پخش زنده
امروز: -
دانشگاههای علمی کاربردی باید محیط کار داشته باشد و دانشجویان باید دورهها و فعالیتهای کارورزی را در این محیطها بگذارنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدحسین امید طی سخنانی در نشست خبری که صبح امروز در سالن همایشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد افزود: یکی از نسخههای حل مشکل بیکاری در کشور و ارتقاء میزان اشتغال، آموزشهای مهارتی است که بنابر دلایل متعدد این آموزشها در کشور کمرنگ شده است و باید سهم دانشگاه علمی کاربردی و آموزشهای مهارتی به ۳۰ درصد برسد یعنی از ۴۰ میلیون دانشجو باید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در رشتههای مهارتی تحصیل کرده باشند، ولی هم اکنون آمارها کمتر از این است.
وی افزود: البته میتوانیم با گسترش آموزشهای مهارتی ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو را اجرا کنیم تا به گسترش آموزشهای مهارتی کمک کرده باشیم.
امید در ادامه به دلایل گرایش کم دانشجویان به سمت آموزشهای مهارتی اشاره کرد و گفت: گسترش نظام مدرک سالاری و گرایش به سمت رشتههای نظری از جمله دلایل کاهش آموزشهای مهارتی و رشتههای مهارتی در کشور است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در سال رونق تولید نیازمند آموزشهای مهارتی هستیم گفت: ما به راحتی میتوانیم در مقطع کاردانی و کارشناسی ۸۰۰ رشته تحصیلی مهارتی و ۸۰۰ دوره پودمانی را پوشش دهیم و هم اکنون بیش از یکسال و نیم است که قرارداد دورههای پودمانی سربازان منعقد شده است، اما به دلیل مشکلاتی برای تأمین منابع با ستاد کل وجود دارد نتوانسته ایم این قرارداد را به مرحله اجرا برسانیم.
وی با بیان اینکه توسعه کیفی در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار دارد گفت: تعداد مراکز نوآوری این دانشگاه به ۱۲۹ مرکز رسیده است که در نقاط مختلف کشور فعالیت میکنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در ادامه سیاستهای دانشگاه ارتقاء کیفی مراکز دانشگاه علمی کاربردی در دستور کار قرار دارد که هم اکنون در استان البرز این فعالیت شکل گرفته و ما به دنبال توسعه این برنامه در استانهای آذبایجان شرقی، البرز، قم، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری و سمنان هستیم.
امید در ادامه به برخی از فعالیتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال تحصیلی ۹۸ اشاره کرد و گفت: تغییر سرفصل دروس دانشگاه از جمله برنامههایی بود که در مهر امسال به نتیجه میرسد و براساس تفاهم نامهای که با مرکز نشر داشته ایم تا پایان شهریور همه منابع مورد نیاز دانشگاهیان در دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت متمرکز وجود خواهد داشت.
وی افزود: ارتقای کیفیت اجرایی از دیگر برنامههایی است که در نیم سال ۹۸- ۹۹ به صورت گسترده انجام میشود چنانچه براساس این تصمیم تمام مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی باید مسیر جذب را در اعضای هیأت علمی دانشگاه طی کرده باشند و بدون طی کردن این مسیر نمیتوانند به عضویت جذب در اعضای هیأت علمی این دانشگاه در بیایند، همچنین مراحل جذب مدرسان قدیم این دانشگاه هم در دست انجام است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه به یکی دیگر از شروط این دانشگاه در مهر ۹۸ اشاره کرد و گفت: مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی باید محیط کار داشته باشد و مجوز آن را باید دریافت کنند چنانچه به مراکزی که چنین فضایی را برای کار دانشجویان نداشته باشند مهلت داده شده تا مهر ۹۸ با عقد قراردادهای با دستگاههایی که محیط کار دارند این فضا را برای فعالیت دانشجویان آماده کنند.
امید تأکید کرد: براساس نظرسنجی دانشگاه جامع علمی کاربردی ۲۰ درصد از دانش آموختگان این دانشگاه در حال اشتغال در رشتههای تحصیلی خودشان هستند و در دو ماه گذشته این آمارها به بالای ۳۵ درصد رسیده است من از دانشجویان خواهش میکنم که براساس علاقه شخصی خود در رشته مورد نظر ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: رتبه بندی دانشگاه جامع علمی کاربردی پارسال برای نخستین بار انجام شد و در این رتبه بندی ۵۵۰ مرکز ارزیابی شدند که ۷۰ مرکز جامع علمی کاربردی در سطح ۴ قرار گرفتند و یک سال برای ارتقای کیفیت آنها فرصت داده شده تا به رتبه بالاتر برسند هم اکنون سطربندی دوم در حال اجراست و مراکز علمی کاربردی که در سطح چهار قرار گرفته بودند اگر در همان سطح بمانند نمیتوانند در ماه مهر دانشجو پذیرش کنند و از چرخه پذیرش دانشجو حذف میشوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به اساسنامه واحدهای دانشگاهی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اساسنامه واحدهای دانشگاهی مراکز غیردولتی در شورای تخصصی گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تأیید رسیده است و هم اکنون مراحل پایانی را برای تصویب میگذراند، تاکنون بیش از ۹۰ مرکز دانشگاهی برای داشتن اساسنامه اقدام کرده اند و این مراکز با دریافت اساسنامه امتیازات خوبی از جمله تسهیلات بانکی دریافت میکنند.
امید افزود: ۲۰ مرکز برای دریافت اساسنامه واحدهای دانشگاهی اقدام نکرده اند که باید برای ادامه کار و استفاده از تسهیلات هرچه سریعتر اقدام کنند.
همچنین وی به فعالیتهای فناورانه دانشگاه اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ بحث فناوری در اولویت کار دانشگاه قرار گرفت و در راستای چنین فعالیتهایی از وزارت علوم مجوز دریافت شد و هم اکنون ۱۲۹ مرکز جامع علمی کاربردی مرکز نوآوری دارند و فعالیت نوآورانه در این دانشگاهها به خوبی در حال انجام است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره بین المللی شدن فعالیتهای دانشگاه علمی کاربردی گفت: به زودی یکی از مراکز دانشگاهی جامع علمی کاربردی در کیش با یک دانشگاه آلمانی تفاهم نامهای را منعقد و در سه رشته مهندسی و دو رشته گردشگری فعالیت بین المللی خود را برای نخستین بار آغاز میکند.