکهای مخدوش را داریم، اظهار کرد: طرح تشدید برخورد با مخدوش کردن پلاک از این هفته توسط پلیس راهور انجام میشود و با نصب دوربینهای خروجی رصد پلاکها بیشتر خواهد شد.
معاون شهردار اضافه کرد: علاوه بر دوربینهای خروجی و ورودی طرحهای ترافیکی تهران، برخی دوربینهای داخل طرح نیز پلاکهای مخدوش را ثبت میکنند و میخوانند.
پورسیدآقایی درباره آخرین وضعیت پارک حاشیهای توضیح داد: ساماندهی پارک حاشیهای در تهران همیشه وجود داشته و قبلاً توسط پارکبانان با گرفتن پولهای غیرمنطقی و نامعقول از مردم انجام و در برخی اوقات منجر به دعوا و نزاع میشد.
وی ادامه داد: اکنون در منطقه ۲ طرح پارک هوشمند حاشیهای انجام و خودروهایی مجهز به دوربین با گشت زنی از پلاک خودروهای پارک شده عکس برداری میکنند. پارک خودروها تا ۳۰ دقیقه اول رایگان است و پس از آن براساس نرخ مصوب شورا مالک خودرو باید هزینه پارک پرداخت کند.
وی توضیح داد: این پرداخت با خوداظهاری مالک خودرو پرداخت یا از حساب مالک در سامانه «تهران من» کم میشود، این طرح برای راحتی شهروندان و ایجاد فضای پارک خودرو است چرا که مالک خودرویی که مثلا برای مدت طولانی در مکانی پارک میکند باید به صورت تصاعدی عوارض پارک پرداخت کند.
معاون شهردار تهران درباره نرخ کرایه در تابستان گفت: نرخ کرایه تاکسی با تسهیلات داخل خودرو یعنی در تابستان با کولر و در زمستان با بخاری است. برخی رانندگان به واسطه مشکلات فنی خودروی خود که کولر روشن نمیکنند، تخلف میکنند و این موضوع مورد قبول ما نیست.
وی درباره تردد خودروهای دودزا در شهر توضیح داد: توقف خودرویی که دود میکند برعهده پلیس راهور است و آنها نیز این کار را میکنند. اگر این خودروها معاینه فنی نداشته باشند روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه میشوند و این مهم با چند هزار دوربین در سطح شهر انجام میشود. خودرویی ممکن است معاینه فنی گرفته، اما خودرو خراب شده و اگر شهروندان عکس این خودرو را بفرستند یا با شماره ۱۸۸۸ تماس بگیرند، معاینه فنی خودروی مذکور ابطال میشود و مالک دوباره باید معاینه فنی بگیرد.
پورسیدآقایی تاکید کرد: این سخت گیری در اتوبوسها بیشتر است، اما به صورت ذاتی خودروهای دیزلی در ابتدای حرکت دود تولید میکند که این امر عادی است.
وی در خصوص طرح کنترل الودگی هوا عنوان کرد: با اجرای این طرح در دو هفته اول ترافیک محدوده کاهش یافته و در بعضی ساعات تا ۴۰ درصد کاهش ترافیک را شاهد بودیم. با اجرای این طرح متوسط سرعت خودروها بالا رفته است.
معاون شهردار اضافه کرد: کاهش ترافیک با اجرای طرح کنترل الودگی هوا بین ۲۵ تا ۴۰ درصد بوده، اما در هفته اول مهر با افزایش ترافیک مواجه خواهیم بود. تاکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سامانه تهران من ثبت نام کردند و پیش بینی میکنیم این آمار تا ۲ میلیون نفر برسد.۷۰ هزار نفر از ساکنان محدوده طرح نیز در این سامانه ثبت نام کردند و به صورت کلی روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر روزانه در سامانه تهران ثبت نام میکنند.
