معاون فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد
آموزش و نظارت، اولویت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی
حجت اسدی بر مسئله آموزش کاربران و نظارت دقیق بر دفاتر خدمات الکترونیکی تاکید کرد.
معاون فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد در نشست با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی یزد، گفت: نقش مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، یک نقش محوری و اثرگذار است و باید ضمن آموزش و نظارت دقیق بر مجموعه، کیفیت خدمات دفتر تحت امر خود را ارتقاء دهند.
حجت اسدی اظهارداشت: مدیران دفاتر به عنوان یک شخص با تجربه در امور قضائی، نظارت دقیقی را بر اجرای کار مجموعه خود داشته باشند و چنانچه به هر دلیلی قصد ترک دفتر را داشته باشد باید کفیل دفتر که یک فرد آموزش دیده و مسلط به قوانین و مقررات است را به جای خود بگمارند.
وی با ابراز نگرانی از افزایش آمار ورودی پرونده ها به دادگستری، تصریح کرد: شرایط اقتصادی، فضای مجازی، اختلافات خانوادگی و بسیاری از مسائل دیگر در افزایش ورودی پرونده ها به دستگاه قضائی نقش دارند، اما انتظار است دفاتر خدمات قضائی در خصوص نقش خود و جلوگیری از ورود پرونده های غیر ضروری به دادگستری دقت بیشتری به عمل آورند.
اسدی گفت: دقت در ثبت صحیح پرونده ها بر اساس نوع دعاوی و قرار گرفتن در مسیر صحیح دادرسی بسیار مهم است، چرا که شاید یک دفتر خدمات بر اساس یک نوشته وکیل یا متن یک عریضه نویس یک شکایت را ثبت نماید اما به لحاظ عدم دقت و قرار گرفتن در یک مسیر اشتباه، این پرونده ماه ها با صرف هزینه های بسیار در مسیر دادرسی جریان می یابد و سپس با عدم استماع روبرو شود. این یک خسارت سنگین از حیث وقت و هزینه به سیستم قضایی و شخص خواهان و خوانده است.
معاون فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد ، آموزش و کسب مهارت بیشتر کاربران در دفاتر خدمات قضائی را خواستار شد و گفت: اکنون بخشی از کار دستگاه قضائی با برون سپاری قوه قضائیه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی سپرده شده است و باید این مراجع نیز با طی دوره های آموزش و کسب مهارت بیشتر در مبانی قانون و مقررات در سامان دهی شکایات و ورودی شکوائیه ها به دستگاه قضائی نقش موثری را ایفا نمایند.
وی بر ارائه خدمت خوب و با کیفیت به مردم تأکید کرد و بیان داشت: خدمت به مردم نباید تنها در قالب حرف و شعار بافی بماند، بلکه باید در عمل اسباب راحتی مردم در دریافت خدمت را فراهم کرد، دائر بودن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در عصرها، آموزش کاربران، نظارت بیشتر بر مجموعه و بازرسی ها محسوس و نامحسوس نهادهای بالا دستی همه در ارتقاء کیفیت خدمت به مردم تأثیر گذار است.