پخش زنده
امروز: -
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به مشخص شدن علت آتشسوزی سکوی شماره 9 پارس جنوبی گفت: علت بروز این حادثه پارگی يكي از خطوط لوله فرایندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، یحیی رشیدی بیان کرد: شناسایی علت حادثه آتشسوزی در سکوی شماره 9 پارس جنوبی پس از اعزام تیم های کارشناسی و ارزیابی قسمتهای آسیب دیده این سکو صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: سکوی شماره 9 یکی از سه سکوی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی است که بعد از ظهر چهارشنبه 22 خردادماه دچار آتشسوزی شد که کمتر از دو ساعت پس از حضور تیمهای آتشنشان، آتش سوزی مهار وعملیات اطفا پایان یافت.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس در تشریح این حادثه افزود: پس از وقوع حادثه پارگی در يكي از خطوط لوله فرآيندی سكوی SPD9 پارس جنوبی كه در شرايط نرمال كاري در مسير جريان گاز قرار ندارد، آتش سوزی موضعي همراه با صدای انفجاری رخ داد كه به اقلام جانبی سكو نظير كانكس انبار و اتاقك جرثقيل سكو سرایت کرد.
وی، پارگی خط لوله ناشی از خوردگی درونی قسمتی از پیگ لانچر و نشت گاز را دلیل آتشسوزی این سکو اعلام کرد و گفت: با مهارت ویژه و عملکرد دقیق بخشهای مرتبط با این حادثه و واکنش سریع سیستمهای کنترلی سکو، سامانههاي ايمني و قطع اضطراری بلافاصله وارد عمل و ضمن ايزوله کردن ورودي و خروجی گاز و تخليه حجم باقيمانده از سيال سكو به مشعلها، از ایجاد یک حادثه در ابعاد وسیع جلوگیری شد.
رشیدی با اشاره به اینکه در این حادثه به هیچ یک از بخشهای اصلی سکو آسیبی وارد نشد افزود: در مورد بازسازی بخشهای صدمه دیده، تیمهای مختلف مدیریت مهندسی ساختمان و مدیریت تولید و عملیات هم اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند.
وی بازسازی سریع بخش آسیب دیده این سکو را از اولویتهای اصلی عملیات تولید خواند و گفت: با توجه به تمرکز تیمهای مختلف بر این برنامه، انتظار داریم سکوی شماره 9 تا قبل از آغاز فصل سرد در مدار تولید قرار بگیرد.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به خسارت جزئی آتشسوزی به سکو بیان کرد: به دلیل عملکرد و اقدامات مناسب نفرات شاغل سکو در زمان حادثه و حضور به موقع تیم آتشنشان، حادثه در زمان کوتاه مهار شد و خوشبختانه خسارت ناشی از آن کمتر از برآوردهای اولیه پس از آتشسوزی است.
وی با اشاره به اینکه کارکنان مستقر در سكو بلافاصله پس از ايمنسازي وضعي ضمن اعلام شرايط اضطراري و درخواست امداد، نسبت به ترك ايمن سكو از طريق قايق نجات اقدام کردند اضافه کرد: با اعلام شرايط اضطراری و تشكيل كميته بحران، بلافاصله يك شناور تندرو و شش شناور آتش خوار مستقر در منطقه عازم محل سكو شدند و طی مدت دو ساعت نسبت به اطفا حريق و خنك سازی سكو و نيز امداد رسانی و انتقال نفرات مستقر در قايق به موقعيتهای ايمن در سكوهاي مجاور اقدام کردند.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه خوشبختانه این اقدامات موجب شد تا آتشسوزی بدون تلفات جانی به پایان برسد گفت: البته در این حادثه چهار نفر از کارکنان جراحتهای بسیار جزیی داشتند که در همان دقایق ورود به عسلویه بهصورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.
وی از تشکیل یک كارگروه تخصصي با هدف ارزیابی دقیق اقدامات پس از حادثه و پيگيري با شركت بيمهكننده جهت برآورد خسارت خبر داد و افزود: هماکنون مقدمات عمليات بازسازی و راهاندازی مجدد سكوي ياد شده در جريان است.
رشیدی تصریح کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده، طراحی نامناسب این قسمت از خط لوله سکو توسط پیمانکار خارجی (استات اویل) به گونهای بوده است که مواد تزریقی بازدارنده خوردگی خط لوله قادر به پوشش نقطه حادثه دیده نبوده و با ایجاد خوردگی تدریجی توانایی تحمل فشار گاز را نداشته است.
وی با بیان اینکه دو سکوی دیگر پارس جنوبی نیز مشابه همین سکوی آسیب دیده طراحی و ساخته شده است گفت: کار پایش این سکوها هم آغاز شده و درحال بررسی است.