پخش زنده
امروز: -
متخصصان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تعمیر اساسی یک فروند فوکر ۱۰۰، آن را وارد خطوط پروازی کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ این هواپیما از دو سال و نیم قبل به دلیل نداشتن قطعات اساسی از جمله موتور و ارابه فرود زمین گیر بود، اما با تلاش متخصصان و کارشناسان هواپیمایی ایران ایر، در مدت ۴ ماه تعمیر اساسی شده و بعد از طی تستهای مختلف و تست پرواز، به محض دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری به نمایندگی از سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو)، وارد خطوط پروازی ایران ایر میشود.
مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر درباره این هواپیمای فوکر ۱۰۰ گفت: این هواپیما به دلیل کمبود قطعات اساسی از جمله ارابه فرود و موتور به مدت دو نیم سال زمینگیر بود.
محمود نادری افزود: با توجه به اینکه مهمترین علت زمین گیری هواپیماهای فوکر، لزوم تعویض ارابه فرود و موتور آنهاست و برای تعمیر اساسی این فوکر ۱۰۰ تلاش کردیم قطعاتی که موجود نیست، فراهم شود و موتورها در داخل کارگاه باز شدند و تعمیر اساسی روی آنها انجام شد، کمبود قطعات نیز جبران شد و سرانجام موتور روی هواپیما سوار شد.
وی افزود: این هواپیما، دو ارابه فرود نیاز داشت که یکی از آنها را از یکی از شرکتهای هواپیمایی داخلی تامین کردیم و دیگری را اورهال کردیم.
مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر گفت: در مدت ۴ ماه قطعات این فوکر ۱۰۰ جمع آوری و تستها انجام شد و هواپیما پس از تست زمینی، تست پرواز را هم انجام داد و در حال حاضر منتظر اخذ مجوز AOC از سازمان هواپیمایی برای ورود این هواپیما به خطوط پروازی هستیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یک فروند فوکر ۱۰۰ عملیاتی دارد و دومین فروند فوکر ۱۰۰ هم به آن اضافه خواهد شد.
نادری با بیان اینکه تعمیر اساسی این هواپیما طبق استانداردهای داخلی و استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری که نماینده ایکائو است، انجام شد، گفت: زمانی که سازمان هواپیمایی کشوری این مجوزها را برای ما صادر میکند، بدان معناست که استانداردهای بین المللی را گرفتهایم، زیرا سازمان هواپیمایی کشوری، نماینده رسمی سازمان هواپیمایی بینالمللی (ایکائو) است.
نادری ادامه داد: هر چه هواپیما چکهای بیشتری لازم داشته باشد هزینههای آن افزایش مییابد، اما مطمئن باشید هواپیمایی که ما به خط پروازی میفرستیم، حتما ایمن هستند.
وی درخصوص عمر هواپیمای اورهال شده گفت: این فوکر حدود بیست و شش سال کار کرده است، اما عمر هواپیما به مدت زمان سال ساخت آن نیست، بلکه به میزان چرخه پروازی است و با توجه به گراند و زمین گیر بودن هواپیما، تا جاییکه عمر قطعات اجازه دهد سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز صادر میکند.
مدیر آشیانه شماره ۳ هما همچنین در خصوص سایربرنامههای هما برای اورهال کردن هواپیماها گفت: در این آشیانه علاوه بر هواپیمای فوکر ۱۰۰، یک ایرباس ۳۳۰ در حال انجام اورهال تعمیر اساسی و چک است ضمن اینکه ما دو فروند هواپیمای ایرباس در حال اورهال داریم که امیدواریم تا در عملیات حج امسال آماده شوند.
وی با تاکید بر اینکه ما چکهای مختلف را برای شرکتهای هواپیمایی داخلی دیگر در ایران ایر انجام میدهیم، گفت: در آشیانه هما توانایی انجام چکهای سنگین وجود دارد و همین فوکر ۱۰۰ که دو و نیم سال زمینگیر بود و استفادهای نداشت، امروز تعمیر اساسی شده و برای ایران ایر درآمد دارد، در حالیکه هزینه همین C چک، اگر در خارج کشور انجام میشد ۱۰ برابر بود.