پخش زنده
امروز: -
مردمی که به مراکز درمانی مراجعه میکنند حساس تر، نگرانتر و با فشارهای مالی بیشتری مواجه اند که نیازمند توجه بیشتر، درک متقابل و همراهی حتی کلامی هستند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ اگر به هر بهانه ای به بیمارستان ها، مراکز درمانی، مطب ها و... مراجعه کنید آرزو دارید که درد و زحمتی جز بیماری نداشته باشید و اگر برای کاری جز بیماری به آنجاها رفته اید باز آرزو می کنید که کاش همه چی منظم باشد و دغدغه بیشتر نداشته باشید. متاسفانه اینها در بیشتر این مراکز آرزو است، واقعیت اما چیز دیگری!
بسیاری از بیماران و همراهان آنها در هنگام مراجعه به مراکز درمانی علاوه بر مشکلات بیماری با کاستی های متعدد، خدمات ضعیف، کم توجهی تعداد زیادی از پزشکان و کادرهای درمانی، شلوغی و بی نظمی مواجه اند.
وقتی که در مطب ها طلا نیست!
در برخی از مطب ها می گویند نوبتی که برای ویزیت به شما اعلام شده تقریبی است. تقریب البته نه نیم ساعت یا یک ساعت، بلکه در مواردی نوشته اند از 2 -3 تا 4 و حتی 5ساعت معطل می شوید. لطفا همکاری کنید!!
تصور کنید برای ویزیت شدن در مطب برخی از پزشکان ممکن است فرد بیمار یک روز خود را برای ویزیت چند دقیقه ای صرف کند بویژه اگر از شهر یا منطقه ای با خدمات درمانی کمتر به مرکز استان یا شهر دیگر رفته باشد.
فرزاد می گوید: در مطبی نوشته بود حداقل مدت انتظار 3ساعت، مطب دیگری 2ساعت، هر چند در عمل بیش از این ساعت ها وقت تلف می شود. در حالی که هماهنگ کردن زمان حضور بیماران در ساعت دقیق و مشخص بسیار ساده است و نهایتا مدت معطلی نباید این میزان باشد.
او می گوید برخی از پزشکان از اینکه مطب آنها شلوغ باشد چندان ناخشنود هم نیستند و چه بسا مردم این را به حساب عملکرد خوبش بگذارند.
برای آنچه که فرزاد با آن روبرو شده مصداق های فراوانی است.
علی نوزادش را به پزشک فوق تخصص عفونی اطفال برده است. مطب این دکتر محل مراجعه خانواده ها با کودکان و نوزادان تازه متولد شده و مادرانی که ممکن است تازه از بیمارستان مرخص شده باشند در طبقات است اما از آسانسور خبری نیست. منشی می گوید کارتخوان قطع شده و با اینکه مراجعان در مطب نشسته اند دکتر هنوز نیامده است. بیماران در حالیکه هنوز افرادی داخل هستند به اتاق دکتر هدایت می شوند. در بسیاری از مطب ها برخی از پرسش و پاسخ بیماران با پزشک را افراد غریبه هم می شنوند.
علی گفت: با چنین مواردی در مطب فوق تخصص کبد، فوق تخصص مغز و اعصاب و... هم برخورد کرده است.
او می گوید: درباره معطلی در هنگام ویزیت با یکی از پزشکان پوست در گرگان صحبت کرد و دکتر در پاسخ گفته برخی از این معطلی ها بخاطر خود مردم است چراکه در مواردی همراهان یک بیمار بدون نوبت قبلی درخواست معاینه دارند. این پزشک البته برخورد با این موارد را هزینه بر می داند که ممکن است از تعداد مراجعانش کم کند.
معاینه با سرعت نور، کیفیت فدای کمیت
داود می گوید: کیفیت ویزیت فدای تعداد بیشتر بیماران شده و متاسفانه رعایت نمی شود، به فرانشیز مصوب بیمه ها عمل نمی کنند و پول دریافتی بیش از سهم بیمار هست. به گفته او، آموزش مراقبت بیمار از خودش، بخشی از وظایف پزشک است که بازهم متاسفانه خوب عمل نمی شود و در عوض کارهای تشخیصی غیرضروری تجویز می کنند.