وی درباره آلایندگی برخی وانت بارها و خودروهای داخلی گفت: اجازه ساخت خودرو در حیطه اختیار محیط زیست و سازمان استاندارد است، اما وظیفه ما این است که بدون معاینه فنی اجازه تردد خودرو در شهر را ندهیم.
پورسیدآقایی درباره دستفروشی در مترو عنوان کرد: برخورد با دستفروشی در ایستگاههای مترو به شدت دنبال میشود و به مدیران ابلاغ کردیم که اگر بساط دستفروشی در هر ایستگاهی ببینیم مدیر آن ایستگاه برکنار میشود. ممکن است دستفروشی به مدت ۵ دقیقه بساط گستری کند، اما واقعا نمیشود با آن برخورد کرد.
معاون شهردار افزود: در این موضوع نیز تصمیم گیر خود شهروندان هستند چرا که تا وقتی از دست فروشان خرید میکنند و بساط گستران سود خوبی دارند، پدیده دستفروشی ادامه خواهد داشت. بپذیرید که نمیتوانیم تعقیب و گریز با دستفروشان مترو داشته باشیم و مردم باید در مبارزه با این معضل همکاری کنند.
محسن هاشمی
شورا حرف آخر را درباره باغ بودن یا نبودن املاک ثبتی میزند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره اختلاف نظرها نسبت به باغ بودن یا باغ نبودن برخی از املاک گفت: شورای شهر تشخیص میدهد که ملک باغ است یا باغ نیست.
محسن هاشمی رفسنجانی در پایان یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توسعه دوچرخه به عنوان مد حمل و نقلی تا چه میزان در وضعیت ترافیک شهر تهران اثرگذار است؟ اظهار کرد: در دنیا کشورهایی به موضوع توسعه دوچرخه عمل کرده و نتیجه هم گرفتهاند. برای مثال در گذشتههای دور که کشور چین به صورت کمونیستی اداره میشد دوچرخه یک عنصر بسیار مؤثر در حرکت بود.
وی با بیان اینکه در کشور هلند نیز زیر ساختهای شهری را طوری ساختند که افراد میتوانند با دوچرخه به محل کار خود بروند و در خیابان تردد کنند، گفت: به نظر من دوچرخه در تهران و مخصوصا مناطق جنوب شهر که مسطح است میتواند به عنوان یک وسیله تردد گسترش یابد.
هاشمی با اشاره به شیب موجود در مناطق شمال شهر اضافه کرد: برای طی مسیرهایی که سرپایینی است استفاده از دوچرخه آسان به نظر میآید، اما برای برگشت که مسیر سربالایی است استفاده از آن دشوار است.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در مجموع نمیتوان به دوچرخه به عنوان یک پدیده حمل و نقل انبوه نگاه کرد و بیشتر باید به عنوان یک پدیده حمل و نقل محیط زیستی دید.
هاشمی با بیان اینکه در هیچ کاری افراط و تفریط درست نیست، تاکید کرد: باید این موضوع را یک مد حمل و نقل در نظر بگیریم و حداکثر استفاده را ببریم.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا خود شما هم از دوچرخه برای تردد استفاده میکنید، گفت: من قبلا به شوخی گفتهام که، چون استفاده از دوچرخه کار سختی است از سهچرخه استفاده میکنم.
وی درباره اختلاف نظرها نسبت به باغ بودن یا باغ نبودن برخی از املاک بیان کرد: این اختلاف نظرها همواره موجود بوده و در برخی از مواقع هم این موضوعات اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام میرود.
محسن هاشمی تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت هم برای اینکه مرجعی را برای حل همه اختلافها در نظر بگیرد شورای شهر را برگزیده تا تشخیص دهد که ملک باغ است یا باغ نیست و لذا شورا حرف آخر را میزند.
رئیس شورای شهر تهران در تشریح جلسه امروز شورا اضافه کرد: امروز گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ به پایان رسید. بر همین اساس تکالیفی برای شهرداری و شورا معین شد تا به آن عمل کنند و بیش از ۴۰ بند تصویب شد که ۴ بند هم برای شوراست و در رسیدگی بودجه سالهای قبل رعایت خواهد شد.
