پخش زنده
امروز: -
وزارت صمت : برای جبران کسری بازار لوزام خانگی ، مشکل سرمایه در گردش و پیش فروش تولیدکنندگان حل می شوند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیر کل تنظیم بازار وزارت صمت در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر ، درباره تمهیدات وزارت صمت برای تنظیم بازار لوازم خانگی گفت: هزار و 564 واحد فعال تولیدی در زمینه لوزام خانگی داریم که 65 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند. بیش از 700 جواز تاسیس جدید صادر شده که می تواند 28 هزار شغل جدید ایجاد کند.
محمد رضا کلامی افزود : در حمایت از تولید اتکا را بر تولید داخل قرار داده ایم بنابراین به هرمیزان که کشور نیاز داشته باشد ظرفیت تولید در داخل کشور فراهم است.
در سال 97 به دلیل تحریم ها برخی برندهایی که در کشور عرضه می شد ما را ترک کردند بنابراین با سیاست گذاری های لازم اتکا را بر تولید قرار دادیم.
او گفت: با استفاده از شرایط تحریم به عنوان یک فرصت پیش آمده می توانیم به سمت تولید برویم و واردات را ممنوع کنیم. افزایش تولید موجب سرشکن شدن قیمت ها و رقابت بیشتر در زمینه کیفیت بهتر خواهد شد.
بزرگترین مشکل تولید ما تیراژ بالای محصولات خارجی بود که با تعرفه حمایتی 36 درصدی در زمان آزاد بودن واردات تولید کننده مجبور بود از ارز بازار استفاده کند که مهمترین دغدغه واحدهای تولیدی رقابت با واحدهای خارجی بود که محصولاتشان بیشتر از راه قاچاق وارد کشور می شد.
کلامی در ادامه گفت: در سیاست جدید تمام هدف گذاری معطوف به ظرفیت تولید داخل شده است.
مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت افزود:در شرایط فعلی اگر ممنوعیت واردات برداشته شود با ارز آزاد بازار کالا تامین می شود اما با توجه به اینکه تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور را می دهد واردات انجام نمی شود.
او افزود: یکی از علت کاهش تولید سال 97 این بود که واحدهای تولیدی امکان افزایش در تیراژ تولید نداشتند که تصمیم بر این شد عطش و نیاز بازار با پیش فروش برطرف شود.
در بودجه سال 98 مجلس مصوب کرده تسهیلات حوزه وزارت صمت را برای زیرساخت ها و سرمایه درگردش در نظر گرفته شود که بخشی پرداخت شده است بنابراین باید سهم وزارت صمت از منابع و تسهیلات نیز تامین باشد که این یکی از مطالبات جدی وزارت صمت برای حمایت از واحدهای تولیدی است.
مکاتبات استفاده از ال سی های داخلی نیز در بانک ها انجام شده است. مجوز پیش فروش محصولات و استفاده از منابع سرگردان به نفع تولید نیز صادر شده است. همچنین برای خودکفایی در زمان تحریم نیز باید منابع و تسهیلات بیشتری اختصاص یابد.
کلامی گفت: در ساخت تولیدات داخلی برنامه ریزی تولید قطعه در داخل در دولت انجام شده است تا برای رقابت با محصول و قطعه خارجی شرایط فراهم باشد.
کلامی درباره تمهیدات و سیاست گذاری ها برای کسری در بازار لوازم خانگی گفت: در برنامه ریزی تولید وقتی برآورد نیاز می شود تقاضای بازار از ناحیه زوج های جوان و ازدواج ها نیز درنظر گرفته می شود.
او افزود: طرح های ما برای تحریک تقاضاست تا واحدهای تولیدی بتوانند امکان بیشتری برای فروش داشته باشند.
کلامی گفت: در کارگروه رونق تولید با حضور وزیر کشور بر تعمیق قطعات داخلی مکلف شدیم برای محقق شدن آن پیگیری های لازم انجام شود. همچنین در زمینه سرمایه درگردش نیز برمبنای تسهیلات و منابع پیش بینی شده در بودجه کمک لازم خواهد شد.
حمیدرضا غزنوی عضو هیئتمدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: وضعیت تولیدات با برند ایرانی برای انجام کار تولید مناسب است اما با شوک اقتصادی که در سال 97 وارد صنعت لوازم خانگی شد موجب کاهش تولید 23 درصدی یخچال و 41 درصدی ماشین لباسشویی و افت تولید نسبت به سال 96 شد.