او می گوید: پرداخت هزینه ها در مطب ها نقدی و در بیمارستان با کارتخوان است.
بر اساس مصوبه دولت، متوسط زمان ویزیت بیمار برای پزشک عمومی 15دقیقه، پزشک متخصص 20دقیقه، پزشک فوق تخصص 25دقیقه و ویزیت روانپزشک 30دقیقه است.
موارد بسیاری وجود دارد که این مصوبه اعمال نمی شود. برخی از مراجعان به پزشکان گزارش کرده اند که هنوز همه سوال های شان را نپرسیده اند و یا پاسخ کامل نگرفته اند که منشی بیمار دیگر را به اتاق می فرستد.
احمد ملاشاهی از فعالان رسانه ای گلستان به چشم پزشکی رفته بود می گوید: زمانی چشم پزشک مشهور گرگان بود با همان تصور بیمارم را پیشش بردم بعد کلی انتظار بلاخره قرعه به نام ما افتاد انگار تنها چیزی که بیمار حق انتقاد ندارد زمانی ست که از او تلف می شود البته این فقط مربوط به این کلینیک نیست، خدا می داند که پزشکان چقدر زمان، مدیون بیماران خود باشند. در مدت معاینه از هر توضیحی که تلقی می کرد اضافی است اظهار ملال می کرد طوری که نگران بودیم مطلبی که می گوییم نیاز است که دکتر از بیمار بداند یا نه، صحیح است یا غلط .
ملاشاهی گفت: یک لحظه احساس می شد که ما شرکت کنندگان مسابقه برنده باشیم و دکتر چشم پزشک ما همان مجری مسابقه است فرصت کم، گزینه کم، توضیح کم. باخودم گفتم اگر جوایز برنده باش نوعی قمار است، به ویزیت و دستمزد دکتری که درمان نمی کند و صرفا معاینه می کند یعنی فقط بیمار را می بیند چه عنوانی می توان نهاد؟
خانم لیلا گفت: یکی از مواردی که برای انتخاب دکتر برایش اهمیت دارد میزان توجه و احترام او به مراجعه کنندگان است. می گوید بارها پیش آمده که به دلیل همین وقت کم گذاشتن، بی توجهی، رعایت نکردن نظم و احترام، از رفتن به مطب آن دکتر که حتی مشهور هم هست منصرف شده است. او می گوید برای این هزینه ویزیت می دهیم که از بیماری، جزئیات و چگونگی درمانش اطلاعات کافی پیدا کنیم نه اینکه فقط یک معاینه ساده و کوتاه و احتمالا نوشتن چند دارو در نسخه.
تعدادی از پزشکان دلیل این سرعت در معاینه و ورود و خروج بیماران در حالیکه هنوز بیمار قبلی در اتاق پزشک حضور دارد را صرفه جویی در وقت و کم شدن معطلی می داند. در حالیکه مردم نظر دیگری دارند و موافق نیستند. آنها می گویند مگر نباید به قانون عمل شود؟
کمبود نیروی متخصص بویژه در مناطق کم برخوردار
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سالهای اخیر تعداد متخصصان در کشور افزایش قابل توجهی یافت و رشد حدود ده برابری نسبت به قبل انقلاب داریم، ولی هنوز نارضایتی و شکایات متعددی در مورد کمبود نیروی متخصص به خصوص در مناطق کم برخوردار وجود دارد. یک علت اصلی در این زمینه کمبود کلی پزشک و متخصص در کشور نسبت به جمعیت و در مقایسه با کشورهای مشابه هست. حدود 40هزار متخصص نشان دهنده نسبت 4.8متخصص به ازای هر 10هزار نفر جمعیت است که در کشورهای مشابه و برخوردار دو تا پنج برابر و حتی بیش از پنج برابر نسبت به ایران است. به عبارت دیگر هنوز در کشور کمبود متخصص به طور کلی و در بعضی رشتهها به طور خاص وجود دارد.
حریرچی افزود: دلیل اصلی دیگر مشکل توزیع و نحوه استقرار متخصصان در کشور است. به عنوان مثال در بعضی رشتههای تخصصی بیش از 50درصد متخصصان در تهران و در بعضی رشتهها بیش از 70درصد در تهران و کلان شهرها مستقر هستند.
