نهمین نشست پویش ملی حمل و نقل پاک؛
آغاز طرح ترافیک جدید از شنبه اول تیر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: از شنبه هفته آینده یعنی یکم تیرماه طرح ترافیک جدید آغاز و اجرایی خواهد شد
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محسن پورسیدآقایی در حاشیه نهمین نشست پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداریهای سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره طرح ترافیک جدید افزود: با مطالعاتی که سال گذشته با حضور پلیس انجام و در شورای ترافیک ارائه شد به اتفاق آرا در شورای ترافیک به این جمعبندی رسیدیم که طرح زوج و فرد سابق هرچند در زمان خودش ممکن بود طرح مفیدی باشد، اما بعد از گذشت ۱۴ سال کارایی خود را از دست داده و لازم است برای کنترل آلودگی هوا طرح دیگری را جایگزین کنیم.
وی گفت: بعد از این اتفاق آراء دستگاههای مربوطه، روی طرحهای مختلفی کار شد و طرحی که به تایید همه رسید، همین طرحی است که قرار است از شنبه آغاز شود و طبق این طرح در محدوده زوج و فرد سابق که تبدیل به محدوده کنترل آلودگی هوا میشود، هر خودرویی در هر فصل بدون در نظرگرفتن اینکه شماره پلاک خودرو زوج یا فرد است، ۲۰ روز مجاز به تردد رایگان است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر رانندهای به بیش از ۲۰ روز تردد در آن فصل نیاز داشت باید عوارضی پرداخت کند که این عوارض نصف عوارض سال قبل است، زیرا سال گذشته اگر کسی در روز مخالف پلاک خودرو خود درمحدوده زوج و فرد تردد میکرد، باید به اندازه کل طرح ترافیک طرح میخرید و عوارض پرداخت میکرد.
وی گفت:: امیدواریم هم مردم ترددشان را در اندازه همان ۲۰ روز کنترل کنند که دیگر نیازی به پرداخت عوارض نباشد و هم پرداخت عوارض به نوعی میل مصرف مردم را به استفاده از خودروی شخصی کاهش دهد و برنامههای خود را طوری تنظیم کنند که کمتر در این محدودهها تردد کنند و شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدوده اصلی شهر باشیم.
مشکلی برای اجرای طرح ترافیک جدید وجود ندارد
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت:: از ابتدای تیر ماه امسال طرح ترافیک جدید در تهران اجرا میشود و افرادی که بدون شارژ حساب شهروندی وارد طرح میشوند یک ماه مهلت دارند حساب خود را شارژ کنند تا جریمه نشوند.
سردار محمدرضا مهماندار در حاشیه نهمین نشست پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداریهای سراسر کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح ترافیک جدید از ابتدای تیر ماه در تهران آغاز خواهد شد، افزود: این موضوع در شورای ترافیک و حمل و نقل تهران بررسی و مصوب شد و به طور قطع اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشکل اساسی شهر تهران استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی است، ادامه داد: این موضوع باعث شده است ترافیکهای سنگینی را در تهران شاهد باشیم و برای کاهش این معضل نیاز است که همکاری مردم را داشته باشیم و در کنار همکاری مردم نیز برنامههای جدید را برای اینکه میل به استفاده از خودروهای شخصی کاهش پیدا کند نیز در دستور کار قرار دهیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت:: از آنجا که مردم حدود ۱۴ سال از طرح زوج و فرد استفاده و در این محدوده تردد کردند، در این طرح جدید ملاحظاتی مانند ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل دیده شده است، بنابراین جای نگرانی نیست و همه دغدغههایی که ممکن است مردم و شهروندان داشته باشند در این طرح دیده شده است و هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.
