مراسم رونمایی از ناوگان جدید اتوبوسرانی؛
آغاز نوسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین
شهردار تهران از آغاز نوسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین خبر داد
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، پیروز حناچی صبح امروز در حاشیه مراسم رونمایی از ناوگان جدید اتوبوسرانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز تفاهمنامه تولید ۵۰۰ مینیبوس تولید داخل با کمک بخش خصوصی به امضاء رسید، گفت: امروز از ۱۱۷ دستگاه مینیبوس هم رونمایی شد.
وی با اشاره به اینکه در این مراسم از ۱۳ اتوبوس دوکابین که از محل درآمدهای حاصله از عوارض طرح ترافیک خریداری شده است، رونمایی کردیم، گفت: همچنین فرآیند نوسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین آغاز شد.
شهردار تهران درباره کمکهای دولت برای خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، افزود: در گذشته شهرداری پیگیری جدی در خصوص دریافت مطالباتش نداشت و دولت نیز پیگیری نکرد، اما حالا با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهیها حسابرسی شده و مراودات با دولت در حال انجام است و در حال تهاتر هستیم.
حناچی با بیان اینکه این مینیبوسها با کمک بخش خصوصی تولید شده است، اظهار کرد: با همراهی دولت منابع ارزی ترخیص ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین انجام شد و ۵۰۰ مخزن گاز نیز برای اتوبوسهای گازی تحویل گرفتیم و دولت کمک میکند تا مشکل حمل و نقل عمومی حل شود.
شهردار تهران همچنین درباره اینکه چرا شهرداران برکنار شده، در هیات مدیره برخی شرکتها مشغول به کار هستند و چرا این افراد جابهجا میشوند به آیهای از قرآن اشاره کرد و گفت: تلک الایّام نداولها بین النّاس.
وی همچنین در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تعدیل نیروی ۶۰ نفر در دفتر شهردار، اظهار کرد: چابکسازی سیستم اداری از اقدامات مهمی است که باید انجام شود و قبول ندارم که حدود ۲۴۰ نفر در دفتر شهردار رسوب کنند و برایمان راندمان و بهرهوری بسیار مهم است.
وی در پاسخ به سوالی که گفته میشود رییس سازمان فرهنگی و هنری در پی کاهش بودجه، قرار است استعفا دهد، اظهار کرد: این روش پسندیدهای برای مدیریت نیست و بیشترین حجم سرمایه گذاری در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی است و استعفا راهحل نیست.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویا شهرداری هنوز کمبود آب را باور ندارد و در روز فضای سبز را آبیاری میکند، گفت: بررسی میکنم.
نوسازی اتوبوسهای پایتخت رونق میگیرد
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در خصوص طرح نوسازی اتوبوسها، با هماهنگی دولت قرار شد میزان صرفهجویی حاصل از هر اتوبوسی که از رده خارج و گازسوز میشود معادل ۱۴۲ هزار دلار برای نوسازی اختصاص یابد.
محسن پورسیدآقایی امروز در آیین بهرهبرداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بر ضرورت توسعه ناوگان عمومی شهر اعم از ناوگان ریلی و اتوبوسرانی تاکید کرد.
وی با اشاره به نقش مهم مینیبوسها بهعنوان یک مدل حملونقلی در شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه در دوره قبل در موضوع توسعه و نوسازی مینیبوسها غفلت شد و تمام خطوط به اتوبوس تبدیل شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تاکید کرد: برای جلوگیری از تولید آلودگی مینیبوسهای فرسوده، بهجای حل مسئله، صورتمسئله را پاک کردند و مینیبوس را بهغلط از چرخه حملونقل عمومی حذف کردند، این اقدام اشتباه بود چرا که نباید در تمامی مسیرها یک خط اتوبوس راهاندازی کنیم.
به گفته پورسیدآقایی با مطالعه بر روی ظرفیتها و خطوط حملونقل عمومی در پایتخت، مسیرهای مناسب مینیبوس تعیین و در برنامه ۵ ساله شهرداری مندرج و مشخص شد که چه خطوطی ظرفیت استفاده از مینیبوس را دارد.
وی با اشاره به اینکه خرید و تامین ۸۰۰ دستگاه مینیبوس که مجهز به فیلتر دوده هستند تا پایان سال در دستور کار شهرداری تهران دارد، گفت: امروز نخستین سری از مینیبوسهای خریداری شده تحویل شد و قرارداد ۵۰۰ دستگاه مینیبوس دیگر امروز منعقد خواهد شد.
پورسیدآقایی از تجهیز اتوبوسهای پایتخت به فیلتر دوده خبر داد و گفت: فیلتر دوده تکنولوژی ثابت شدهای است که تجربه موفق آن در تمام دنیا تایید شده و در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه فیلتر دوده خریداریشده است و تا پیش از شروع سال تحصیلی در اتوبوسهای پایتخت نصب میشود.
معاون شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: با پیگیریهای صورت گرفته در خصوص طرح نوسازی اتوبوسها، با هماهنگیدولت مقرر شد میزان صرفهجویی حاصل از هر اتوبوسی که از رده خارج و گازسوز میشود ۱۴۲ هزار دلار رسید، برای نوسازی اختصاص یابد.