او گفت: اکثر متخصصان بعد فارغ التحصیلی به طور متوسط حدود سه سال برای انتخاب محل خدمت در اختیار وزارت بهداشت هستند و محل انجام خدمت در مابقی دوره فعالیت را خود انتخاب میکنند که به دلیل استانداردهای زندگی و ترجیح خانوادگی، معمولا در کلان شهرها و نقاط برخوردار مستقر میشوند. با افزایش ظرفیت سالهای اخیر و مصوبات چند ساله اخیر در مورد اختصاص سهمیه خاص به مناطق محروم و تعهد خدمتی معادل سه برابر دوره خدمتی امیدواریم که قسمت عمدهای از این مشکلات حل شود.
کمبود متخصص در حالیست که علی سعدوندی از تحلیل گران اقتصادی می گوید: اگر فقط اشتغال در 4صنف وکلا، پزشکی بویژه پزشکان متخصص، دندانپزشکی و دفاتر اسناد رسمی به حد جهانی برسد و انحصارات موجود در این صنوف حذف گردد، ۹۳۰هزار شغل در همین شرایط تحریمها ایجاد خواهد شد.
رفع این انحصارها می تواند تعداد پزشکان پیش روی مردم را بیشتر و میزان معطلی و دیگر مشکلات را کم تر کند.
آنها عادت کرده اند مردم اما نگرانند
یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا مراجعان به مراکز درمانی دارند نگرانی آنها در مقابل رفتار عادی کارکنان است. این البته لزوما بد نیست اما مشکل آنجاست که این عادی بودن مانع از توضیحات شفاف، دقیق و برطرف کننده نگرانی می شود. به عبارت دیگر آنچه که در ذهن کادر درمان به علت بارها تکرار عادی و نگرانی بی موردبشمار می رود برای بیماران و همراهان آنها گرفتاری و سختی است که مدام به آنها اضطراب و استرس می افزاید.
بارها شده است که در پاسخ سوال بیماران و همراهان، عوامل با پوزخند و حتی تمسخر پاسخ داده اند. البته مواردی هم پیش آمده است که عوامل با سعه صدر پاسخگو بودند و از نگرانی ها کم کردند.
خدمات رفاهی و بی توجهی به شرایط خاص مراجعان
در برخی از ساختمان های پزشکی و بیمارستان ها شرایط رفاهی و خدمات حداقلی فراهم نیست.
بیمارستان فوق تخصصی قلب در کردکوی محل مراجعه بیماران زیادی حتی از دیگر شهرهای گلستان است. در راهروی اتاق عمل این بیمارستان که طبیعتاً برخی از جراحی ها زمان زیادی می برد حتی از گذاشتن چند صندلی هم دریغ شده است و عجیب تر مردمی که حاضرند در راهروی بیمارستان بر روی زمین بنشینند اما اعتراضی نکنند!! شاید چون بیماری عزیزان شان، کم کاری عوامل بیمارستان را از یاد برده است. بد نیست بدانیم که در همین بیمارستان تابلوی الکترونیکی که پیام و توصیه بهداشتی می دهد برای هفت ماه قبل است.
یا مثلا ساختمان پزشکان ویلا در گرگان، ساختمانی که در ابتدا با پزشکان متخصص و فوق تخصص و با ویزیت دولتیِ پنج هزار تومانی شروع کرد اما اکنون همانند دیگر مطب ها ویزیت می گیرد. این ساختمان دو آسانسور دارد. یکی را برای عوامل و کادر ساختمان اختصاصی کرده اند و یکی را برای مراجعان در نظر گرفته اند و هر بار که به آنجا مراجعه کنید خواهید دید که تعداد زیادی از مردم پشت در آسانسور صف کشیده اند اما نمی توانند از آن دیگری استفاده کنند.
کارتخوان؛ از واکنش های طنز تا کمپین های مجازی
یکی دیگر از مشکلات مراجعان به مراکز درمانی بویژه مطب ها، نداشتن کارتخوان در بسیاری از آنهاست و از مردم مطالبه پول نقد دارند که در مواردی در دسترس نبودن و محدودیت سقف برداشت از عابر بانک و ممکن نبودن مراجعه به بانک مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.
کارتخوان نداشتن در مطب بسیاری از پزشکان و یا مراکز درمانی از جمله مواردی بود که واکنش های بسیاری برانگیخت. از واکنش های طنز تا شکل گیری کمپینی در فضای مجازی.