سردار مهماندار افزود: در صورتی که ضرورت داشته باشد شهروندان میتوانند با پرداخت نیمی از هزینه، از خودروهایشان برای رفت و آمد در این محدودهها استفاده کنند. توصیه ما این است که برای اینکه کاهش هزینه برای شهروندان داشته باشیم حتما از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
وی گفت:: اگر کسانی که وارد این محدوده میشوند کارت شهروندی خودشان را که در سامانه تهران من است شارژ نکرده باشند یک ماه فرصت دارند که این هزینه را که به شهرداری بدهکار شدند پرداخت کنند و در صورت پرداخت نشدن بعد از یک ماه، پلیس آنها را جریمه خواهد کرد و این فرصت یک ماهه حتی به کسانی که هزینه را پرداخت نکردند داده میشود تا مجبور نباشیم کسی را به علت ورود غیرمجاز جریمه کنیم.
دومین نمایشگاه حمل و نقل پاک برگزار میشود
رییس سازمان شهرداری و دهیاریهای کشور گفت: دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و حمل و نقل پاک ۱۱ تا ۱۳ تیر در سالن نمایشگاهی حجاب برگزار میشود.
مهدی جمالی نژاد در حاشیه نهمین جلسه پویش حمل و نقل پاک شهرداریها درباره برنامههای این سازمان برای ترویج حمل و نقل پاک افزود: هفته گذشته از واگن سازی تهران، واگن سازی متروی ابهر و یک شرکت تولیدی در راستای واگذاری هزار دستگاه مینی بوس بازدید داشتیم.
وی گفت: همراه با اقدامات سخت افزاری و حمایتهای شهرداریها از توسعه حمل و نقل عمومی باید در عرصه نرم افزاری هم حرکت کنیم تا حمل و نقل پاک به سرانجام رسد.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور افزود: برغم توسعه حمل و نقل عمومی هنوز مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل نشده و نیاز به اقدامات مکمل دارد.
وی گفت: مسلماً برگزاری جلساتی مانند پویش ملی حمل و نقل پاک میتواند در کنار فرهنگ سازی به نهادینه کردن آن کمک کند.
جمالی نژاد افزود: همچنین نمایشگاه بسیار خوبی پیشبینی شده که ۱۱ تا ۱۳ تیر در تهران برگزار میشود تا در کنار موضوعات فرهنگی نشان دهیم چگونه میشود راههای میانبر را برای حمل و نقل پاک و کاهش حمل و نقل شخصی داشته باشیم.
وی گفت: اگر شهرداریها نتوانند با این نوسان قیمتها اتوبوس و مینی بوس خریداری کنند و یا ناوگان مترو تکمیل شود، در تکمیل طرح (حمل و نقل پاک) موفق نخواهیم بود.
وضع پیاده روهای تهران قابل قبول نیست و باید اصلاح شود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: وضع پیاده روهای تهران قابل قبول نیست و باید پیاده روها اصلاح شود.
محسن پورسیدآقایی در حاشیه نهمین جلسه پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداریهای سراسر کشور، در جمع خبرنگاران درباره اقدامات شهرداری برای توسعه حمل و نقل پاک افزود: برای اینکه سلامت مردم و سرزندگی شهرها را به مردم بازگردانیم باید پیادهروی و دوچرخهسواری را به عنوان دو روش اصلی حمل و نقل در شهر توسعه دهیم.
وی ادامه داد: با توسعه خودرو محوری و توسعه خیابانها نمیتوانیم معضل آلودگی و ترافیک را حل کنیم، بنابراین راه حل اساسی و جدی این است که به پیاده روی و دوچرخه سواری نه به عنوان یک تفریح و ورزش بلکه به عنوان دو روش پایهای حمل و نقل نگاه ویژهای داشته باشیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه وضع پیاده روهای تهران قابل قبول نیست گفت:: باید فضا برای پیاده روی افراد و سالمندان و کودکان فراهم شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید مسیر دوچرخه سواری را در خیابان ایجاد کنیم تا دوچرخهسواران با امنیت حرکت کنند، افزود: برخی از خیابانها ممکن است به دلیل بزرگ کردن مسیرهای پیاده رو یا ایجاد مسیر دوچرخه کوچکتر شود و به نفع حمل و نقل کل شهر این است که ما برخی از این فضاها را به سایر مدهای حمل و نقل ارائه دهیم.
