به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ نوراله بیرانوند در نشست خبری با خبرنگاران افزود: اعتبار این LC نزد بانک عامل موجود است و هر وقت اسناد آن به بانک ارائه شود در مقابل پیشرفت پروژه به شرکت سازنده پرداخت خواهد شد.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن گفت: خط اعتباری (ال سی) ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوآنی چین برای خط آهن سریع السیر تهران- اصفهان فعال شد و برای اجرای پروژه قابل بهره برداری است.
وی با اشاره به برنامههای شرکت راه آهن در جهت رفع موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی در بخشهای مختلف راه آهن اعم از زیرساخت و ایستگاه و لکوموتیو گفت: مهمترین اقدامی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی انجام داده است، افزایش بازدهی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی است چراکه با این اقدامات بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، باید نرخ بازدهی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی نسبت به سایر صنایع قابل رقابت باشد ضمن اینکه سرمایه گذاری در بخش ریلی، سرمایه گذاری بلند مدت و کم خطری است چراکه از بسیاری از خطرات سرمایه گذاری در سایر صنایع در این بخش خبری نیست.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن افزود: با توجه به اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، باید نرخ بازدهی سرمایه گذاری در حوزه ریلی از نرخ سود سپردههای بانکی مصوب شورای پول و اعتبار بالاتر باشد، بنابراین نرخ مورد قبول ما در شرکت راه آهن، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به اضافه دو درصد است بنابراین با توجه به اینکه نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برای سود سپردههای بانکی چند ساله ۱۸ درصد تعیین شده، باید نرخ سود سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی ۲۰ درصد باشد.
بیرانوند ادامه داد: شرکت راه آهن برای دستیابی به این نرخ بازدهی، اقدام به کاهش هزینه دسترسی به ریل برای سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی کرده است و به همین منظور در دو سال اخیر، هزینه دسترسی به ریل را ۲۰ درصد کاهش داده ایم همچنین اقدام دیگر راه آهن این بود که از سرمایه گذاران بخش حمل و نقل ریلی باری تا ۳/۵ سال نخست یا معادل حمل چهار میلیون تن بار، حق دسترسی به ریل اخذ نمیکنیم.
بیرانوند با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مبنی بر بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری در بخش ریلی به ازای کاهش مصرف سوخت تصریح کرد: این قانون اجرایی شده و با همکاری وزارت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به ازای هر تن -کیلومتر حمل بار معادل ۱/۳ سنت و به ازای هر کیلومتر- مسافر ۰/۷۳ سنت دلار به سرمایه گذاران پرداخت خواهد شد.
وی افزود: با این اقدامات سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی به رقم مطلوبی رسیده است، اما در بخش زیربنایی ریلی هنوز نتوانسته ایم نرخ بازدهی را رقابتی و اقتصادی کنیم.
بیرانوند تصریح کرد: شرکت راه آهن سود سرمایه گذاری در این حوزه را در مقابل تأمین مالی سرمایه گذاران از محل صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، تسهیلات بانکی، فاینانسرهای خارجی و مؤسسات سرمایه گذاری تضمین میکند. همچنین با توجه به اینکه صدور تضامین بانکی هزینهای برای سرمایه گذاران دارد، شرکت راه آهن تأمین هزینههای صدور تضامین را کاهش داده است.
به گفته معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن، برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش ریلی، شرکت راه آهن قراردادهای بلند مدت با شرکتهای ریلی به امضا میرساند تا هزینه اجاره لکوموتیو و دیگر خدمات مورد نیاز این شرکت را کاهش دهد. همچنین راه آهن در تأمین مالی بخشی از پروژهها مشارکت کرده و در اجرای طرحهای TOD شامل توسعه خدمات تجاری در ایستگاههای راه آهن تا ۳۰ درصد و احداث خطوط ریلی فرعی تا ۵۰ درصد هزینهها را برعهده میگیرد.
بیرانوند همچنین در مورد تأمین سوخت قطارهای باری و مسافری توسط بخش خصوصی گفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی سیستم تأمین سوخت در بخش حمل و نقل ریلی به یک سیستم بسته از پالایشگاه تا مصرف تبدیل شده که به کاهش چشمگیر مصرف سوخت در بخش ریلی منجر شده است.
وی همچنین با اشاره به امضای یک قرارداد تامین سرمایه مورد نیاز از محل بازار سرمایه در روز نخست برگزاری نمایشگاه حمل و نقل ریلی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تأمین مالی حمل و نقل ریلی از محل بازار سرمایه، تاکنون برای تأمین مالی تولید واگن در چهار کارخانه واگن سازی داخلی، اوراق صکوک اجاره در بازار سرمایه عرضه شده و این اوراق در کمتر از یک ساعت به فروش رسید و در حال حاضر بازپرداخت آنها آغاز شده است.
بیرانوند با تاکید بر اینکه داراییهای سرمایه گذاری شده در بخش راه آهن با نرخ ارز برابری میکند، گفت: این تنها سندی است که داراییهای ملکی سرمایه گذاران مانند واگن معادل افزایش نرخ ارز، دارای ارزش خواهد شد.