از جمله واکنش های طنز می توان به این موارد اشاره کرد. « صبح رفتم دکتر برای ویزیت مجبور شدم برم 200تومان پول بردارم از کارتم چون کارتخوان نداشت!!! سقف برداشتم پر شد! الان اومدم مترو طرف سوزن نخکن میفروشه کارتخوان داره...» یا « دستفروش کنار خیابون کارتخوان داره ولی جراح و فوق تخصص مملکت برای این که مالیات نده میفرسته آدم رو هشت کوچه اونور تر پول نقد بگیری بیاری بشماره بذاره تو دخلش» و یا « واسه تبریک روز پزشک به پزشکان عزیزمون کارتخوان هدیه بدیم».
پارسال کمپینی در فضای مجازی علیه پزشکانی که مالیات نمی دهند به راه افتاد. گفته شد این پزشکان معمولا در مطب خود کارتخوان ندارند و حق ویزیت را نقدی دریافت می کنند تا برآورد درآمد و مالیات از طریق بررسی واریزی بانکی مشخص نشود. در این کمپین اسم پزشکانی که در مطب خود کارتخوان ندارند و هزینه ویزیت را نقدی می گرفتند اعلام عمومی می شد.
در نهایت این اقدامات و مطالبه گری ها، مسئولان نظام پزشکی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دادستانی را به واکنش انداخت.
فرار مالیاتی یا سلطان کارتخوان
نظام پزشکی موضوع فرار مالیاتی را رد کرد و حتی عزت اله گل علیزاده نائب رئیسش گفت: شاید سلطان واردات کارتخوان پشت این الزام باشد! او خواست که نام واردکنندگان کارتخوان اعلام شود.
نمایندگان مجلس هم کلیه صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را در سال98 ملزم به استفاده از پایانههای فروشگاهی کردند.
دادستانی هم از نظام پزشکی خواست که پزشکان را ملزم به نصب کارتخوان کنند. اگرچه که بازهم نظام پزشکی مقاومت کرد.
دكتر محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به نامه محمدجواد حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور درخصوص الزام پزشکان به استفاده از دستگاه کارتخوان و نظارت بر این امر نوشت: «قوانین جاری کشور به ویژه ماده 274 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم در مقام اشاره به جرایم مالیاتی استفاده از دستگاه کارتخوان توسط مشمولان و مؤدیان را الزام و اجبار و خودداری از آن را بزه قلمداد نکرده است، بنابراین ابلاغ این امر به عنوان دستور یا تکلیف از طرف سازمان نظام پزشکی محل ایراد است.» او در پایان نامه آورد «... ایجاد تسهیلات لازم برای بیماران و مراجعان اعم از دستگاه کارتخوان و یا هر اقدام رفاهی دیگر، موضوعی است که همواره توسط این سازمان به اعضای خود توصیه شده و مجدداً نیز این مهم مورد تأکید قرار خواهد گرفت.»
اما بنظر می رسد دادگستری در برخورد با این قانون گریزی اصرار دارد.
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: برای پزشکانی که در مطب خود کارتخوان ندارند، به اتهام فرار مالیاتی پرونده قضایی تشکیل میشود.
هادی هاشمیان افزود: پزشکان، پیراپزشکان، داروخانه ها و دارندگان مشاغل مربوط به صنف پزشکی، باید دستگاه کارتخوان در محل کار خود نصب کنند.
او گفت: پزشکان از اقشار فرهیخته جامعه هستند و از آنها انتظار می رود بیش از دیگران به قانون پایبند باشند.
هزارجریبی مدیرکل امور مالیاتی گلستان هم گفت: مطب پزشکان فاقد دستگاه کارت خوان پلمب می شود.
با این همه اگر نظارتی بر نصب کارتخوان در مراکز درمانی باشد، راه های فرار دیگری وجود دارد. مثلاً مشاهده شده که می گویند کارتخوان قطع یا کاغذ دستگاه تمام شده است. با این شیوه از میزان دریافتی های و درآمدهایی که با نصب کارتخوان قابل بررسی است کم می شود.