هاشمی ادامه داد: در جلسه امروز اقای وحدتکار به عنوان عضو هیئت مدیره ناظر بر تاکسی رانان انتخاب شد تا هیئت مدیره کار خود را به صورت قانونی انجام دهد.
سالاری
ضرورت توجه به حقوق عمومی مردم در طرح توسعه ساختمان مجلس
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نسبت به بی توجهی به حقوق عمومی مردم در اجرای طرح توسعه ساختمان مجلس تذکر داد.
محمد سالاری در جلسه امروز شورا در تذکری به شهرداری تهران و مجلس در خصوص طرح توسعه مجلس گفت: طرح توسعه ساختمان مجلس در محدوده میدان بهارستان و تعیین حرایم آن موضوعی است که برای شهروندان و ساکنان در حوزه نفوذ آن طرح، مسایل و مشکلات بسیاری را بوجود آورده است. شکلگیری و بارگذاریهای قابل توجه ساختمانها در محدوده طرح که در مراحل پایانی است، مبتنی بر رعایت مفاد طرح تفصیلی شهر نبوده و بر اساس تفاهمی با شهردار وقت تهران و مصوبه کمیسیون ماده ۵ در یک مقطع زمانی انجام شده است.
وی ادامه داد: تنها سند ملاک عمل توسعه برای این محدوده یک مصوبه کمیسیون ماده ۵ است که متاسفانه بدون توجه کافی به پیوستهای مطالعاتی از جمله پیوست اجتماعی و رعایت حقوق مکتسبه و عدمالنفع شهروندان آن محدوده به تصویب رسیده است.
سالاری با اشاره به کمتوجهی به معماری ایرانی – اسلامی در احداث نماهای این ساختمانها بیان کرد: ساختمانهای مجلس باید به عنوان نماهای شاخص و عناصر هویت بخش شهرها باشند. مجلسی که خود در مقام قانونگذار است و برای تمام سازمانها و نهادها، قانونگذاری میکند؛ باید نسبت به رعایت قانون و اصول شهرسازی و معماری پایبند باشد، اما خود نسبت به این موضوع کم توجهی کرده است.
وی تصریح کرد: از دوره گذشته تاکنون تذکراتی در خصوص طرح توسعه مجلس دادهایم و صرفا تغییرات جزیی در نماها ایجاد شد، اما همچنان وضعیت مناسب نیست.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن حقوق عمومی در اجرای طرحها اظهار داشت: اخیرا شهروندان این محدوده با مراجعات خود به ما، نسبت به اینکه شهرداری به موجب مفاد طرح تفصیلی و بارگذاری قانونی به آنها پروانه نمیدهد، معترضاند. برای طرح توسعه مجلس محدویت ارتفاعی ساخت و ساز تعیین شده است و افرادی که در شعاع ۳۰۰ متری تا شعاع ۵۰۰ متری درخواست صدور پروانه نمودهاند از شهرداری منطقه ۱۲ به مجلس فرستاده میشوند تا ارتفاع ساخت و ساز آنها مورد بررسی و موافقت قرارگیرد و عموما با ارتفاع ۱۰.۵ متر موافقت میشود.
وی تصریح کرد: بعضا املاکی در کوچههایی هستند که ۵ الی ۶ طبقه ساختهاند، اما برای ساخت و ساز جدید محدودیت ارتفاع اعمال میشود و در حالیکه که خود ساختمانهای مجلس بصورت نسبتا بلند مرتبه ساخته شده و حقوق عمومی مالکین املاک و پارسلها رعایت نشده است.