وی گفت:: البته آنجا نیز مراعات ترافیک شهر را خواهیم کرد و خیابانهایی را برای اجرایطرح درنظر میگیریم که بار ترافیکی جدید درست نکند و موجب زحمت برای مردم نشود، اما به مرور باید شهر و مردم را در برنامه بلندمدت به سمت حمل و نقل پاک که پاکترین آن پیادهروی و دوچرخه سواری است هدایت کنیم تا هم سلامت را برای مردم به دنبال داشته باشد و هم آلودگی را در شهر برطرف میکند.
توسعه دوچرخه سورای هم زیرساخت میخواهد هم فرهنگ سازی
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت:: برای استفاده از دوچرخه در شهرها به فرهنگ سازی و توسعه زیرساختهای مناسب نیاز داریم.
سردار محمدرضا مهماندار در نهمین جلسه پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداریهای سراسر کشور افزود: حرکت به سمت حمل و نقل پاک حرکتی مقدس و کار پسندیدهای است که میتواند برای مردم کشور و مردم شهرهای بزرگ که در معرض آلودگی، ترافیک و ناراحتیهای اعصاب و روان هستند، راهگشا باشد.
وی ادامه داد: شاید نتوانیم امروز که سالهای اولیه این حرکت است به آثار و نتایجی که مد نظر است، برسیم، اما اگر این روند ادامه پیدا کند در بلندمدت و میان مدت آثار مبارکی برای مردم کشور خواهد داشت.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: حرکتی که برای استفاده از دوچرخه آغاز شده است شاید حرکت جدیدی نباشد و ممکن است افراد دیگر نیز در سالهای گذشته آن را شروع کرده اند، اما موفق نشدند، بنابراین ما باید از حرکتهای قبلی درس بگیریم و راههایی را که دیگران رفتند، نرویم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت:: دلیل موفق نبودن این است که بسته کاملی را در این موضوع در نظر نمیگیریم. به طور مثال در حوزه زیرساخت اصرار داریم مسیرهای دوچرخه در شهرها راه اندازی شود که البته اقدام بسیار خوبی است، اما باید دید فرهنگسازی آن کجاست آیا ذائقه مردم تغییر داده شده است؟ اساس کار این است که بتوانیم ذائقه مردم را تغییر دهیم.
وی افزود: غیر از اینکه اکنون در تهران چند بیلبورد به دوچرخه سواری اختصاص داده شده است آیا واقعاً برنامهای برای فرهنگسازی انجام دادهایم یا در هفته دو ساعت در خصوص استفاده از حمل و نقل پاک در تلویزیون برنامهای برای مردم وجود دارد؟.
سردار مهماندار گفت:: در حقیقت اینها خلأهایی است که اگر نتوانیم ذائقه مردم را تغییر دهیم و آنان را هدایت کنیم شاید کار مهندسی انجام شود، اما نتیجه بخش نخواهد بود.
وی افزود: همچنین اگر نتوانیم دوچرخههای ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهیم یا امکانات مناسبی فراهم کنیم دوباره دچار مشکل میشویم.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم در این بخش موفق باشیم باید همه ابعاد را در کنار هم ببینیم و اگر فکر میکنیم با ایجاد چهار ایستگاه دوچرخه فرهنگ استفاده از آن به وجود میآید، درست نیست و باید اقدامات دیگری نیز در کنارش انجام داد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت:: اکنون درباره حمل و نقل پاک یعنی دوچرخه سواری و پیاده روی صحبت میکنیم، اما تنها تعداد کمی از پیاده روها قابل پیاده روی و دوچرخه سواری هستند، به جز چند پیاده رو باقی پیادهروها مناسب نیست و پستی و بلندیهای بسیاری دارد و گاهی نیز علمک گاز و درخت نیز تردد را با مشکل روبرو میکند و در حوزه مهندسی و زیرساختها هم دچار مشکل هستیم.
