نمایندگان مجلس با کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی مخالفت کردند. به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی با ۸۸ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره این طرح که در ۱۶۰ ماده تدوین شده بود، گفت: ساختار فعلی باید بالاخره اصلاح شود ضمن آن که ما در تأمین منابع پایدار برای شهرداریها دچار مشکل هستیم، اما در این طرح پیشبینیهای لازم صورت گرفته است. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه دولت از سال ۹۵ تاکنون به دست مجلس نرسیده، توضیح داد: اگر لایحه دولت برسد، این طرح در لایحه ادغام خواهد شد. وی ایجاد پارلمانهای محلی را از اهداف مهم این طرح برشمرد.
سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور ضمن اعلام مخالفت دولت با این طرح گفت: طرح مدیریت جامع شهری و روستایی دارای اشکالات بسیار زیاد است و مهمترین اشکال و ایراد آن، این است که طراحان تصور کردند تمام شهرداریهای کشور از مواهب و امکانات شهرداریهای کلانشهرها همچون تهران برخوردار هستند. وی با اشاره به اینکه دولت لایحه درآمد پایدار شهرداریها را به مجلس ارائه کرده است، افزود: مسیر این لایحه در مجلس در حال پیمودن است، ولی طرح کنونی با روح کلی حاکم بر آن لایحه متفاوت است. سامانی تأکید کرد: مرکز پژوهشهای مجلس به صراحت با کلیات و رویکردهای مندرج در این طرح مخالف است و توصیه رد آن را دارد.
همچنین مرتضی الویری رئیس شورای عالی استانها ضمن موافقت با کلیات این طرح گفت: تجربیات جهانی در این زمینه گویا و قابل توجه است؛ در کدام کشور پیشرفته دنیا، مسائل سیاستگذاری و کلان به همراه مدیریت ساختارهای شهری در یک جا اداره میشود؟
وی تأکید کرد: در صورت واگذاری امور به شهرداری، آنها به لحاظ تشکیلاتی بزرگ نخواهند شد ضمن این که با روند فعلی شهرها و به تبع آن مملکت گران اداره میشود، اما این طرح هزینهها را کاهش خواهد داد. الویری با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان مبنی بر مغایرت این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی توضیح داد: این طرح نه تنها بار مالی ندارد بلکه مسائل را ارزانتر میکند.
اعلام وصول سوال نمایندگان از وزرای خارجه، ارتباطات و صنعت
عضو هیات رئیسه مجلس سوال نمایندگان از وزرای خارجه، ارتباطات و صنعت را اعلام وصول کرد. علیرضا رحیمی در نشست علنی عصر امروز (سهشنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد.
- سوال ملی، ولی داداشی نماینده آستارا از وزیر امور خارجه در خصوص غفلت استفاده از ظرفیت سیاسی و اقتصادی از کشورهای همسایه.
- سوال ملی احمد مرادی نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فقدان پوشش ارتباطی تلفن همراه در برخی روستاها و جادهها.
- سوال ملی حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص علت عدم تکمیل شبکه ملی اطلاعات.
- سوال ملی حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت عدم پیشبینی تأمین لاستیک خودروی سنگین در سال ۹۷
رسیدگی خارج از نوبت به جرایم اسیدپاشی
نمایندگان مجلس مقرر کردند دعاوی مرتبط با اسید پاشی خارج از نوبت رسیدگی شود. نمایندگان در نشست علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، با ماده ۶ این طرح با ۱۴۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
نمایندگان همچنین در ادامه با ماده ۷ طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، با ۱۴۹ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. ماده ۶ مصوب این طرح عبارت است از: «دعاوی و شکایت مربوط به جرایم این قانون خارج از نوبت رسیدگی میشود.» در ماده ۷ طرح مذکور آمده است: «از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، لایحه قانونی مربوط به مجازات اسیدپاشی اسید مصوب ۱۶/۱۲/۱۳۳۷ نسخ میشود.»