موضوع کارتخوان به ما می گوید که هرجا هم افزایی مردمی و رسانه ها برای پیگیری حقوق مردم وجود داشته باشد نتیجه خواهد داد و به اصلاح امور منجر می شود.
فرهنگ سازی و نظارت دقیق، راه نهادینه شدن اخلاق حرفه ای
رییس پژوهشکده علوم اعصاب ایران می گوید: مهمترین نیاز مردم نحوه پاسخگویی مناسب و رضایت مندی از خدمات پزشکی است بنابراین باید آنچه که مردم از جامعه پزشکی انتظار دارند در زمینه نحوه برخوردها و ارائه خدمات بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
دکتر سید حسن امامی رضوی با بیان اینکه در کشور ما پیشرفت های زیادی در حوزه پزشکی صورت گرفته و از نظر علمی در منطقه در سطح قابل قبول قرار داریم گفت: با این حال به مقوله اخلاق حرفه ای در ارائه خدمات پزشکی کمتر توجه شده است.
نظارت دقیق برای اجرایی شدن آئین نامه ها و قوانین مرتبط با اصول اخلاق پزشکی و تعهد به اخلاق حرفه ای می تواند بخش زیادی از گلایه های مردم از حوزه درمان را کاهش دهد.
مثلا در ماده 30آئین نامه « راهنمای عمومی اخلاق حرفهای شاغلان حِرف پزشکی و وابسته سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران» گفته شده که لازم است در ارجاع بیماران به دیگر شاغلان حرف پزشکی و وابسته یا موسسات پاراکلینیکی از جمله مراکز تصویربرداری، داروخانه، بیمارستان، آزمایشگاه و غیره، منافع و مصالح پزشکیِ بیمار در اولویت قرار داده شود.
در این راهنما عنوان شده که دریافت و اعطای هرگونه پاداش و امتیاز اعم از وجه نقد، هدیه، تخفیف و غیره به ازای ارجاع بیمار به دیگر شاغلان حِرف پزشکی ممنوع است.
نظارت و حساسیت برای احترام به حریم شخصی بیماران، حفظ شأن و کرامت آنها، تلاش برای کاهش درد و رنج بیماران و همراهان، علاوه بر مطالبه خود مردم نیازمند اقدامات دستگاه ها و نهادهای مرتبط مانند بخش های نظارتیِ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی اخلاق پزشکی، دادگستری و دادستانی، قوه مقننه و... است.
دکترای جامعهشناسی در زمینه حقوق شهروندی در مطبهای پزشکی میگوید: متاسفانه در مطب پزشکان حقوق شهروندان نادیده گرفته میشود.
معصومه غفوری گفت: هم در زمینه نقض حریم شهروندان و هم امکانات و تسهیلات در دسترس بیماران، جامعه ما با مشکلات جدی روبروست. ازجمله اینکه وضعیت سالمندان در مطبها بسیار نامطلوب است یا در مواردی که بیماران سرطانی در مطبها شیمیدرمانی میشوند، شاهدیم که بیماران باید ساعات انتظار طولانی را با کمترین شرایط مدارا کنند.
غفوری در ارتباط با شیوه رفع این مشکل و برخورد شهروندان میگوید: هنگامی از شهروندان میتوانیم انتظار داشته باشیم، کاری انجام بدهند که مرجعی برای رسیدگی وجود داشته باشد. هماکنون به نظر میرسد، مردم مجبورند این شرایط را تحمل کنند و حتی در شرایطی که بیماری با شرایط بد روبرو میشود و اعتراض میکند، با آنها برخورد نامطلوب صورت میگیرد.
وی افزود: این یک نیاز جدی است که مرجعی برای توجه به حقوق شهروندی در بهداشت و درمان در نظر گرفته شود، تنها انتشار منشور کفایت نمیکند، هماکنون این منشور وجود دارد، اما مسئول ناظر و مرجع رسیدگی به تخلفات احتمالی مشخص نیست و از همین رو شاهدیم که شهروندان ناگزیر از تحمل شرایط موجود هستند.
غفوری گفت: وقتی ما از حل مشکل سخن میگوییم نیاز به اصلاح سیستمهای اجتماعی داریم والا تنها با اتکا به رفتار یک فرد نمیتوان تغییر ایجاد کرد.
این نظارت اهمیت بیشتری می یابد وقتی که پای غیر پزشکان هم به این حوزه باز شده است.
