پخش زنده
امروز: -
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور: باید سیاست گذاری منطبق با تحولات کشور و در بخش ترویج علم شکل گیرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، وحید احمدی در کارگاه بین المللی سیاست گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که در سالن همایشهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، افزود: این کارگاه سه روزه در سه محور اصلی انتظارات مرتبط با مفاهیم پایه در حوزه ترویج علم و سیاست گذاری، بحث تبادل نظرهای مطرح شده در نشستهای تخصصی برای درک بهتر از ضرورت ترویج علم، مدلها و چارچوب نظری در راستای رابطه جامعه علمی و عامه مردم در فرایند ترویج علم و جایگاه ترویج علم در توسعه همه جانبه کشورهای در حال توسعه از جمله موضوعات کارگاه محسوب میشود.
وی با بیان اینکه انتقال تجربه یکی از مهمترین انتظارات در این کارگاه تخصصی است، گفت: به طور قطع تمام اندیشمندانی که امروز و اینجا حضور دارند در متنهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی صاحب نظر هستند و تجربههای موفقی در ترویج علم داشته اند، این کارگاه میتواند محمل مناسبی برای ارائه تجربیات و آموختهها در بخش ترویج علم باشد.
احمدی با بیان اینکه طراحی گفتمان جدید و بررسی روند جدید سیاست گذاری منطبق با تحولات در ترویج علم یکی دیگر از انتظارات این نشست است، افزود: گفتمان جدید در ترویج علم یکی از شیوههای جدید در برخورد با پدیده ترویج علم و سیاست گذاری است و در این خصوص نقش دولت و حاکمیت در فرایند ترویج علم مطرح است که امیدواریم بررسیها در این راستا به درستی صورت گیرد.
وی تأکید کرد: در ابتدا سؤالاتی از قبیل اینکه تا چه حد دولت میتواند در بحث ترویج علم در سطح کشور تأثیرگذار باشد مطرح میشود که در مراحل اولیه نقش دولت و دغدغههای اساسی و اولیه باید مورد توجه قرار گیرد و به طور معمول فرض بر این است که دولت مسئول همه مشکلات و مسئول همه راه حلهاست.
احمدی افزود: و از آنجا که اقتصاد ما سالهاست که بر مبنای فروش منابع و مواد خام شکل گرفته نه بر مبنای اخذ مالیات از بخشهای خصوصی قدرتمند، بنابراین دولت چتر خود را بر همه امور گسترده و در چنین شرایطی باید به سمت نقش آفرینی دولت حرکت کنیم تا تأثیرگذار باشیم، این نوع نگاه به دولت اشتباه است و باید اصلاح شود و در ترویج علم برای سیاست گذاری مناسب، نیازمند نظریهای هستیم که حد و مرز دولت را تعیین کند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تأکید کرد: پیشنهاد اساسی در این راستا؛ نظریه کالای عمومی است که به مقوله سیاست گذاری ترویج علم میتواند کمک کند و آن این است که برای ورود دولت به بخشهای فرایند ترویج علم و پرهیز از ورود به بخشهای دیگر و سپردن آن بخشها به مکانیزمهای خصوصی باید تلاش جدی صورت گیرد و این امر مستلزم شناختی عمیق از فرایند ترویج علم و جداسازی بخشهای آن است.
احمدی به فعالیت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اشاره کرد و گفت: نگاه ما به سیاست پژوهی و سیاست گذاری در حوزه ترویج علم از چنین منطقی برخوردار است و جهت گیری در مرکز بسترسازی برای ترویج علم، ایجاد هماهنگی میان افراد و نهادهای مروج علم را تعیین میکند.