قرائت گزارش حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در صحن علنی
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گزارش علل حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر را قرائت کرد و عدم آمادگی کامل سامانه اطفای حریم مجتمع، رعایت نشدن برنامه ریزی تعمیرات دورهای تجهیزات و سهل انگاریهای مدیریتی در تعمیر پمپها را از جمله دلایل این حادثه برشمرد. بهرام پارسایی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی گزارش حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر را تشریح کرد. متن این گزارش بدین شرح است:
موضوع: پیگیری گزارش کمیسیون انرژی درخصوص حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر
مستحضرید گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در مورخ ۹۵/۱۲/۲۲ از تریبون مجلس قرائت شد. گزارش مذکور در مورخ ۹۶/۰۱/۲۷ و در اجرای تبصره (۲) ماده ۴۹ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به این کمیسیون ارجاع که اینک گزارش بررسیهای بعمل آمده به استحضار میرسد
در گزارش کمیسیون مذکور به مواردی اشاره و نیاز به بررسیهای کارشناسی داشت که میتوان موارد زیر را احصاء نمود:
۱. بکارگیری صفحات مسدود کننده غیراستاندارد و دست ساز و پیچ و مهرههای نامناسب برای مسدود نمودن دهانه خطوط لوله ورودی و خروجی
۲. کمبود تجهیزات و مواد اولیه مناسب اطفاء حریق اعم از فوم و کمبود فشار آب آتش نشانی مورد نیاز
۳. عدم آمادگی کامل سامانه اطفای حریم مجتمع
۴. کیفیت نامناسب لایه لاستیکی سقف شناور مخازن و سهل انگاری مدیریتی در رفع عیب
۵. عدم اولویت بندی در اطفای حریق
۶. وعدههای غیرکارشناسی بازسازی بخشهای آسیب دیده در مدت کوتاه
۷. خسارتهای سنگین مالی به تأسیسات، دستگاه ها، ماشین آلات و زیانهای وارده ناشی از توقف تولید و عدم النفع
۸. عدم رعایت برنامه ریزی تعمیرات دورهای تجهیزات
۹. سهل انگاریهای مدیریتی در تعمیر پمپها
۱۰. عدم رعایت الزامات ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل در طراحی، ساخت و نصب مخازن
۱۱. سهل انگاری در آموزش و باز آموزی دورهای منابع انسانی
۱۲. عدم حضور کارشناسان و نیروهای ماهر کارگری در ایام تعطیل
بدنبال حادثه مذکور علاوه بر هیأت اعزامی توسط کمیسیون انرژی، سازمان بازرسی کل کشور نیز تیم کاملی از کارشناسان سازمان و سازمان آتش نشانی را برای بررسی علل حادثه در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا مستقر مینماید و همزمان تیم تحقیق وزارت نفت با حضور کارشناسان وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس مأمور بررسی علل حادثه آتش سوزی میشوند.
بر اساس نتایج گزارش سازمان بازرسی کل کشور، گروه تحقیق وزارت نفت و شرکت بیمه گونینگهام (مشاور بیمه ایران حادثه آتش سوزی در مجتمع بوعلی سینا غیرعمدی تشخیص داده شده است.
جمع بندی و نتیجه گیری:
۱. حادثه آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر غیرعمدی بوده است، ولی قصور واحدهای مدیریت، تعمیر، بهره برداری، منابع انسانی، آموزش و آتش نشانی محرز است که برخوردهای لازم انجام شده است.
۲. ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) معمولا از اولویت شرکتهای خصوصی نیست و ضرورت دارد نهادهای حاکمیتی در این خصوص نظارت جدی تری را اعمال نمایند.
۳. توجه به پدافند غیرعامل و مدیریت بحران باید به موضوعات HSE اضافه شود و به آن عنایت ویژه شود.
۴. وزارت نفت بر رعایت استانداردهای صنعت نفت در طراحی و ساخت و اجرای طرحهای پتروشیمی نظارت موثری را اعمال نماید.
۵. با تغییر تیم مدیریتی مجتمع، در ماههای اخیر توجه ویژهای به مباحث ایمنی شده است و اقدامات قابل قبولی انجام شده است.
۶. علی رغم وعدههای اولیه مسئولان هلدینگ مبنی بر بازسازی تأسیسات آسیب دیده ظرف کمتر از دو ماه، اما با گذشت دو سال از این حادثه هنوز مراحل اجرایی نصب برج تفکیک پارازیلین و مخزن ذخیره نفتا آغاز نشده است.
۷. گزارشهای واصله حاکی از فعالیت مناسب مجتمع و حتی افزایش تولید و بهبود وضعیت مالی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر است.
تکلیف مجلس به سازمان بهزیستی برای خدمترسانی به بزهدیدگان اسیدپاشی
نمایندگان مجلس سازمان بهزیستی را مکلف به خدمت رسانی به بزهدیدگان اسیدپاشی کردند. نمایندگان در نشست علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن با ماده (5) این طرح با 130 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده (5) این طرح آمده است: در کلیه موارد مذکور در این قانون، مرتکب علاوه بر جبران خسارت های مقرر در ماده (۱4) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب4/12/92 ملزم به پرداخت هزینه های درمان بزه دیده میباشد. در صورتی که مرتکب متمکن به تشخیص قاضی رسیدگی کننده از پرداخت هزینه های درمان نباشد، هزینههای مربوطه از محل صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت میشود.
تبصره ۱- سازمان بهزیستی کشور مکلف است، در صورت تشخیص از سوی قاضی رسیدگی کننده، به بزه دیده گان موضوع این قانون خدمات روانشناختی، مددکاری و توانبخشی ارائه کند.
تبصره ۲- در مواردی که هزینه های موضوع این ماده و تبصره (۱)، از صندوق تأمین خسارتهای بدنی و سازمان بهزیستی پرداخت می شود، صندوق یا سازمان بهزیستی می توانند برای دریافت هزینه های پرداخت شده به مرتکب رجوع کنند.
دستورکار جلسه علنی نوبت عصر مجلس
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستور کار صحن علنی عصر امروز را به شرح زیر قرائت کرد:
گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد بررسی طرح یک فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن
گزارش کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی درمورد گزارش کمیسیون انرژی پیرامون حادثه آتشسوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد: طرح جامع مدیریت شهری
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد: طرح اصلاح جدول حوزههای انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد:بررسی طرح اصلاح مواد (۱) و (۱۰) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد:بررسی لایحه موافقتنامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و اداره کل گمرک جمهوری سوسیالیستی ویتنام.