بر اساس این مصوبه، وزارت نفت متعهد شد به هر شرکت خصوصی که اتوبوس گازسوز جدید خریداری کند ۱۴۲ هزار دلار بهعنوان صرفهجویی سوخت پرداخت کند که بر این اساس با سرمایهگذار و حمایت دولت قفل نوسازی اتوبوسهای پایتخت خواهد شکست.
بابت حمل و نقل عمومی، عذرخواهی میکنم
شهردار تهران گفت: از مردم عدرخواهی میکنم، زیرا خدماتی که در ناوگان حمل و نقل عمومی به مردم میدهیم با حجم درخواست آنها برابری ندارد.
پیروز حناچی امروز در مراسم بهرهبرداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران افزود: نظرسنجیها نشان میداد آلودگی و ترافیک در سال قبل جزو یکی از مشکلات مردم بود، اما اگر امسال نظرسنجی کنیم مردم مسائل اقتصادی را جزو بزرگترین مشکلات خود میدانند هرچند بدین معنا نیست که دیگر مشکل ترافیک و آلودگی هوا برای پایتخت به طور کامل حل شده است.
حناچی ادامه داد: متولیان حوزه حمل و نقل باید به طور پیوسته به موضوع حمل و نقل و ترافیک توجه کنند و تمام تصمیمات آنها در یک فرایند کامل به چشم شهروندان خواهد آمد و یکی از کارهایی که باید به طور پیوسته انجام شود ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی است و باید مسئولان ما بدانند این سیاستی است که مدیران شهری باید آن را با جدیت دنبال کنند.
شهردار تهران ادامه داد: متأسفانه باید بگویم به دلیل اینکه سیاستهای این بخش به طور پیوسته دنبال نشده است ما در این حوزه که بخواهیم مردم را به استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی ترغیب کنیم به موفقیت خاصی نرسیدیم و باید گفت: هنوز سهم خودروی شخصی بیشتر از سهم حمل و نقل عمومی در پایتخت است.
حناچی در این حال تاکید کرد: آمار استفاده مردم از حمل و نقل عمومی نه تنها کم نشده بلکه با توجه به کاستیها افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در این شرایط بد اقتصادی که کشور با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکند توانستیم در حوزه حمل و نقل عمومی دو خط مترو را به بهرهبرداری برسانیم و فعالیت امروز ما هم تلاش برای پر کردن بخشهایی است که مترو در آن مسیرها قادر به خدمت رسانی نیست. با مینیبوس و اتوبوس میتوانیم این خلاءها را پر کنیم، اما باید توجه کنیم بسیاری از مسیرها نیاز به مینیبوس دارند و حجم مسافر آنها به شکلی نیست که ما در آن مسیر از اتوبوس بهره ببریم.
شهردار تهران اضافه کرد: از دیگر فعالیتهایی که باید مورد توجه ما قرار بگیرد پررنگ کردن دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه برای شهروندان است و مطالعات نشان میدهد ۸۰ درصد آلودگی سطح پایتخت مربوط به خودروهایی است که سوخت فسیلی استفاده میکنند.
حناچی افزود: این کار با اجبار انجام شدنی نیست و ما باید مردم را مجاب به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی کنیم و نباید برخورد ما به شکل صفر و یک باشد و بسیاری این تجربه تلخ را داشتهاند و بهرهای از این تجربه نبردهاند.
حناچی گفت: گله من این است که باید در شهر تهران و در تبلیغات به موضوع حمل و نقل توجه ویژهای شود و باید بگوییم که چه کارهایی باید انجام دهیم تا سلامت شهروندان حفظ شود.
۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۱۷ مینیبوس وارد ناوگان حملونقل عمومی تهران میشود
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بر ضرورت توسعه حملونقل عمومی و کارآمد تاکید کرد و گفت: ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۱۷ دستگاه مینیبوس به چرخه عمومی پایتخت ملحق میشوند.
پیمان سنندجی امروز در آیین بهرهبرداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران که با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری برگزار شد، گفت: ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی در حال حاضر فرسوده است. برغم تمام تلاشها برای نوسازی ناوگان، متاسفانه هنوز با فرسودگی ناوگان دست به گریبانیم گرچه با پیگیریهای صورت گرفته و جلسات متعددی که در این زمینه برگزارشده، امیدواریم شاهد توسعه و نوسازی ناوگان از محل یارانه سوخت تا پایان سال باشیم.
وی از خرید ۱۳ دستگاه اتوبوس دو کابین جدید از محل عوارض طرح ترافیک خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوسهای دوکابین جدید هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینه، جای مینیبوس در چرخه حملونقل عمومی شهر تهران خالی بود، تصریح کرد: ۱۱۷ دستگاه مینیبوس از طریق بخش خصوصی خریداریشده که در خطوط تعریف شده بکارگیری خواهند شد.
سنندجی اظهارداشت: تامین ۵۰۰ دستگاه مینیبوس دیگر در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با حمایت بخش خصوصی و تعامل خودروسازان تا پایان سال به چرخه عمومی پایتخت ملحق شود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در ادامه از تکمیل طرح راهاندازی سیستم هوشمندِ اعلام نام ایستگاه در خطوط تندرو خبر داد و گفت: گرچه پیش از این وعده داده بودم تا پایان اردیبهشتماه تمامی خطوط تندرو به این سیستم تجهیز خواهند شد، اما اندکی زمانبر شده است و تا پایان تیرماه تمامی خطوط تندروی پایتخت به سامانه هوشمندِ اعلامِ صوت، مجهز خواهند شد.