او گفت: در تکانه های اقتصادی و شوک های اقتصادی اگر حمایت از قبل نباشد با کاهش تولید مواجه می شویم که منجر به افزایش بی رویه قیمت ها می شود.
غزنوی با بیان اینکه شرایط بازار لوازم خانگی فعلا متعادل است گفت: باید تلاش کنیم با افزایش تولید برندهای داخلی به مقیاس اقتصادی برسیم.
او افزود: در شرایط تحریم باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که برندهای تولیدی داخل توسعه پیدا کنند و با رسیدن به مقیاس اقتصادی بتوانیم قیمت ها را کاهش دهیم و به کیفیت جهانی برسیم.
عضو هیئتمدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره استفاده از توان تولید گفت: 37 درصد از ظرفیت ایجاد شده برای تولید یخچال در تولید لوازم خانگی و 45 درصد از ظرفیت برای تولید لباسشویی استفاده شده که نشان دهنده این است که از ظرفیت تولید داخل و سرمایه گذاران تولیدکنندگان ایرانی به دلیل دراختیار قرار دادن بازار به برندهای خارجی و تقویت تولید سرعت نگرفته بود.
مهمترین معزل لوازم خانگی استفاده از سرمایه در گردش، ال سی ریالی و خارجی است که نسبت به سال96، 25 برابر نیاز به سرمایه درگردش داریم این نشان می دهد در سال 97 بیشتر با کاهش تولید مواجه بوده ایم.
عزنوی گفت: تولیدات برندهای خارجی به لحاظ وابستگی به قطعات خارجی کم شده است و نتوانستند در کشور تولیدی داشته باشند بنابراین بشتر تولید داخل بوده که عرضه شده است.
او گفت: استفاده از فرصت ایجاد شده باید از تولید داخل حمایت کرد تا برندهای داخل بیشتر تقویت شوند بنابراین با تقویت برندهای داخلی باعث توسعه صادرات و افزایش سرمایه در گردش در کشور شویم.
غزنوی گفت: برای افزایش تولید و گرفتن سهم بازاری که در اختیار برندهای خارجی بوده است نیاز به حمایت بیشتر وزارت صمت دارد. طرح هایی در زمینه پیش فروش و سرمایه درگردش داریم که حمایت وزارت صمت و تنظیم بازار را نیاز داریم.
محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخل مجلس گفت: رقابت با موضوع کیفیت و قیمت در ارتباط است یعنی خریدار یا بضاعت ندارد که به سراغ محصول بی کیفیت می رود یا امکان خرید دارد و به سراغ کیفیت می رود.
فرهنگی با بیان اینکه بیش از یک دهه است که رهبر انقلاب برای حمایت از تولید داخل و قطع وابستگی به واردات تاکید کرده اند شوک در لوازم خانگی معنی ندارد.
او افزود: امروز قانون استفاده حداکثر از تولید داخل و خدمات داخلی با هدف استفاده از تولید داخل مصوب شد البته این قانون سال 91 است که با اصلاحاتی در سال 98 مطرح شد.
عضو کمیسیون حمایت از تولید داخل مجلس گفت: ضمانت بیمه برای صنف لوازم خانگی از انواع ریسک ها حمایت می کند.
در قانون تنظیم نیز صندوقی برای تسهیلات درنظر گرفته شده که با ضمانت بیمه ای از تولید کننده حمایت کند که در آیین نامه اجرایی دولت باید لحاظ شود.
فرهنگی گفت: تجدید ارزیابی نیز که مشکلی برای تولید کنندگان بود طبق مصوبه دولت 5 ساله شد و بر اساس قانون جدید به روز کردن سرمایه تولیدکنندگان از مالیات معاف شده است.
او گفت: در شرایط کنونی آزادشدن واردات برای واردکننده توجیهی ندارد بنابراین حمایت از تولید باید با تاکید بر کیفیت باشد.
فرهنگی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه بانک ها مکلف شدند 40 درصد منابع را به عنوان تسهیلات بخش صنعت و معدن انجام دهند که در گزارش ها زیر 30 درصد تخصیص داشته شده بنابراین نیازمند بازنگری است.
همچنین حلقه های مفقوده صنعت باید شناسایی شود و برای حل آنها اقدام شود همچنین ارتباط با شرکت های دانش بنیان و استفاده از کارهای علمی دانشگاه ها باید در دستور کار وزارت صمت قرار گیرد.