پخش زنده
امروز: -
وزیر کشور: با صدور بخشنامهها و آئین نامهها نمیتوانیم جوانان سالمی داشته باشیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در یکصد و هجدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود: این سیاستها و اهداف تعیین شده در غالب وظایف و ماموریتهای دستگاههای اجرایی است، اما اگر این نگاه و تصور را داشته باشیم که موضوع جوانان از طریق سیستم دولتی و دستگاههای اجرایی هدایت شود، حتما دچار خطا میشویم.
وی گفت: دولت در این خصوص میتواند به عنوان یک تسهیل گر در موضوع جوانان فعالیت و شرایط را به گونهای ترسیم کند که بالندگی و شکوفایی جوانان در بستر اجتماعی بهتر شود.
وزیر کشور افزود: در شرایط کنونی امکان دسترسی جوانان و مردم به رسانههای جمعی فراوان شده است و قدرت انتشار در جامعه نیز به شدت افزایش یافته است و در همه حوزهها نیز قدرت انتشار به سرعت بالا میرود.
وی با بیان اینکه در روح بیانیه گام دوم انقلاب بر تربیت جوانان اشاره جدی شده است، گفت: تربیت جوانان باید به گونهای باشد که در مراحل مختلف تربیتی اعم از خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه فرایند تربیت به گونهای شکل بگیرد که نه تنها جوانان مصون از خطا باشند بلکه با یک جوان با انگیزه، با نشاط و مستقل و قوی از نظر بینش سیاسی روبه رو شویم.
وزیر کشور با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم در این حوزه رفع موانع صورت بگیرد، افزود: موضوع جوانان، تک بعدی نیست و ما صرفا با یک فعالیت مواجه نیستیم، بلکه با یک زندگی جوان مواجهیم، وقتی میگوییم جوان با زندگی و سبک زندگی جوانان رو برو هستیم که سبک زندگی آنان ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.
وی با بیان اینکه نگاه ما به جوانان باید با در نظر گرفتن همه این ابعاد باشد، گفت: باید کاری کنیم که آن نگاه و ابعادش متناسب با سبک زندگی دینی باشد.
رحمانی فضلی افزود: بررسی این ساختار میتواند از موضوعاتی باشد که هم در سازمان امور اداری و استخدامی و هم در شورای اجتماعی مورد بحث قرار گیرد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید، اما آنچه که مهم است و باید در همه ملاحظات مورد توجه قرار دهیم این است که جوانان متدین، متفکر، فعال، مستقل، با انگیزه و با نشاط داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید چهار بعد ارتباطی انسان را به نوعی در نظام تربیتی و نظام اجتماعی و سبک زندگی ببینیم، گفت: یکی از این بعدهای ارتباطی رابطه انسان با خودش است و یکی از ضعفهای اساسی نظام تربیتی میزان توجه به مباحث خودشناسی، معرفت به نفس، ظرفیتها و توانمندیهای انسان در نظام تربیتی است.
رحمانی فضلی ادامه داد: یکی از ابعاد وجودی انسان تفکر و اندیشه است. تفکر و اندیشه مبنای همه فعل و انفعالات انسان است.
وزیر کشور گفت: موضوع دیگر ارتباط با جامعه است. در ارتباط فرد با جامعه چقدر کوشا بودیم و چقدر تکتک خودمان نسبت به صیانت، حفاظت، تقویت، ارتقا و تعالی اجتماع و جامعه احساس مسئولیت میکنیم، چقدر همه ما به قانون و به حقوق یکدیگر احترام میگذاریم؟ بهطور قطع جوانی که از آن نام میبریم از میان همین شرایط بیرون میآید.
وی با بیان اینکه سومین نوع ارتباط، رابطه انسان با خدای خودش است، افزود: ما با یک جامعه باز مواجه هستیم، یعنی هیچ چیز در جامعه قابل کنترل به معنای مسدود کردن نیست، اما میتوان آن را مدیریت کرد، به این دلیل که رسانهها پر قدرت شدهاند و ارتباطات بسیار شده و تعاملات علمی فرهنگی بالا رفته است.
وزیر کشور ادامه داد: بنابراین نمیتوانیم بر خلاف جامعه باز رفتار کنیم به گونهای که گمان کنیم با عوامل انسداد کاری میتوان انجام داد. باید در حوزه مدیریتی و تربیتی و مسئولیت پذیری اعتقادات و باورهای این موضوع شکل بگیرد.