سردار مهماندار در بخش دیگری از سخنان خود گفت:: پلیس باید به مردم درباره ترافیک پاسخگو باشد، اما وقتی طرحی مطرح و در شورای شهر تصویب شد، پلیس کجا بود؟
وی افزود: وقتی که ما در جریان چیزی نیستیم چگونه باید همکاری کنیم، در حقیقت برخی نهادها نهادهای دیگر را نادیده میگیرند و انتظار دارند که آنها به عنوان عوامل اجرایی اقداماتی را انجام دهند. به همین منظور اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم، همه در آن سهم دارند و ما بایستی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به رویکرد مهندسی در حمل و نقل شهری اشاره و گفت:: در چند سال گذشته مهندسان رویکردهایی داشتند که با گذشت زمان اصلاح و بهروز شده است در حالیکه این رویکردها در زمان خودش درست بوده است.
سردار مهماندار افزود: در سال آینده هم مهندسانی ما را نقد خواهند کرد، اما باید گفت که هر کس در حوزه خودش تفکری که داشته است، درست بوده و ما امروز اعتقاد داریم که کارهایمان درست است، زیرا ایراد اقدامات قبلی را گرفتهایم.
نیازمند گفتمان و نگاه جدید در مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل پاک هستیم
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: شاهد اقدامات مناسبی در شهرداریها برای توسعه خطوط پیاده رو و ترویج دوچرخه سواری هستیم.
مهدی جمالی نژاد در نهمین جلسه پویش حمل و نقل پاک شهرداریها در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور افزود: خوشبختانه شاهد توجه به ابعاد گوناگون سالم سازی محیط زیست و راهکارهای مقابله با آلودگیهای زیست محیطی در افکار عمومی و مراکز علمی و پژوهشی و ساکنان شهرها هستیم که انتظارات از مدیریت شهری را در این حوزه بالا برده است.
وی با بیان اینکه محیط زیست امانت الهی است و در حفظ و حراست آن همه مسئول هستیم، گفت:: یکی از راهکارهای این مبحث، توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور در راستای برقراری تعادلهای زیست محیطی است، ولی فعالیتها و برنامههای صورت گرفته قطعا کافی نیست و تنوع و افزایش کمی و کیفی برنامهها و تداوم اقدامات ضروری است.
جمالی نژاد ادامه داد خوشبختانه شاهد اجرای برنامههای شهرداریهای کلانشهرها و مراکز استانها، شهرهای میانی و کوچک و حتی دهیاریها در زمینه توسعه حمل و نقل پاک و توسعه پیاده راهها و ترویج دوچرخه سواری با هدف انسان محوری و جایگزینی این موضوع به جای خودرومحوری هستیم.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با طرح این سوال که چرا با وجود ساخت بزرگراههای متعدد، خیابان سازی، تقاطعهای همسطح و غیر هم سطح هنوز هم در شهرها دچار آشفتگی ترافیک و افزایش الودگیهای زیست محیطی هستیم؟ افزود: در این حوزه نیازمند گفتمان جدید و نگاه نو در شهرداریها و روشهای جدید اداره شهر توسط دست اندرکاران مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل پاک هستیم.
جمالی نژاد در ادامه از اعضای پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداریها به عنوان سفیران این عرصه در شهرهای کشور یاد کرد و گفت:: امیدواریم این جریان بتواند شهرهای کشور را در برابر مشکلات این عرصه واکسینه کند.
وی افزود: ظرفیتهای خوبی در شهرها برای ترویج حمل و نقل پاک وجود دارد که مدیریت شهری باید با هوشمندی و برنامههای کاربردی از آنها استفاده نماید.