دکتر عزت اله گل علیزاده نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی گفت: مدتی است که افرادی خارج از جامعه پزشکی با سرمایه گذاری در مراکز درمانی به ویژه مراکز دندانپزشکی، از همکاران جوان بدون عقد قرارداد در این مراکز استفاده میکنند.
آگاهی مردم به حقوق خود و مطالبه آن
مثلا اگر مصوبه دولت درباره مدت زمان ویزیت بیماران، حقوق و تکالیف متقابل بیماران و پزشکان و... در مطب ها و مراکز درمانی نصب شود مردم می توانند آگاه شده و با استناد به آنها مطالبه گری کنند.
فعال رسانه ای گلستان گفت: به نظر می رسد خیلی از آنچه جاافتاده و مرسوم شده نیازمند بازنگری اجتماعی است یعنی جامعه حساس شود که آیا این کار منطقی، انسانی و شرعی است یا نه و بخاطر آن مطالبه کند. مطالبه خواهی فقط از مسئول نیست از قشرها و اصناف هم است.
ملاشاهی می گوید: اگر مطالبه قانونی می شد حتما یک دکتر می دانست که وقت بیمار به اندازه وقت دکتر مهم است، وظیفه دکتر جلب اعتماد و نه عتاب و خطاب بیمار، تبیین و تفهیم بیمار و نه بیان اصطلاحات تخصصی و دستخط میخی است، می دانست که معاینه کردن، کار نیست فقط مشورت دهی است و باید دستمزدش را بر درمان بنا کند نه فقط برای دیدن بیمار آن هم بعد از چند ماه.
حساسیت به تکریم مردم
علاوه بر آنچه گفته شد. مردم در دسترسی به خدمات تخصصی پزشکی، هزینه های درمان، حمایت های بیمه ای، مسائل دارویی و... مشکلات بسیاری دارند. در برخی از شهرستان های استان هنوز بیمارستان وجود ندارد و مردم آنجا ناچارند با زحمت بیشتر به شهرهای دیگر مراجعه کنند.
این گزارش به معنای نادیده گرفتن و ندانستن زحمات فراوان عوامل درمانی نیست. پزشکانی هستند که بیماران کم بضاعت را رایگان ویزیت و درمان می کنند، یا به مناطق محروم می روند. عوامل درمانی زحمت کشی با برخوردهای صبورانه و عزتمندانه رنج بیماری را می کاهند و می پسندند برای بیماران آنچه را که برای خود می پسندند. سخن اما این است که چنین رفتارهایی باید فراگیر شود. نظم و قانون، اجرایی و دستگاه های متولی برای حفظ کرامت مردم و تکریم آنها حساس باشند. بهره گیری از خدمات الکترونیک، نوبت دهی آن لاین، دسترسی بیشتر به خدمات درمانی، می تواند کمک کننده باشد. مردمی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند حساس تر، نگران تر و با فشارهای مالی بیشتری مواجه اند که نیازمند توجه بیشتر، درک متقابل و همراهی حداقل کلامی هستند. مردمی که به دلیل شرایط سخت اقتصادی مراجعات درمانی شان هم کاهش یافته و طبق گزارش وزارت بهداشت « حدود 30درصد مراجعه ها به داروخانهها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه دوباره به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینههای خود را کاهش بدهند و پول ویزیت را پرداخت نکنند.» رفتاری که بر نگرانی ها و هشدارها می افزید.
اما حالا چه کاری از دست مراجعان بر می آید .
چرا این معضل به این اهمیت حل نمیشود . سالمندانی که توانایی انتظار در مطب را ندارند و ساعتها باید منتظر نوبت باشند چرا پزشکان نوبت دهی را خوب مدیریت نمیکنند و به وقت و شخصیت افراد بها نمیدهند ؟
با این بازارگرمی ساختگی چگونه باید برخورد کرد .
متاسفانه غرور کاذبی در بسیاری از پزشکان ایجاد شده است. آنان با جان افراد بازی میکنند نه معالجه .
و بیمار ، لاعلاج در دست این شیاطین اسیر است .
و مملکت ما از معدود کشورهایی است که دچار این بی مدیریتی است .
آیا کسی هست که به مراجعان مطب ها کمکی کند .....