رحمانی فضلی گفت: در جلسه امروز وزارت ورزش پیشنهادی داشت که کلیات آن را میپذیریم، اما اصلاحاتی باید در آن انجام شود. شش پیشنهاد نیز توسط شورای اجتماعی جمع بندی شد که هر شش پیشنهاد محورش توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بود، اما بایستی زمانبندی صورت گیرد.
وی افزود: فرایند و روند تعریف و گزارش گیری نیز انجام شود علاوه بر این چند دستگاهی که به عنوان متولیان اصلی این موضوع هستند و باقی دستگاهها نیز ذیل آنها بایستی اقدامات خود را انجام دهند. همه دستگاههای اجرایی حتما متناسب با ماموریتها و وظایف خود بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان سند بالادستی لحاظ کنند و برنامهریزی برای آن انجام دهند.
رحمانی فضلی گفت: در حوزه خانواده و ازدواج پیشنهادی مطرح شد که براساس این طرح بتوانیم در تقویت موضوع ازدواج آسان در محیط دانشگاهی اقدام کنیم بدین گونه که در مقطع فوق لیسانس و دکتری هنگام تحصیل هرکس متاهل شد واحد ۳۵متری یا ۴۰متری در اختیارش قرار دهیم و با برخی از دانشگاهها نیز صحبت کردیم.
وی ادامه داد: آنها اعلام آمادگی کردند که زمین در اختیار بگذارند؛ همچنین با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه صحبت کردم و قبول کردند که کمکهایی در این زمینه انجام دهند.
وزیر کشور گفت: باید جلسات مستقلی با دستگاههای متولی این مسئله و خیرین برگزار کنیم تا در صورت امکان در سال اول حدود ۱۰۰۰ واحد مسکونی در کل کشور بسازیم. انگیزه خوبی خواهد شد و هر کس در دوره فوق لیسانس و دکترا ازدواج میکند به مدت چهارسال واحدی را در اختیارش قرار میدهیم این موضوع تشویقگر خواهد بود، زیرا یکی از مشکلات ازدواج مسکن است.
وی افزود: اگر این طرح موفق شود شاید بتوان جریانی ایجاد کرد. مردم ما نیز آمادگی لازم برای کمک دارند بنابراین اگر متولیان تشکلها، خیرین و دستگاههای اجرایی کمک کنند تا نمونه و الگویی هزارتایی را امسال در کشور اجرا کنیم، به برکت ماه مبارک رمضان و شبهای قدر چشمه جاری از خیر و منفعت خواهد بود.
»» احتساب بیانیه گام دوم انقلاب بهعنوان سند بالادستی
عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه یکصد و هجدهمین نشست شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران افزود: شورای اجتماعی این جلسه را به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری بیان فرمودند، اختصاص دادند و دستگاهها نیز گزارشات خود را در حوزه جوانان ارائه کردند.
وی گفت: از روزی که شورای اجتماعی تشکیل شده است محوریت جلسات شورا در خصوص جوانان، بررسی آسیبهای اجتماعی و مصونیتها بوده است و گزارشی که دادند مناسب بود. در این جلسه نیز یک تقسیم کار متناسب با آن میان دستگاهها صورت گرفت و مصوب شد دستگاههای متولی بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان یک سند بالادستی برای خود قرار دهند و مورد توجه همه دستگاههای اجرایی باشد و دستگاه اجرایی متناسب با ان برنامههای خود را به صورت زمان بندی شده ارائه دهند.
وزیر کشور افزود: در بخش دیگری نیز نحوه فعال کردن جریانهای اجتماعی و خود مردم در این حوزهها بود و بحثی که شد، مساجد، هیاتها، سازمانهای مردم نهاد و احزاب و گروهها به صورت نظاممند و پیوسته و مکمل در این خصوص مشارکت داشته باشند.
وی گفت: در این خصوص نیز طرحهایی از سوی دستگاههای مختلف ارائه شد و امیدواریم که دستگاههای دولتی به عنوان زمینه ساز و تسهیل گر در رفع موانع عمل کنند.
معتقدیم که تربیت صحیح جوانان فعال با نشاط و متفکر میبایست در بستر جامعه و حوزه اجتماعی شکل گیرد که نقش خود مردم مهمتر از دستگاههای اجرایی است، چرا که دستگاههای اجرایی در حوزه ایجابی و سلبی وظایفی دارند که این موضوع امروز مورد بحث قرار گرفت و قرار شد تا چندین طرح در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای بهبود وضعیت جوانان در ابعاد مختلف مطرح و عملی شود.