سالاری با اشاره به محصور شدن خیابان مردم توسط مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در آغاز این دوره شورا، خیابان مردم که در اختیار تمامی شهروندان و برای مردم بود توسط مجلس محصور و در اختیار فضای درونی مجلس قرار گرفت و محدودیتهایی برای حقوق عمومی مردم ایجاد شد، این در حالی است که مجلس به عنوان نماد رعایت قانون باید مدافع حقوق عمومی مردم باشد و طرح توسعه مجلس یا هر مکانی باید به نحوی اجرایی شودکه عدم النفع آن برای مالکین و افراد دارای حقوق مکتسبه رعایت شود.
زهرا صدراعظم نوری نمیتوانیم ادعای حفاظت و صیانت از باغات داشته باشیم، اما مدام رای به غیر باغ بدهیم زهرا صدراعظم نوری در جریان بررسی پلاک ثبتی برای تشخیص باغ و غیر باغ آن در یکصدو پنجاه و سومین جلسه شورا گفت: شورای شهر تهران مرجع تشخیص باغ و غیر باغ بودن است. کارشناسان طی بررسی اعلام کردند که این ملک باغ است و عکسهای موجود نیز نشان میدهد که ملک باغ است.
او ادامه داد: اگر رای به غیر باغ بدهید ۳۰ اصله درخت موجود در باغ قطع میشود؛ این در حالی است که هر درخت برای خود ارزش اکولوژیک دارد و قطع کردن آنها محدود کردن ریههای تنفسی شهر است و برای شهروندان مشکل ایجاد میکند.
نوری با اشاره به اثر تخریبی مصوبه برجباغ اظهار کرد: یادمان نرود که مصوبه برج باغ از سال ۸۲چه بر سر باغات تهران آورد و آنها را نابود کرد. این رویه غلط نباید به هیچ عنوان ادامه پیدا کند.
در ادامه اعضای شورای شهر تهران به باغ بودن این ملک رای دادند.
همچنین باغی با ۱۰۰اصله درخت متعلق به بنیاد شهید نیز مورد بررسی قرار گرفت.
عضو کمیسیو ماده ۷قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران در واکنش به نظر کمیسیون شهرسازی و معماری مبنی بر غیر باغ بودن این ملک گفت: این باغ متعلق به بنیاد شهید و در ادامه یکی دیگر از باغهای بنیاد است که باید حتما حفظ شود.
او ادامه داد: همچنین معتقدم باغهایی که متعلق به نهادهای عمومی هستند و درواقع متعلق به مردماند باید حفظ و به مردم بازگردانده شوند.
در ادامه این ملک رای به غیر باغ بودن گرفت که نوری در واکنش به آن گفت:ما خودمان را گول میزنیم، نمیتوانیم ادعای حفاظت و صیانت از باغات داشته باشیم و مدام رای به غیر باغ بودن بدهیم. مالک باغ درخواست ساخت در ۷۰درصد مساحت ملک را داده است!
میر لوحی شهرداری گزارش جامعی از نحوه شکل گیری بدهیهای ۶۹ هزار میلیاردی ارائه دهد رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: بدهیهای گذشته میراثی است که برای ما باقی مانده و گویی ما به گروگان گرفته شده ایم به طوری که هر تصمیم ما را تحت تاثیر قرار میدهند لذا باید گزارش جامعی از نحوه شکل گیری بدهیها در دوره گذشته ارائه دهد.
سید محمود میر لوحی در یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورا و در جریان بررسی تفریغ بودجه سال ۹۶ در پیشنهادی خواستار اضافه شدن الحاقیهای مبنی بر ارائه گزارش جامعی از نحوه شکل گیری بدهی بانکها و پیمانکاران در دوره گذشته شهرداری شد.
وی ادامه داد: اشکالی که به ما واردمی باشد این است که وقتی تفریغ سال ۹۵ را تصویب کردیم باید تراز مالی شهرداری را ضمیمه میکردیم لذا نباید در تفریغ بودجه سال ۹۶ از این امر غافل شویم.
در نهایت این پیشنهاد با رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید و به این ترتیب تکلیف تفریغ بودجه سال ۹۶ مشخص شد و به سرانجام رسید.